Sporadiska stopp.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Sporadiska stopp.

#1 Post by Wiklundh »

Har fått ett konstigt problem med min bil.
Började på Gelleråsen då bara bilen lade av som om man vred av startnyckeln.
Efter bogsering så startade bilen med orolig tomgång och gick kanske i 20 sekunder.
Gjorde flera liknande försök med några minuters mellanrum och samma resultat.
Sedan så testade jag att starta bilen flera timmar efteråt och då funkade allt som vanligt.
Sedan så har jag kört totalt ca 100mil och allt har funkat, men i går så kom samma fel tillbaka.
Bilen fick orolig gång och det var lika illa om man gasade fast man kunde höja varvet ibland.
Testade jag att starta direkt när bilen hade dött så gick det inte, väntade jag därimot 3-4 minuter så starta bilen och den gick i ca 30sekunder.
Några av gångerna så levde varvtalsräknaren sitt eget liv och hoppade fram och tillbaka utan att för den del följa varvtalet.
Sedan blev det en del avgassmällar.
Till slut gick bilen så länge efter många försök att jag kunde ta mig en dryg mil innan den stannade.
Den gick lite ryckigt några gånger under färden.
Sedan dog den till slut och jag kunde inte starta den fast jag väntade 5minuter flera gånger, startmotorn bara gick.
Men så till slut så spratt den igång och jag kunde köra den sista milen hem som jag hade kvar.
Sedan så dog den just när jag rullat in i mitt garage,phuuu.


Har kollat följande:

-mätt spridarna
4,9 ohm
5,9 ohm
6,1 ohm
5,2 ohm
Ska ha värde mellan 3.5-5.5 ohm enligt manualen.

-kollat LMM
enligt clarks-garage
ok

-kollat TPS
enligt clarks-garage
ok

-mätt lambdasensor
0.16 volt vid tomgång
skall var ok

-kolla tempgivare motor
2.15K ohm kall.
ok

-mätt Engine Speed och Reference Sensors
enligt clarks-garage
ok

-DME relä
enligt clarks-garage
ok


Tändstift,kablar och rotor är bara ett halvår gammla.
Bränslefilter är bytt för ett år sedan.
(Såg att det även fanns ett filter i tanken, det har jag inte kollat på.)
Då 2 av spridarna är utanför toleransvärde 3.5-5.5ohm är det något som bör/måste bytas tro?
Några flera förlag på felsökning?
Håller tummarna för att det inte är databoxen i alla fall.

Nu när jag startat bilen ingen så går den som den ska när jag kört den några minuter på tomgång.
Ska väll kanske ta en längre tur och testa om det går att få tillbaka felet.
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#2 Post by DLS »

"Några av gångerna så levde varvtalsräknaren sitt eget liv och hoppade fram och tillbaka utan att för den del följa varvtalet"

Detta får mig ändå att tänka på svänghjulsgivarna, har du kollat på dom så dom inte har spruckna kablar?
mätte du dom med kall eller varm motor?
sitter dom fast som dom ska nere i fästet o fästet sitter fast?

Har du larm?
Kan ju vara immobilizern som spökar annars.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#3 Post by Wiklundh »

Min första tanke då var också svänghjulsgivaran när varvtalsmätare fladdrade.

Kollade att kablarna inte är spruckna och jag rörde dom när jag mätte resistansen för att se att det inte var glapp.
Men de var väldigt hårda att böja, ska de vara det?
Japp , de sitter fast i fästet.
Jag mätte dom med kall motor.

Liten fundering:

Enligt Clarks-garage ska det vara
Speed Sensor 8 - 23 = > 1 M-ohm
Reference Sensor 25 - 78 = > 1 M-ohm

Kollade med multimetern som kan mäta max 2 M-ohm och det var högre än det då den visade 1 när den var ställd på 2000k-ohm.
Verkar som det är ok bara det är över 1 M-ohm oavsett vad mycket det är?

Japp jag har larm på bilen, men när det går på så tjuter det och bilen är omöjlig att starta.
Borde inte kunna förklara orolig gång.

Såg att lambdasensor kabeln hade trasigt yttre skyddshölje på några ställen, den ska jag kika mera på under dagen.

Någon som har någon synpunkt angående att jag har spridare som ligger utanför 3.5-5.5 Ohm som manualen rekomenderar?
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#4 Post by DLS »

jupp är det bara över 1 M-ohm så ska det vara ok, stämde dom andra värdena mellan stiften?
det kan ändå vara så att dom lägger av när dom blir varma.
ett annat problem du skulle kunna ha är att stiftet i svänghjulet gått av eller skruvat ur sig, dock väldigt osannolikt.

tror inte det är nått fel på spridarna, det är så lite skillnad.

Men kolla lite mera på o2 givaren, den skulle det kunna vara, testa o ryck ur den nästa gång den börjar gå dåligt o se vad som händer.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#5 Post by emm »

Jag har haft motsvarande ungefär, för mig var det kontakten till LMM som knasade, så prova att rycka i den nästa gång det händer (däremot hade jag inga avgasknallar).
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#6 Post by Mattias 924 »

Saker som det finns fler än en av kan man utesluta. Det är inte sannolikt att fyra tändstift blir dåliga samtidigt för att sedan börja fungera igen, samma med spridarna.

Varvräknaren är ett "nyckelvittne"

Mekaniska fel är inte kända för att laga sig själva heller. Typ hoppade kamremmar och dålig kompression.

Motorn bör gå hyggligt även utan lambdasensorn. Den tror jag inte på

LMM & TPS påverkar inte varvräknaren så de går bort.

DME-relä borde inte påverka varvräknaren på det sätt som du beskriver.

Tempgivare påverkar inte varvräknare.

Kvar är svänghjulsgivarna och "styrboxen". Även om du har mätt givarna och de har gett rimliga värden så kan de ju vara glappkontakt eller värmerelaterat. Bilen har ju börjat fungera igen ibland och du kan ju ha mätt när de var "hela".

Min gissning ligger på svänghjulsgivarna.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#7 Post by DLS »

tror fortfarande på svänghjulsgivarna i första hand men.

som emm säger, lmm brukar strula på våra gamla bilar, testa o ryck kontakten till lmm o spraya lite elektronik rengörings spray på kontakt o kontakt stycke.

Det kan även vara dåliga lödningar i styrboxen som mattias säger, bilarna har ju ändå några år på nacken.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#8 Post by Wiklundh »

Här ser man lambdasensorn.
(Mindre "sot" på andra sidan.)
Färgen ok?
DSC00581.JPG
Ytterhöljet trasigt på flera ställen, men jag ser inte att någon av de 3 kablarna skulle ha avskalat skydd.
DSC00580.JPG
DLS: De andra värdena på Engine Speed och Reference Sensors var inom toleranserna.
De visade 1004 Ohm på den ena och 1013 Ohm på den andra sensorn.


DLS/emm: Har rengjort kontakt till LMM.

Mattias 924: Ska kablarna till svänghjulsgivarna vara stenhårda att böja, mina känns ovanligt hårda jämfört med restan av de elkablar som finns i motorn.
Finns det något mera sätt att mäta svänghjulsgivarna än det som står på clarks-garage?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#9 Post by DLS »

kablarna på svänghjulsgivarna blir hårda med tiden men dom är rätt sega från början med.
när jag bytte mina var dom stenhårda o gick o bryta av, blir så pga värmen så nu jag trätt mina genom en värmeisolerande strumpa.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#10 Post by Wiklundh »

Har beställt 2st svänghjulsgivare.
Men givaren närmast torpedväggen hade naturligtvis ärgat fast så plast toppen lossna och kvar sitter givaren.
Har lossnat på hållaren till givarna och stuckit under en skruvmejsel och då kan jag slå ner givaren lite och sedan upp om jag tar bort mejseln och slår på hållaren.
För att få loss hållaren måste man ta bort givaren närmast torpedväggen helt.
Har testat att borra i givaren, men knappst något händer och jag får inte tag i den med polygrip heller.
Har även testat att såga givaren med ett litet blad mellan hållaren och kopplingshuset, inte helt lätt.
Jag blir så trött, vem är det som har designat detta.
Någon som har något förslag vad jag ska göra?
DSC00584.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#11 Post by DLS »

tråkigt men tyvärr rätt vanligt när som suttit länge.
nu kommer jag inte ihåg riktigt men är det inte bara att skruva loss dom 2 skruvarna till hållaren o dra hållaren rakt upp så får du loss hållare o givare?
eller är det ett styrstift också kanske, var så länge sen jag pilla på dom.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#12 Post by Wiklundh »

På hållaren närmast fästet på förarsidan så är det som en cylindrisk anslutning som går in i kopplingkåpan så man måste dra ut hållaren vinkelrätt mot hur givarna sitter(dra den bak mot torpedväggen).
Jag hade ju hoppats på att det bara var att dra upp hållaren när man lossat skruven, men icke. :evil:
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#13 Post by DLS »

går det att dra i en lång plåtskruv i givaren så att du sen får tag i den med polygripen?
man får spraya lite rostolja på givaren för att den ska släppa men akta sig för att ha på för mycket för det får ju inte rinna ner på svänghjul o koppling.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#14 Post by Wiklundh »

Ytan verkar så in i h*lsike hård i givaren så det är nog svårt att få skruven att börja dra.
Men det var ändå ett nytt bra förslag som jag ska testa senare.
Michael Wiklundh
PCS 11873

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: Sporadiska stopp.

#15 Post by Wiklundh »

Fick hjälp och vi lyckades bända isär sensorhållaren från kopplingshuset äntligen.
Här syns den cylindriska biten på hållaren (tension sleeve) som gör att man måste dra ut hållaren mot torpedväggen.

DSC00585.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Michael Wiklundh
PCS 11873

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users