Packningar vid oljetrycksventil, N/A

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Uffe L
S2-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983

Packningar vid oljetrycksventil, N/A

#1 Post by Uffe L »

Hej!

Har en 944 från -83, d.v.s en N/A. Har bytt varenda packning jag kommit åt i motorrummet. Den droppar dock fortfarande någon droppe ibland och det kommer då från det jag tror är oljetrycksventilens fjäder (fritt översatt från Haynes: oil preassure relief valve). Fjädern sitter ju på huset till oljekylen och monteras med en rätt stabil insexskruv med tillhörande alupackning. Alupackningen har jag bytt men det hjälper föga. Kikade i PET någon gång och det ser ut att sitta o-ringar någonstans därinne. Har dock inte sett dem ”IRL” på min bil.

Någon som vet om det:

A, Finns packningar där och
B, Går att byta utan att riva oljekylet eller om det är hanterbart att riva oljekylet och byta dem? Ser meckigt ut...

Vill så gärna ha en torr motor!

Tack på förhand!

M.v.h. Ulf

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Re: Packningar vid oljetrycksventil, N/A

#2 Post by Henka_E »

Är du säker på att det är där det läcker? På min bil är det också en droppe precis vid OPRV:n - men jag tror snarare det är packningen mellan motor/oljekyl-limpa som läcker.

Uffe L
S2-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983

Re: Packningar vid oljetrycksventil, N/A

#3 Post by Uffe L »

Hej!

Nej, det är jag ju inte förstås. Jag ska kolla igen. Kan vara så att det kommer smygande ovanifrån. Kanske lika bra att riva oljekylet ochn packa om alltihop i vinter så blir det garanterat tätt. Vintern är ju lång. Iaf innan den börjat... :)

mvh Ulf

Post Reply