Problem med MAF-kit, hjälp med ideér?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

Problem med MAF-kit, hjälp med ideér?

#1 Post by Dea »

Köpte ett begagnat Vitesse MAF+MAP kit med piggyback och 899cc/min spridare som jag inte får att funka riktigt och skulle behöva hjälp med lite felsökningideér.

Piggybacket verkar tyvärr inte riktigt friskt så det är förbikopplat, och behövs inte heller för att det ska funka, målet är nu att få bilen att gå som den ska med bara MAF, MAP och chip.
Original laddtryckssolenoid är bortplockad.
Sitter också ett Zeitronix system i bilen så att jag kan logga AFR, EGT, laddtryck, rpm, TPS och valfri 0-5V signal
Tyvärr är bilen inte besiktigad iår så det är lite svårt att logga särskilt mycket på väg....

Såhär har jag hittills loggat:

1)
Vid kallstart startar bilen utan problem och efter 10-20 sek så har jag mycket bra tomgång på ca 950 rpm och AFR på 14,6 - 14,8, alltså precis som det ska vara. Loggar jag original smalbandssensor med 0-5V ingången (som verkar vara tillräckligt högimpediv för att inte störa signalen) så går signalen mellan ca 0,16V till 0,8 V. Det är ingen fin sinus kurva utan den ligger längre tider på 0,16V än 0,8V.
Lambdaregleringen verkar iallafall göra sitt jobb och med tanke på att tomgång och AFR är perfekt med så stora spridare har jag antagit att även MAF-givaren funkar som den ska.

2)
När bilen har fått bli varm är tomgångsvarv och AFR fortfarande bra men lite då och då blir det ingen lambdareglering utan istället ligger utsignalen konstant på ca 0,3V vilket verkar lite konstigt.

3)
Efter detta testar jag 2500rpm, dvs som SBP, och då går först AFR mot 14,7 men dyker sen till 12 och stannar där. Smalbandssensorn ligger konstant på 0,8V och inga försök till reglering görs.

Jag har felsökt följande:
- kollat alla anslutningar och resistansmätt för att vara säker på att det är rätt kopplat och inga kabelbrott
- kontrollerat att det inte är några vakuumläckor, borde iofs ge mager blandning
- kollat att chip och MAF är rätt kopplade
- att FQSen står rätt

Tänkbara fel:
- Chippet satt tidiagre på en-86:a från USA/CAnada, kan det finnas skillnader som stör lambda regleringen
- Nått är sönder i DMEn
- kass smalbandssensor (fast den verkar ge OK värden)
- trasig switch i TPSen (ska mätas upp i helgen)
- ??

Nånting gör iallafall att lambdaregleringen slutar fungera när man varvar en bit över tomgång.

Tips mottages tacksamt!

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict

Re: Problem med MAF-kit, hjälp med ideér?

#2 Post by Dea »

Har testat och loggat lite till och fått fler ledtrådar.

- Rengjort MAF, ingen skillnad
- Mätt upp TPS inne vid DME kontakten , OK
- Dubbelkollat att MAFen är rätt kopplad inne vid DME kontakt, OK

Loggade sen lite igen och det finns en klar koppling till motortemperatur. Innan den blivit varm funkar closed-loop både vid tomgång och 2500rpm och AFR är stabilt 14,7. När den blivit varm är det bara closed-loop på tomgång och AFR 12 vid 2500rpm.
Mätte upp DME-tempsensorn och instrument-tempsensorn och båda visar OK värden jmf med spec.

Nått, nån givare troligtvis, verkar påverkas av motortempen eller så blir det fel i programmet när den går ur cold-start.

Kvar att testa är att byta map (finns 4 på chippet) och att logga MAF-utspänningen.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Ducati
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by Ducati »

lambdasonden ska väl alltid variera lite i volt, och din gör ju det bara i början, sen är signalen konstant. Testa byt sond, finns ju billiga på biltema
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Dea
Addict

#4 Post by Dea »

Testat att köra med smalbandsutgången från min bredbandslambda men det gör ingen skillnad så det verkar inte vara lambdasonden det är fel på tyvärr.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

DLS
Addict

#5 Post by DLS »

Läste bara lite snabbt på rennlist men det verkar ju som att du har problem med spänningen till maf:en eller från maf:en till dme.
skulle börja med att kolla upp alla kablar o jordpunker som hänger ihop med maf-kitet.
Din bil gick väl bra innan du monterade på maf-kitet?
så dubbel kolla alla grejer som hör till monteringen av maf-kitet.

Är du säker på att maf-kitet var helt när du köpte det?

Önskar jag kunde vara mer till hjälp men kör ju inte med vitesse grejer själv o tyvärr verkar det vara väldigt få på vårat forum som gör det än så länge i allafall.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Dea
Addict

#6 Post by Dea »

Bilen gick helt OK innan MAF-kitet monterades, däremot så hade jag ingen bredbandslambda coh SBP har inte testat lambda vid 2500rpm senaste åren så i teorin kan problemet redan ha funnits där.

Jag hoppas ju att delarna var hela, vilket tidigare ägare hävdar, men helt säker kan man ju inte vara. Nått kan även ha hänt vid t.ex. frakten.

Har dubbelkollat allt och när det gäller MAFen är alla kablar resistansmätta från kontakten till MAFen till DME-kontakten. Men det går ju snabbt att göra så det är värt att kolla igen.
Har hela tiden tänkt att funkar det på tomgång som ju brukar vara det svåraste att få till med så stora spridare, 899cc/min, så funkar nog ingående komponenter i kitet men det är nog dags att tänka om.

Det är ju också lite udda att det slutar funka på alla varvtal utom tomgång så snart motorn är varm.... känns som att det är nått enkelt/grundläggande jag missat att kolla.....

Fick tips att testa mer belastning på motorn vid 1500 ropm, dvs slå på AC, lampor och full fläkt. Detta ändrade AFR från ca 12 till 13,5-14 men den gick fortfarande inte in i closed-loop.

Kvar att testa är att logga MAF-spänningen in till DMEn för att se om det verkar vara rimliga värden vid 2500rpm. Med en DVM är det ju enkelt att också kolla om det är nån skillnad på spänningen ut från MAF jmf med in till DMEn.
Har också loggat MAP-givaren ocj jmf med Zeitronixens givare och dom stämmer bra.

Tänkte också besiktiga trots problemet, ger miog iallafall en månad då jag kan åka på väg och testa.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict

#7 Post by Dea »

Bilen gick helt OK innan MAF-kitet monterades, däremot så hade jag ingen bredbandslambda coh SBP har inte testat lambda vid 2500rpm senaste åren så i teorin kan problemet redan ha funnits där.

Jag hoppas ju att delarna var hela, vilket tidigare ägare hävdar, men helt säker kan man ju inte vara. Nått kan även ha hänt vid t.ex. frakten.

Har dubbelkollat allt och när det gäller MAFen är alla kablar resistansmätta från kontakten till MAFen till DME-kontakten. Men det går ju snabbt att göra så det är värt att kolla igen.
Har hela tiden tänkt att funkar det på tomgång som ju brukar vara det svåraste att få till med så stora spridare, 899cc/min, så funkar nog ingående komponenter i kitet men det är nog dags att tänka om.

Det är ju också lite udda att det slutar funka på alla varvtal utom tomgång så snart motorn är varm.... känns som att det är nått enkelt/grundläggande jag missat att kolla.....

Fick tips att testa mer belastning på motorn vid 1500 ropm, dvs slå på AC, lampor och full fläkt. Detta ändrade AFR från ca 12 till 13,5-14 men den gick fortfarande inte in i closed-loop.

Kvar att testa är att logga MAF-spänningen in till DMEn för att se om det verkar vara rimliga värden vid 2500rpm. Med en DVM är det ju enkelt att också kolla om det är nån skillnad på spänningen ut från MAF jmf med in till DMEn.
Har också loggat MAP-givaren och jmf med Zeitronixens givare och dom stämmer bra.

Tänkte också besiktiga trots problemet, ger mig iallafall en månad då jag kan åka på väg och testa.

/Dea
Last edited by Dea on 2011-09-14 17:26:10, edited 1 time in total.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply