Hur bota nedtrimmningen 150hk

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
924S-Magnus
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2011-07-25 10:46:47
Bilmodell: PORSCHE 924 S
Contact:

Hur bota nedtrimmningen 150hk

#1 Post by 924S-Magnus »

Tjena, min 924S -86 har orginal 150 hästars porsche motorn från 944. Jag önskar att få tag i dessa 163 hk som finns i samma motorvolym. Vad är skillnaden mellan dessa? Kollar man på specen så ser man skillnad på kopressionen mellan motor modellerna. Har läst någonstans att det sitter "urhålkade" kolvar på min modell... Stämmer det? Är det då "bara" att byta dessa och vips så har man 163 hk eller är det något mer som skiljer?

Någon som har koll?

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Hur bota nedtrimmningen 150hk

#2 Post by Hasse »

Hej!
Ja det stämmer att det är andra kolvar i 150hk motorn det är också en annan styrbox till motorn,
det kan också sitta en annan kamaxel men det vet jag inte säkert.
Jag vet därimot att jag inte saknar dom 13hästkrafterna alls, det är lite olika karaktär på
motorerna till 150hk motorns fördel tycker jag.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Hur bota nedtrimmningen 150hk

#3 Post by Henka_E »

Skiljer inget på kammen, utan bara kolvar och chip.

User avatar
924S-Magnus
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2011-07-25 10:46:47
Bilmodell: PORSCHE 924 S
Contact:

Re: Hur bota nedtrimmningen 150hk

#4 Post by 924S-Magnus »

Okidoki, lägre komp var alltså inte hela grejjen... Själv har jag inte kört en porsche med 163 hk så jag vet inte skillnaden på karaktär mellan motorerna. Men känslan är att bilen kan hantera flera hästar utan problem. Och 150 hästar i en motor på 2,5 liter känns nästan lite oeffektivt.

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Hur bota nedtrimmningen 150hk

#5 Post by Hasse »

Visst klarar bilen mer hk, det lättaste sättet är att byta chip.
FekZen här på forumet kan säkert tillverka ett chip till dig, sök lite så hittar du nog mer info.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

Re: Hur bota nedtrimmningen 150hk

#6 Post by FekZen »

Hallå,

Jag har gjort en hel del program till 924S och dem blir riktigt bra faktiskt. Dels tack vare att bilen från början är ganska lätt, men också tack vare att dem är lite "nertrimmade".

Det går bra att skicka mig PM för mer info kring det. Har både vanligt trimchip och även chip som är lite extra vässat som enbart bör köras på 98 oktan.

Mvh//
A.Fekzen
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Hur bota nedtrimmningen 150hk

#7 Post by M-Nilsson »

Jag får väl ge ett gott ord för dig FekZen, blev kanon på min f.d 924 S -86a :wink: Märkbart bättre effekt, helt klart, speciellt med 98 oktan! Gick ju även utan större problem att byta chippet själv i styrboxen.

Om jag inte hade haft så mycket(kopplingen) att fixa så hade jag beställt ett chip till min 944 S jag har nu men det får väl möjligen bli vid senare tillfälle!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users