Gaffeln i Kopplingen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
GunnarKjellgren
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2008-01-21 07:23:42
Bilmodell: 996 C4 Cab
Årsmodell: 1989
Location: Stockholm
Contact:

Gaffeln i Kopplingen

#1 Post by GunnarKjellgren »

Osäker på om rätt benämning är kopplingsgaffel eller kopplingsarm - men den del som rör sig efter att slavcylinderns arm gjort sin rörelse.

Min har gått av enl verkstan den står på.
Någon som har erfarenhet av det här?

Måste man riva ner växellåda o transaxel för att komma åt att byta gaffeln? Jag kommer inte riktigt ihåg hur det satt.
Jag pratade som hastigast med Sandén igår och han lät inte särskilt förvånad över att något sådant hänt - men då frågar man ju sig varför Porsche tagit bort denna del ur reservdelssortimentet. (Skule fö kostat 3400kr om den funnits..)
Är det någon som har en sådan gaffel till en s2:a till salu?
Och jag som trodde att det var packningarna i slav och huvudcylindern :-(
Svart 996 C4 cab
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Gaffeln i Kopplingen

#2 Post by emm »

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... _500wt_956" onclick="window.open(this.href);return false;

Värsta länken, känner inte honom, men jag önskar jag tänkte på detta innan jag köpte min för svindyra pengar...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
GunnarKjellgren
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2008-01-21 07:23:42
Bilmodell: 996 C4 Cab
Årsmodell: 1989
Location: Stockholm
Contact:

Re: Gaffeln i Kopplingen

#3 Post by GunnarKjellgren »

25 dollar låter ju riktigt bra - frakten kommer att bli dyrare. Kan det verkligen stämma?
Antar av ditt svar, Emm att du råkat ut för det här tidigare?

Fick du riva ner transaxeln för att byta?
Svart 996 C4 cab
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Gaffeln i Kopplingen

#4 Post by emm »

GunnarKjellgren wrote:25 dollar låter ju riktigt bra - frakten kommer att bli dyrare. Kan det verkligen stämma?
Antar av ditt svar, Emm att du råkat ut för det här tidigare?

Fick du riva ner transaxeln för att byta?
På den tiden kunde jag inte ens byta däck, lämnade detta till firman då... och ja, jag har betaklat för att göra det =/

Gjorde samma operation nyss själv och ja, du måste lossa transaxel i framkant o kåpa för att komma åt, finns lite "halv-dolda" skruvar för att lossa denna kopplingsgaffel, men ingenting som är raket-teknologi, mycket jobb dock.

Lättast måste vara att ta bort kylaren så du kan skjuta fram motorn.
Finns säkert människor som kan förklara detta bättre än mig =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
GunnarKjellgren
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2008-01-21 07:23:42
Bilmodell: 996 C4 Cab
Årsmodell: 1989
Location: Stockholm
Contact:

Re: Gaffeln i Kopplingen

#5 Post by GunnarKjellgren »

Tack för infon!
Har precis lagt på luren med Sandén. Han hade en gaffel på lager som snart är på väg hem till mig.
Har jag en massa tur så fixar verkstan till det här under helgen.

Efterlyser tips på om det är lättare att montera bort kylaren jämfört med växellåda/transaxelsvägen

Peter Sanden och Emm - Tack för snabb hjälp!
Svart 996 C4 cab
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Gaffeln i Kopplingen

#6 Post by emm »

GunnarKjellgren wrote:Tack för infon!
Har precis lagt på luren med Sandén. Han hade en gaffel på lager som snart är på väg hem till mig.
Har jag en massa tur så fixar verkstan till det här under helgen.

Efterlyser tips på om det är lättare att montera bort kylaren jämfört med växellåda/transaxelsvägen

Peter Sanden och Emm - Tack för snabb hjälp!
Så lite så!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Gaffeln i Kopplingen

#7 Post by Henka_E »

Nej, det är inte lättare att ta ur motorn än att ta ur låda och knuffa transaxel. Du får inte fram motorn så långt utan att riva framvagnen - det blir att ta ur motorn om du ska lyckas den vägen.

Det är inte alls svårt att at ur lådan och flytta transaxeln bakåt... Det är bara jobb.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]