Drivknut klonkande från höger bak
-
- Site Admin
- Bilmodell: 944 turbo -86
Jag har fått ett klonkande ljud från höger bak. Sökte på forumet och diverse tips om att dra axlarna fram och tillbaka för att omfördela fettet i drivknutarna. När jag gjorde detta klonkar/ glappar det vid drivknuten mot växellådan ? Och man hör det klonkande som jag tror det jag hör vid körning.
Detta gör mig orolig att det är nåt värre fel.
Idéer ?
Ska det glappa?
är drivknuten helt slut och bör byta eller räcker det att fetta upp den ingen ?
Har inte kunnat hissa upp bilen för att inspektera den mer ingående.
Detta gör mig orolig att det är nåt värre fel.
Idéer ?
Ska det glappa?
är drivknuten helt slut och bör byta eller räcker det att fetta upp den ingen ?
Har inte kunnat hissa upp bilen för att inspektera den mer ingående.
-
- Site Admin
Någon som har nån ide ?
Eller vet hur det ska känns när men ruckar på drivaxlarna ?
Eller vet hur det ska känns när men ruckar på drivaxlarna ?
-
- Site Admin
Knutarna är infettade igen och dom var inte särskillt slitet. Fästet mot växellådan glappar lite men jag tror inte det är därifrån klonkandet kommer. Klonkandet är doft och rytmiskt, endast vid låga (20-30km) hastigheter och inte under belastning/acceleration
Nya idéer ?
Nya idéer ?
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Re: Drivknut klonkande från höger bak
Fjädrarna som håller in handbromsbackarna? Tror att dessa börjar ta slut på min och det ger ett lite knackande/klonkande ljud som enbart hörs i låg fart. Försvann för en stund när jag rengjorde/drog/slet i backarna men kom tillbaka efter ett tag. Ska byta fjädrarna under vintern tänkte jag för att se om det löser nåt.
-
- Site Admin
Ska prova att montera bort skivan och se i vilket skick handbromsbackarna är i.
Har kört lite idag och knackadet tilltar... Dock bara när jag inte gasar eller håller jämn hastighet. Vid broms och acc. Sånär det tyst.
Har kört lite idag och knackadet tilltar... Dock bara när jag inte gasar eller håller jämn hastighet. Vid broms och acc. Sånär det tyst.
-
- Site Admin
Har monterat bort skivnan och kollat handbromsbackarna, mycket skit och smuts men det hjälpte inte med rengöring. Provade att snurra runt hjulet när det var upphissat men inget låter då, Provat att rucka lite på växellådan svårt att säga hur den ska kännas, man får den att röra sig lite grann om man tar i.
Hur vanligt är det att växellådan pajjar ? Eller nåt annat i drivningen ?
forum/viewtopic.php?f=3&t=4459&p=31056" onclick="window.open(this.href);return false;
Läste den och blev lite mer orolig för sista inlägget i den tråden, har inte provat att hissat upp bakdelen och köra bilen i luften för att se.
Hur vanligt är det att växellådan pajjar ? Eller nåt annat i drivningen ?
forum/viewtopic.php?f=3&t=4459&p=31056" onclick="window.open(this.href);return false;
Läste den och blev lite mer orolig för sista inlägget i den tråden, har inte provat att hissat upp bakdelen och köra bilen i luften för att se.
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 951
Dela gärna med dig om du hittar problemet.
Har något liknande i min,inte så mycket men lite tickande/klonkande ljud(höger bak låter det som).
Slutar när jag frikopplar eller håller gas.Bara när jag släpper gas utan att frikoppla alltså.
Är det likadant med din?
Har något liknande i min,inte så mycket men lite tickande/klonkande ljud(höger bak låter det som).
Slutar när jag frikopplar eller håller gas.Bara när jag släpper gas utan att frikoppla alltså.
Är det likadant med din?
Bilar: Porsche 951
Saab Turbo X
Saab Turbo X
-
- Site Admin
Mitt fortsätter om jag frikopplar,
Bara jag håller jämn fart oavsett växel har provat på 1,2,3:an samt frikopplar.
Bara jag håller jämn fart oavsett växel har provat på 1,2,3:an samt frikopplar.
-
- Site Admin
Kan dela med mig av lösningen nu.
Efter att ha felsökt hela högra sidan. Drivknutarna,bromsok, handbromsbackar ja allt jag läst mig till på detta forum och på Clarks-garage.
Missljud kan vara trixiga efter som jag hittade felet på den motsatta sidan. Handbromsbackarna var full med småskit och jag fick istortsett slipa insidan på bromsskivan för att få den slät. Bytte handbromsbackarna eftersom dom var mindre fin efter den omilda behandlingen av delarna som satt fast och var lösa.
Känns ju jävligt skönt att det inte var växellådan eller nåt med transaxeln som man börjat inbilla sig.
Efter att ha felsökt hela högra sidan. Drivknutarna,bromsok, handbromsbackar ja allt jag läst mig till på detta forum och på Clarks-garage.
Missljud kan vara trixiga efter som jag hittade felet på den motsatta sidan. Handbromsbackarna var full med småskit och jag fick istortsett slipa insidan på bromsskivan för att få den slät. Bytte handbromsbackarna eftersom dom var mindre fin efter den omilda behandlingen av delarna som satt fast och var lösa.
Känns ju jävligt skönt att det inte var växellådan eller nåt med transaxeln som man börjat inbilla sig.