Nu har jag bytt vattenpump och nya kammar med balanshjul osv.. Vi satte på allt igen , men nu när man startar så dör den ifall man inte pump varvar motorn hela tiden. kan det vara så att vi har fått på en ögla för mycket på kamhjulet = att den inte tänder rätt? för vi är oroliga över att TDC "Top dead center" har hoppat när vi satte tillbaka den, vi såg ingen markering där den ska vara, eller är vi helt ute å cyklar? vi spärrade vid startmotorn och så vidare.. Uppskattar svar och bilder ifall ni har! Tack ! Ashley Kyle Bengtsson
Det är en 944 N/A 84-
944N/A problem efter kamremsbyte
-
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2008-09-15 20:51:31
- Bilmodell: 944 och 924
- Location: Älvsjö Stockholm
- Contact:
944N/A problem efter kamremsbyte
Ägare av Porsche 924 och 944!
http://www.garaget.org/Ashley
http://www.garaget.org/Ashley
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944N/A problem efter kamremsbyte
Nolla motorn och kolla hur allt står. Finns två olika markeringar på svänghjulet, en vid varvtalsgivarna och en vid startmotorn - personligen brukar jag börja med den vid startmotorn för den andra är lite jävlig att se om tycker jag. På remhjulet vid kammen finns ett sträck som ska linjera med titthålet i kåpan som sitter över kamremmen- inte så listigt gjort av Porsche men så är det...
Manualen hämtar man här:
http://www.equipedic.se/docs/944/worksh ... engine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Att bara "spärra" motorn tycker inte jag räcker - jo, om man har typ rätt verktyg för att låsa grejjerna, men det tar 2s att kolla att allt är rätt och då vet man...
Manualen hämtar man här:
http://www.equipedic.se/docs/944/worksh ... engine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Att bara "spärra" motorn tycker inte jag räcker - jo, om man har typ rätt verktyg för att låsa grejjerna, men det tar 2s att kolla att allt är rätt och då vet man...
-
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2008-09-15 20:51:31
- Bilmodell: 944 och 924
- Location: Älvsjö Stockholm
- Contact:
Re: 944N/A problem efter kamremsbyte
Tack för svaret, det var inte kammen som var fel, det var att en slang hade hoppat av.. så lite som det var det inte 

Ägare av Porsche 924 och 944!
http://www.garaget.org/Ashley
http://www.garaget.org/Ashley
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]