Hur stor skillnad är det egentligen.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Hur stor skillnad är det egentligen.

#1 Post by hanilton199 »

Tjo!

Har kört min 944 NA i ett år nu och tycker den går riktigt bra. Men är ju sugen på lite mer kräm.

Så jag undrar hur stor är skillnaden mellan NA och turbo? Hur är känslan när turbon laddar? Känns NA som en liten seg bil jämföres med turbò? Stor eller liten skillnad?

KÄnns 944 turbo med 220 hk och 944 turbo S med 250 hk, ungefär lika skiljer ju bara 30 hk?

Dumma frågor jaja men vill ju veta :D

mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Hur stor skillnad är det egentligen.

#2 Post by emm »

Prova någon... enklaste svaret jag kan ge... turboträsket är kletigt och väldigt svårt att ta sig ur (som en 951 ägare sa till mig en gång)...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Hur stor skillnad är det egentligen.

#3 Post by hanilton199 »

okej hahaha.
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hur stor skillnad är det egentligen.

#4 Post by Nahpets »

Originalturbo är känns slapp innan den laddar (läs trött), sedan kommer kicken över 3500 varv/min och du börjar få tunnelseende (typ de första gångerna...) och vet att när tjejen hoppar in blir det till att träffa hud första dejten.
Original N/A är jämnare över registret, typiskt sugis. Inte så överraskande.

Vill du börna gummi kring kårren (<--- dubbel betydelse 8) ) och vara esset vid rödljuset? Skaffa en BMW e36 M3a. Relativt billig, finns en del och bra pulver!

Papprena säger att du är någon/några sekunder snabbare med en turbo jmf N/A (finns olika storlekar på motoralternativen).
Däremot mellan turbosarna 220 och 250 är det original typ 0,3 sek skillnad.
Men visst ... tävlar man om vem som pröjsar pizzan till nästa korsning så gäller det att vara först ;) .

"Faran" med turboägandet är att det är en hel del som kan strula och det är äldre bilar. Plus att originaldelar (från 80talet) är inte roligt när det går undan.
Men samtidigt är glädjen större när det funkar :D eller hur emm?

Har du börjat trimma och modda är det svårt att sluta. Och se till att det fungerar, dvs har support på grejerna!! Har kört 1,0 bar ladd nu i tre år och min packning har hållit! Ett snitt på 6 banmöten varje säsong och några idiotrundor på E4an. Se gärna 1,0 bar som en magisk gräns för en hemmapulare. Säger någon någonting annat, se till att de är borgenärer :) .
Själv har jag bra hjälp att hålla en sund nivå på min bil tack vare min kära fästmös mödosamma suckar när jag surfar eBay ...

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Hur stor skillnad är det egentligen.

#5 Post by fälgen »

Första gången jag körde en NA blev jag faktiskt förvånad över att den kändes så pigg som den gjorde, framförallt på låga varv. Trodde att skillnaden mot min turbo skulle varit ännu större.

Men med det har jag inte sagt annat än att turbon givetvis är snabbare och att man blir gladare varje gång man gasar :D

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Hur stor skillnad är det egentligen.

#6 Post by Lilja »

Tror nog att N/A är betydligt lättare att köra och att köra fort med. En turbo kräver hela tiden att man ligger på rätt varv då den är helt livlös under 3000 rpm.
Sen å andra sidan så är turbokicken ganska beroendeframkallande :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Hur stor skillnad är det egentligen.

#7 Post by hanilton199 »

Stor skillnad om man chippar 944 turbo S till 290 hästar, de kan man ju få. Bra fart hela registret eller samma sak där att det kommer efter 3000 rpm??

mvh
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Hur stor skillnad är det egentligen.

#8 Post by Maxx »

Jag tror det är en väsentlig skillnad på vad man upplever och den faktiska mätbara accelerationen. Jag tycker att min 968 är slö, men det beror ju mer på motorkaraktären än att bilen inte skulle accelerera bra.

En turbo kanske känns slö under 3000 rpm, men den har nog ändå fler hk vid 2000 rpm än en 944 jämfört vid samma varvtal. Sen går det ju faktiskt att växla ner ... :wink:

:#944burn:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
mxputte
S-Poster
Posts: 131
Joined: 2009-05-12 21:53:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kolbäck
Contact:

#9 Post by mxputte »

Nu var det ju inte på tal om någon s2a men ville bara säga att den känns fruktansvärt vridstark. Nu har jag inte kört en turbo så kan inte uttrycka mig om skillnaden.
Om man ska köra fort på bana så borde väl S2an vara ganska bra i registret? Dvs lättkörd.
Sen kommer man ju alltid till det stadiet där man vill ha mer!

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hur stor skillnad är det egentligen.

#10 Post by mijo »

Jag hade som du en tidig N/A, och kände också att det nog saknades lite under huven.
Bytte till en 951 -90 och skillnaden är stor, bättre inredning och körställning, bättre
chassi och bromsar om din N/A nu är original (detta vill man dock uppdatera även på
951 för banåka). Och effektskillnaden är väl största skillnaden, särskilt om du går
till en chippad med 295 hk. Vet inte hur skillnaden mellan 220 hk och 250 hk är men mellan
250 hk original eller cippad (295 hk) gör de 45 hästarna stor skillnad.

EDIT: Nackdelen med 951 är väl det "enorma" turbolagg man kan uppleva, särskilt när
man ska ur böjarna och ligger efter en sugis eller kör slalom.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Hur stor skillnad är det egentligen.

#11 Post by emm »

Som många säger så under 3 000 varv är det inte helt kul, då puffar jag för en S2 istället, eller varför inte en M3.
Det går ju även att uppgradera 220hk med större turbo (vilket jag gjort) spool-up på 220hk är bättre, men den andra turbon håller läääängre och matar på bättre =)

Och du. köp för helvete rätt bil, det kan bli enormt dyrt annars, en tumregel är helt enkelt att du får definitivt vad du betalar för...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Hur stor skillnad är det egentligen.

#12 Post by hanilton199 »

Tack för alla bra svar

Nu har jag fått en liten blick it allafall
Är ägare av porsche 944 -84

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]