Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#1 Post by Luddef »

Hejsan!

Har problemet att när man startar min bil kall så startar den sen dör några gånger, sen är tomgången runt 200-300. När den senare blir varm ställer den sig runt 850-1000 i varv beroende på hur varm den är.

Man kan även höra den misständer lite när den är kall, fast man ser inget med stroboskopet vilken cylinder det skulla kunna vara som misständer.

Min kallstartsinsprutare är förbi kopplad till en tryckknapp. Som man trycker in för den ska starta, så går den IBLAND upp till 1k+ i varv direkt när den startar och lägger sig på 900 och sen sakta dör.

Denna modellen är även utrustad med en "Solenoid" som är kopplad till bränslefördelaren & en termoswitch bakom luftsliden i kylarslangen. Har mina funderingar på att testa denna, men om jag tar av den kommer det väl forsa ut vatten där, den sitter mellan två slangar.

Vad tror ni felet/problemet är? att notera, bilen har stått i 2-3år men den funkade mycket bättre innan vintern om jag minns rätt. Så det borde kommit när den har stått ostartad i några månader. Stod även i garage från februari - maj.

Tacksam för hjälp, finns även att nå på 0730752612

edit: var nyss ute och mätte Luftsliden, den fick + och jord hade 0,4ohm så tänkte rengöra jordställena.
Men sladden som skall värma upp bimetallen i sliden mätte jag upp till 50ohm, enligt källa (924.org) så skulle den endast vara 5-10ohm. Kan det vara luftsliden som bråkar med mig? Är den hel eller sönder enligt er? Tips?


/ mvh

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#2 Post by Luddef »

bump, behöver hjälp.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#3 Post by QV_ »

Om motorn gå bra när den är varm så har du troligtvis problem med WUR.

/Janne

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#4 Post by Luddef »

Tackar! hittade nyss även hål i insugsslangen, tips på var man kan hitta ny?. Samt en WUR? Hittar tyvärr inget på bildelsbasen eller liknande ställe
Mvh

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#5 Post by Freddie_81 »

Jag har den stora slangen mellan vågen och insuget från en 924 liggandes. Tror den är i bra skick. Intresserad? Var bor du om man ska slippa skicka.

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#6 Post by QV_ »

WUR Warm up regulator. Sitter mellan luftsliden och kallstartsventilen och termoswitchen.
Den har två besinslangar till sig och kontrollerar styrtrycket till insprutningen.

/Janne

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#7 Post by Luddef »

Jag vet, menade var man kan köpa en ny, eller om man kan ta en från en annan bil möjligtvis. Tänkte dock plocka av mig och se om det går att laga. Kan väl vara Bimetallen som fastnat eller d.yl.

Mvh

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#8 Post by Luddef »

uppdatering: fick av WURen idag och öppnade den. Kan man se om bimetallen har fastnat eller d.yl? Blir annars att inhandla en från någon skrot, finns dock inga till 924.

Mvh

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#9 Post by QV_ »

Kortfattat så

öppnar man WUR
plockar ut bimetall
lossar 4 skruvar
tar bort lock och tunn plåt MYCKET FÖRSIKTIGT
kollar Oring
rengör och blåser rent
monterar ihop allt
Pinnen som håller bimetall borrar man med 4,5mm borr 15-20 mm djup (från utsidan) och gängar upp till M5
Sätt dit en M5 insexskruv med bricka och mutter.
Återmontera allt på bilen
Koppla in bränsletrycksmätaren enligt CIS instruktionerna
Ryck isär elkopplingen mellan chassie och motor
Bygla bränslepumpen
Mät styrtrycket
för lågt Hål fast insexskruven och höj pinnen genom att dra muttern mot WUR ytterhölje
för högt styrtryck knacka på insexskruven med hammaren för att slå ner pinnen
KLART

/Janne

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#10 Post by Luddef »

Tror du en sryrtrycksregulator från en golf kan funka ? Samma Bosch nummer exakt. Mvh

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#11 Post by QV_ »

Luddef wrote:Tror du en sryrtrycksregulator från en golf kan funka ? Samma Bosch nummer exakt. Mvh
Är det samma Boschnummer så är det samma regulator. De två tre sista siffrorna är ju instansade beroende på innanmäte och justering

/Janne

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#12 Post by Luddef »

Funderar på att beställa en sådan samt byta tändspole då jag tror min biltema är lite dålig

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Ingen tomgång kall, går väldigt dålig kall. (924 1979)

#13 Post by Luddef »

Så, då har jag meckat lite igen och bilen startar lätt när den är kall går upp i 1100varv, sen sakta neråt och dör (tar ungefär 3-4sec).

Luftsliden är uppmätt till 50ohm (skall vara 30ohm enligt haynes, dock så stänger den)
Tändspolen (biltema) gjorde ingen skillnad när jag matade + från batteriet direkt, alltså utan motstånd i kabeln om det nu finns det i org. Dock mätte jag mellan + o - och det resulterade i 0.6ohm och mellan - och mitten 8.2kOhm. Dessa värde är helt fel enligt boken.

Kan det vara tändspolen som ger för svag gnista?

/ mvh

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]