Tjoo.
När jag ska lägga i växel från tvåan till trean så hugger det till i växellådan, inte mycket, men det känns och det känns inte rätt.
Om jag kör på tvåan, kopplar, lägger spaken i friläge och sedan i trean så funkar det utan problem.
Kan detta ha med ett slitet växelkors? Det måste jag ge mig an att byta nu.
Hugg i växellådan?
-
- Addict
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- [Bobo]
- Addict
- Bilmodell: 931-81
Re: Hugg i växellådan?
Taskiga synkringar?
Om jag har fattat rätt så ska man kunna känna om växelkorsen är dåliga om växelspaken går att "vicka" på när man har växel i...
Bobo
Om jag har fattat rätt så ska man kunna känna om växelkorsen är dåliga om växelspaken går att "vicka" på när man har växel i...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
Min vickar flera cm åt sidorna vid alla växlar. I fina kurvor så flyttar spaken gärna på sig. Men får nytt växelkors om några dagar hoppas jag. Någon som har bild på hur det ser ut ovan på lådan? Så svårt o se vad man ska jobba med.. Vad behöver man lossa för att byta växelkorset?[Bobo] wrote:Taskiga synkringar?
Bobo
Lika bra o kolla oljenivån också. Oljan byttes för något år sedan. Ska man (eventuellt) fylla på tills det kommer ut ur plugghålet? På platt mark..
- maverick
- Addict
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
Angående lådolja, är det fortfarande Redline MTL som gäller?
Hur mycket går i?
Tänkte byta på min snart
Hur mycket går i?
Tänkte byta på min snart

MVH//Per
-
- Addict
2,5 har jag för mig, eller 2,6 beroende på vilken låda man har. Men står bilen plant så har jag för mig (99%) att man bara fyller på tills det rinner ut ur pluggen.maverick wrote:Angående lådolja, är det fortfarande Redline MTL som gäller?
Hur mycket går i?
Tänkte byta på min snart
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
mt90 kör jag med. 6mm under pluggen tror jag det var. Växlarna går nästan i för lätt med denna olja, det är nästan så att man tror det är nåt fel...har inte kört många mil, dock endast hårda elaka mil. Nytt kors är ju billigt och bra men nog låter det lite som dåliga synkar, alltså om man måste vänta liksom. Krasar det när du försöker växla?? Är det från två till tre eller tre till två? Värre eller lindrigare när den blir varm? Ett oljebyte med redline kostar ju 600pix, så kolla oljan noga när du tömmer lådan. Är det mycket skräp från kugg och synk så kanske den är körd och inte värd rödjuicen....
- jerker67
- Addict
- Bilmodell: 944N/A -84
att ta bort hela växelkorset är ingen större historia.. tre sktuvar 2 som är fästa i lådan ech en u växelförarenHarpin wrote:Min vickar flera cm åt sidorna vid alla växlar. I fina kurvor så flyttar spaken gärna på sig. Men får nytt växelkors om några dagar hoppas jag. Någon som har bild på hur det ser ut ovan på lådan? Så svårt o se vad man ska jobba med.. Vad behöver man lossa för att byta växelkorset?[Bobo] wrote:Taskiga synkringar?
Bobo
Lika bra o kolla oljenivån också. Oljan byttes för något år sedan. Ska man (eventuellt) fylla på tills det kommer ut ur plugghålet? På platt mark..
samt det som är fäst i ingående axeln då.. den kan sitta som bara satan.. sist fick jag använda avdragare och då hade den suttit i 2 säsonger.. jag hade då turen att lådan var på backen..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup