Taskigt laddtryck

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Taskigt laddtryck

#16 Post by mijo »

Oooops, så mycket tur att det räckte till en triss-vinst också finns inte :D

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Re: Taskigt laddtryck

#17 Post by Bengt »

Om det viner så hade jag gissat på läckage på trycksidan. Det är vanligt med sprucken slang efter turbon. Den spricker ofta på undersidan där man inte ser och sprickan öppnar sig först vid tryck. Samma med anslutningarna till IC. Jag antar att du har kollat recirculationsventilen?
Dåligt gummi är vanligaste felet på gamla bilar.

Bngt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Taskigt laddtryck

#18 Post by emm »

Bengt wrote:Om det viner så hade jag gissat på läckage på trycksidan. Det är vanligt med sprucken slang efter turbon. Den spricker ofta på undersidan där man inte ser och sprickan öppnar sig först vid tryck. Samma med anslutningarna till IC. Jag antar att du har kollat recirculationsventilen?
Dåligt gummi är vanligaste felet på gamla bilar.

Bngt
Dumpventilen går inte att suga i, så den ska funka som den ska, ny för ca 2 år sedan.
Jag har trycksatt systemet, adapter som jag sätter i ic på passagerarsidan, det enda jag hittar som läcka är den som går till under tps, den är inte helt enkel att täta tyvärr... men är den inte bara en tomgångsreglering till tps?

Var någonstans ungefär menar du med sprucken slang efter turbon?
jag har bytt "nästan" alla slangar...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Re: Taskigt laddtryck

#19 Post by Bengt »

Utloppsslangen fån turbon, den stora böjda. Dvs den enda som du inte trycktestat.
Det är bara en gissning, men jag har sett spruckna sådana.

bngt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Taskigt laddtryck

#20 Post by emm »

Bengt wrote:Utloppsslangen fån turbon, den stora böjda. Dvs den enda som du inte trycktestat.
Det är bara en gissning, men jag har sett spruckna sådana.

bngt
Du menar J-Boot som dumpen sitter på?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Taskigt laddtryck

#21 Post by mijo »

Dumpen sitter väl mellan AFM och Turbo, är väl en slang från turbon till röret innan IC?

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Taskigt laddtryck

#22 Post by emm »

mijo wrote:Dumpen sitter väl mellan AFM och Turbo, är väl en slang från turbon till röret innan IC?

*skäms :oops:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: Taskigt laddtryck

#23 Post by Fredrik Nyqvist »

På passagerarsidan av ICn sitter ett svart rör som går i en S-form mot turbon (sitter en banjobult på röret som går till TPSen tror jag). Det röret ansluts mot turbon med hjälp av en svart gummislang som är vinklad ca 45 grader i ena änden och totalt sett ca 25-30 cm lång.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Taskigt laddtryck

#24 Post by emm »

Fredrik Nyqvist wrote:På passagerarsidan av ICn sitter ett svart rör som går i en S-form mot turbon (sitter en banjobult på röret som går till TPSen tror jag). Det röret ansluts mot turbon med hjälp av en svart gummislang som är vinklad ca 45 grader i ena änden och totalt sett ca 25-30 cm lång.
Thx,
förstod det av Mijos tips, kände mig lite dum bara som hade huvudet under armen...
:#cheers:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users