Jag köpte min första Porsche i somras, en 924 från 1981, den går bra och är roliga att köra men jag är redan sugen på att uppgradera mig till en 944.
Jag har fått erbjudande att köpa en 944 från 1983, som enligt säljaren skall vara helt rostfri och endast haft två ägare. Problemet med bilen är att någon slagit sönder rutorna, samt stulit framsäten och ratt.
Min fråga är om jag kan lyfta över säten och rutor från min 924 till 944an? Skulle det passa? Vilka delar passar båda modellerna?
944an som jag fått erbjudande om att köpa kostar 11000:-
Ja de ska fungera. Tidiga 944 orna har samma framruta mm som 924. Stolarna går också rakt av. Hela inredningen är samma ganska mycket som är samma, dock ej motor och låda mm.
En framruta (nu är det ju bara freddie som nämner framruta, vet inte om det är aktuellt ens för dig) är inget man själv flyttar mellan bilar. Ska utföras av folk som kan.
Freddie_81 wrote:Ja alla rutor passar. Men tråkigt att "offra" 924:an. Eller skaffar du rutor till den senare?
Nja, 924an går himla bra men är lite risig i kaross och interiört. Tänkte först att jag skulle lägga vintern på att rusta upp den men den kanske är mer lämplig som donatorbil? Jag hoppas kunna hinna åka och titta på 944an i veckan/nästa helg. Är det något särskilt man skall kolla extra noga på? Vad brukar vara dåligt på modellen?
Tänkte jag skulle fota 944an när jag åker och kollar på den och sedan posta lite bilder i tråden, så kanske ni proffs kan se om den är något att ha?
Victor2 wrote:Tack för era svar!
Så alla rutor från 924 passar 944an? Även sidorutor och bakruta?
Har en kompis som jobbat på carglass; så han får väl montera framrutan i så fall=) De andra fixar man väl att montera själv?
Carglass är helt rätt
Victor2 wrote:
Freddie_81 wrote:Ja alla rutor passar. Men tråkigt att "offra" 924:an. Eller skaffar du rutor till den senare?
Nja, 924an går himla bra men är lite risig i kaross och interiört. Tänkte först att jag skulle lägga vintern på att rusta upp den men den kanske är mer lämplig som donatorbil? Jag hoppas kunna hinna åka och titta på 944an i veckan/nästa helg. Är det något särskilt man skall kolla extra noga på? Vad brukar vara dåligt på modellen?
Tänkte jag skulle fota 944an när jag åker och kollar på den och sedan posta lite bilder i tråden, så kanske ni proffs kan se om den är något att ha?
Vart bor bilen? Är intresserad om du tröttnar på den och vill bli av med den
Vad man ska kika efter?
Min erfarenhet är att skicket om bilen ser fräsch ut så är den bra... Låter enkelt
Men rost brukar inte vara något problem på 944:orna men finns de så brukar de vara runt bakrehjulhusen precis framför i sparklådorna eller bakom i stänket. Annars är de väl motorn och fri lina du ska lyssna på. Låter motorn bra? Är tomgången jämn? Och om de låter från lådan eller transaxeln? Elen kan spöka. Brukar inte vara något svårt men felsökning är aldrig roligt när de gäller el
Jag kanske har haft tur men har aldrig haft några större problem
Med mina 944:or. Är inne på 5:e nu.
Hoppas degår vägen för dig. De slutar nog med en turbo längre fram som de gjorde för mig. Började med en breddad 924, sen gick de av bara farten.
Hej och tack igen för era svar.
Jag var i kontakt med säljaren igen och då fick jag reda på en annan sak. Under inbrottet, då stolar stals och rutor krossades, stals även nycklarna till bilen(tillsammans med massa andra nycklar till flera andra bilar som snubben har till salu. Säljaren har/har haft en bilfirma).
Min fråga är nu om man kan beställa nya nycklar från Porsche? Eller måste man byta alla lås? Om så är fallet; är det jätte dyrt och krångligt eller kan man köpa det som behövs på ebay och fixa det själv?