Ställbart kamdrev 924

Köpes Annonser
Post Reply
Message
Author
joakim_adolfson
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2005-05-07 07:45:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Täby
Contact:

Ställbart kamdrev 924

#1 Post by joakim_adolfson »

Hej,

söker ett ställbart kamdrev din 924 lt31 motorn i hopp om att kunna ev. flytta upp effektkurvan en del i registeret. Någon som har koll på ett sådant och ev. hur mkt effekt det kan ge?
:-)
Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Ställbart kamdrev 924

#2 Post by gegge »

Har ett extra över.

Skulle tro att det är en bättre lösning är att ta en vildare kam och backa den istället för att avancera standardkammen. Problemet är att toppen inte flödar så bra, därför måste mer duration till för att ge mer effekt. Samtidigt styper den lilla insugventilen flödet över 5000varv. I insugsfasen är två saker väldigt viktiga för att få ut effekt. Dels måste tryck mellan avgas och insug vid overlap vara rätt för att "dra igång" flödet och det kan göras med ett avstämt grenrör eller se till att mottrycket är mindre än laddtrycket. Dels måste flödet vara så stort som möjligt när kolvens hastighet är maximal dvs vid 75 grader efter TDC, vilket är svårt då maxlyft sker vid 112-114 graders på en turbokam. Stängningen av insugsventilen påverkar mest hur dåligt bottenregistret blir.

Tar man då en standardkam och flyttar den från tex 108 grader till 112 grader så förstör man möjligheten att få igång insugsfasen vid TDC, ventilen har öppnat mindre vid 75 grader efter TDC och bottenregistret blir sabbar pga kolven trycker färskgaser tillbaks i insuget. Subjektivt kan motorn uplevas som toppigare och vassare men den blir svagare och möjligen varvvilligare. 108 grader är tidigt även för en sugmotor.

Jämför med tex ENEMs V16 turbokam på 268 grader och 112 graders nockvinkel så öppnar den ungefär samtidigt men stänger säkert 15 grader senare, dels pga senare nockvinkel och dels på ökad duration.
Den ger ett helt annat klipp på höga varv men offrar vrid runt tomgång. Backar man den här kammen så blir motorn troligen starkare i hela registret. Samtidigt öppnar man avgasventilen tidigare vilket kan sparka igång turbon och minska spool/lag, men ventilen stänger tidigare också.

En utmärkt artikel som förklarar skillnader i nockvinkeln, men även duration och lyft:

http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nästan samma sak:

http://www.hotrod.com/techarticles/cam_ ... ngle_tech/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Ställbart kamdrev 924

#3 Post by gegge »

Standardkammen har en nockvinkel på insug 108/avgas 112 dvs som en dubbel 110 kam som är backad 2 grader. Möjligt att man skulle få lite mer toppeffekt om man vrider fram den 2 grader. Men samtidigt flödar insug väldigt dåligt i förhållande till avgas vilket påverkar en hel del. Så kan man optimera insug på avgas bekostnad vinner man mycket.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ställbart kamdrev 924

#4 Post by patand »

Intressant info om turbokam Fredrik. Men Jocke har en vanlig sug 924. (han skrev lt31 inte 931...)

Den toppen flödar iof så vitt jag förstått ännu sämre än turbotoppen så kanske är ändring av kammen av mindre betydelse också? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Ställbart kamdrev 924

#5 Post by gegge »

patand wrote:Intressant info om turbokam Fredrik. Men Jocke har en vanlig sug 924. (han skrev lt31 inte 931...)

Den toppen flödar iof så vitt jag förstått ännu sämre än turbotoppen så kanske är ändring av kammen av mindre betydelse också? :)
Ledsen, missade det. Skillnaden på en vanlig 924 är nog väldigt nära noll skulle jag tro. Annars passar drev från många gamla Audi/VW motor. På min motor sitter ett från en rak femma tex.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ställbart kamdrev 924

#6 Post by Cédric »

Vad har dom i 924 racingserien i england 140+ hastar enligt reglementet, tror det var dar naganstans max ligger? Kan ju vara nat att kika i deras reglemente och se vad man far gora, tror inte det ar sa stora forandringar om jag minns ratt. Googla sa gar det nog hitta...

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Ställbart kamdrev 924

#7 Post by gegge »

De sätter i en 284° kam och putsar lite här och där. Med portning och lite tricks kan man nog komma upp i det. Här kan kamdrevet gör ett par hästar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ställbart kamdrev 924

#8 Post by Cédric »

Kikade lite snabbt i reglementet, man far inte gora allt for mycket, inget material far man ta bort forutom "blueprinta";

Max tillaten effekt pa svangjhulet 143 hp.
Kam, kamdrev, trottel, avgas efter grenror, tanding verkar fritt. i ovrigt verkar det vara hart reglerat, men det verkar ju racka till for en skaplig effektokning.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users