Hej,
Har tyvärr upptäckt ett rosthål på min bil. Det är troligen en gammal krockskada som har spacklats och målats över och med tiden rostat. Hålet är stort som två 5-kronor. Det ser ut att från början ha varit en snygg proffslagning. Anledningen till att det tog ett par månader att upptäcka skadan (förutom ouppmärksamhet) är att det låg ett mycket segt spackel över skadan som trotts det stora rosthålet inte syntes särskilt mycket. Spacklet har konsistens ungefär som en seg kola eller som underredsmassa. Färgen är vit. Jag är intresserad av att laga med samma typ av spackel men vet inte vad det är för något. Är det någon annan som vet vad det är?
/Staffan
Segt spackel
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: porsche 944s
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
Re: Segt spackel
Låter inte som spackel... kanske karosskit?
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
-
- Turbo-Poster
Hej Jesper,
Tack för svaret.
Ja, kit låter som en lämplig benämning på massan de använt vid tidigare lagning. I vilket syfte används karosskit och var säljs det, Biltema? Ser ut som att de tidigare använt det för att fylla ut med och de har fått till passformen bra. Jag misstänker att det eventuellt kan bli vissa spänningar i området varför jag är rädd att vanligt spackel kan gå sönder och är därför intresserade av att använda samma sega massa som de använt tidigare (kit). Dessutom så tror jag att mindre rost kommer att blomma upp i området igen och kitets förmåga att dölja detta är imponerande.
/Staffan
Tack för svaret.
Ja, kit låter som en lämplig benämning på massan de använt vid tidigare lagning. I vilket syfte används karosskit och var säljs det, Biltema? Ser ut som att de tidigare använt det för att fylla ut med och de har fått till passformen bra. Jag misstänker att det eventuellt kan bli vissa spänningar i området varför jag är rädd att vanligt spackel kan gå sönder och är därför intresserade av att använda samma sega massa som de använt tidigare (kit). Dessutom så tror jag att mindre rost kommer att blomma upp i området igen och kitets förmåga att dölja detta är imponerande.
/Staffan
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
Vet inte om det finns kitt hos Biltema mfl, annars bör man väl kunna få tag på det genom billackerare. Det används till att täta skarvar mellan plåtar.
/Jesper von Wowern
- makkanftw
- Addict
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
kit finns hos biltema men det är skit. Köp ett ordentligt hos nån bildelshandlare.
- Marcus
-
- Turbo-Poster
Hej igen,
Jag hittade kitt hos Mekonomen, Hagmans. Burken var dock skadad och jag misstänker att kittet redan torkat. Enligt anvisningen ska kittet kunna läggas på med pensel men det fanns ingen chans. Kittet hade samma konsistens som det som jag tog bort från bilen.
Frågan är nu om jag kan använda kitt för att täta ett hål med. Jag har limmat på ett nät på baksidan och avståndet till karosskanten varierar upp till 7-8 mm. Har kittet en sådan konsistens så att det ligger kvar om jag lägger dit det, eller rinner det ner. Sedan har de använt kittet runt om hålet också för att jämna ut och även mellan den integrerade kofångeren bak och bakskärmen ( det är i kanten av kofångaren jag har hålet).
1. Låter det som att enbart kitt är en lämplig lösning, eller ska man först fylla ut med glasfiberspackel kanske?
2. Är Hagmansspackel bra eller kan något annat rekommenderas? Hagmans kitt ska vara en syntetgummiprodukt.
3. Är det slipbart? (står inget på burken)
Tack för era synpunkter så långt, de är mkt uppskattade. Jag visste inte ens att det fanns något som heter karosskitt.
/Staffan
Jag hittade kitt hos Mekonomen, Hagmans. Burken var dock skadad och jag misstänker att kittet redan torkat. Enligt anvisningen ska kittet kunna läggas på med pensel men det fanns ingen chans. Kittet hade samma konsistens som det som jag tog bort från bilen.
Frågan är nu om jag kan använda kitt för att täta ett hål med. Jag har limmat på ett nät på baksidan och avståndet till karosskanten varierar upp till 7-8 mm. Har kittet en sådan konsistens så att det ligger kvar om jag lägger dit det, eller rinner det ner. Sedan har de använt kittet runt om hålet också för att jämna ut och även mellan den integrerade kofångeren bak och bakskärmen ( det är i kanten av kofångaren jag har hålet).
1. Låter det som att enbart kitt är en lämplig lösning, eller ska man först fylla ut med glasfiberspackel kanske?
2. Är Hagmansspackel bra eller kan något annat rekommenderas? Hagmans kitt ska vara en syntetgummiprodukt.
3. Är det slipbart? (står inget på burken)
Tack för era synpunkter så långt, de är mkt uppskattade. Jag visste inte ens att det fanns något som heter karosskitt.
/Staffan
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
Jag har aldrig hört att man lagar hål i karssoer med karossikit?
Laga med glasfiberspackel, armera med aluminiumnät. Grovslipa och spackla upp med vanligt 2k spackel typ PP100.
Det bästa vore dock att få hålet lagat på riktigt med en bit plåt!!
//Pehr
Laga med glasfiberspackel, armera med aluminiumnät. Grovslipa och spackla upp med vanligt 2k spackel typ PP100.
Det bästa vore dock att få hålet lagat på riktigt med en bit plåt!!
//Pehr
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Turbo-Poster
Per,
Jag håller med, men jag har just fått ett kopplingshaveri och bytet av koppling gör att jag inte har råd med ett sådant jobb i nuläget. Har du någon att rekommendera i stockholmstrakten.
/Staffan
Jag håller med, men jag har just fått ett kopplingshaveri och bytet av koppling gör att jag inte har råd med ett sådant jobb i nuläget. Har du någon att rekommendera i stockholmstrakten.
/Staffan