Glapp!! Vad kan det vara?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Glapp!! Vad kan det vara?

#1 Post by M-Nilsson »

Jag är smått förvirrad över vad det kan vara och nu vill jag bara fixa det innan avställningen åtminstone :(

1. Lossar man den större "gummiplattan" som sitter fram och snett under på lådan så ser det ut som på bilderna. Jag har bilen stående på alla hjul, koppling uppe, friläge och kan vrida axeln som man ser på bild nästan ett halv varv, är det normalt?

2: När jag kommer upp strax över 3000 Rpm så börjar hela bilen(och växelspak) vibrera otäckt, precis som om det är obalans..någonstans!?

3. Sen har vi ju att bilen hugger vid motorbroms vilket jag misstänker har ett samband med allting.

Hoppas min förklaring och bilder säger tillräckligt...eller vad det kan vara. Ett tag var jag inne på lamellen... men sen växellådan? Tyvärr har jag ingen möjlighet att själv hissa upp och plocka ner så det är ett problem. Det är heller inte många verkstäder som vill ta sig an jobbet..eftersom jag inte sagt vad felet är och de får då ha bilen stående på lift för länge.. :(
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by M-Nilsson on 2011-08-10 13:49:54, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#2 Post by Mattias 924 »

M-Nilsson wrote: Jag har växel 1 i och kan vrida axeln som man ser på bild nästan ett halv varv...
Hur mycket kan du vrida om du lägger i femman istället?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#3 Post by M-Nilsson »

Mattias 924 wrote:
M-Nilsson wrote: Jag har växel 1 i och kan vrida axeln som man ser på bild nästan ett halv varv...
Hur mycket kan du vrida om du lägger i femman istället?
Det vet jag inte, ska kolla upp det strax! Hur ska det vara om det är "som det ska vara" eller ska den gå att vrida?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#4 Post by Mattias 924 »

Ett halvt varv på ettans växel från lamellcentrum till drivhjul via växellåda, slutväxel, diff och drivknutar tycker jag låter rimligt.

På femmans växel borde det vara mycket mindre glapp.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#5 Post by M-Nilsson »

Handbroms+5ans växel och höger hjul i luften. Går vrida lite, småglapp 5-10 mm. Samma sak med alla hjul på marken. Tycker glappet känns något mer märkbart med 1:an.

MEN, när jag har friläge så är det nått helt annat...går vrida nästan ett halv varv gissar jag på. När jag vrider neråt låter det som metall mot metall precis när den stannar! Uppåt är det mer stumt. Se klipp.

http://www.youtube.com/watch?v=7KVCzbn8fSU
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#6 Post by Mattias 924 »

Kopplingen nedtryckt eller inte?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#7 Post by Hasse »

M-Nilsson wrote:Jag är smått förvirrad över vad det kan vara och nu vill jag bara fixa det innan avställningen åtminstone :(

1. Lossar man den större "gummiplattan" som sitter fram och snett under på lådan så ser det ut som på bilderna. Jag har växel 1 i och kan vrida axeln som man ser på bild nästan ett halv varv, är det normalt?
Hej!
Jag var ute och kolla på min 924S med ny lamel, det går att vrida axeln 1mm med handkraft sedan
är det stumt.
Så jag kan inte se att det kan vara något annat än kopplingscentrum som är slut, sedan kan du mycke
väl ha lite glapp i resten av drivlinan också men det är nog inte det som är det stora felet.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#8 Post by M-Nilsson »

Hasse wrote:
M-Nilsson wrote:Jag är smått förvirrad över vad det kan vara och nu vill jag bara fixa det innan avställningen åtminstone :(

1. Lossar man den större "gummiplattan" som sitter fram och snett under på lådan så ser det ut som på bilderna. Jag har växel 1 i och kan vrida axeln som man ser på bild nästan ett halv varv, är det normalt?
Hej!
Jag var ute och kolla på min 924S med ny lamel, det går att vrida axeln 1mm med handkraft sedan
är det stumt.
Så jag kan inte se att det kan vara något annat än kopplingscentrum som är slut, sedan kan du mycke
väl ha lite glapp i resten av drivlinan också men det är nog inte det som är det stora felet.
Kopplingscentrum säger du....betyder det att man byter lamellen, tryckplatta mm?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#9 Post by M-Nilsson »

Mattias 924 wrote:Kopplingen nedtryckt eller inte?
Koppling uppe, kunde inte vara inne i bilen samtidigt som under 8) men skall kolla det när brossan kommer.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#10 Post by Hasse »

Ja du behöver en ny lamell, det är centrum på lamellen som har gått sönder( Gummipucken).
Tryckplatta är kanske inte nödvändigt om den ser bra ut.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#11 Post by M-Nilsson »

Hasse wrote:Ja du behöver en ny lamell, det är centrum på lamellen som har gått sönder( Gummipucken).
Tryckplatta är kanske inte nödvändigt om den ser bra ut.
Ok om så fallet är det precis vad jag misstänkt hela tiden. Men vad kan det vara som smäller när jag vrider axeln?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#12 Post by M-Nilsson »

Hasse wrote:Så jag kan inte se att det kan vara något annat än kopplingscentrum som är slut, sedan kan du mycket väl ha lite glapp i resten av drivlinan också men det är nog inte det som är det stora felet.
Skrev fel längst upp, menar att den går vrida mest med friläge(koppling uppe) Med växlar i går den inte lika lätt...lite mer med 1:an än 5:an. 10 mm ca.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#13 Post by Hasse »

M-Nilsson wrote:
Hasse wrote:Ja du behöver en ny lamell, det är centrum på lamellen som har gått sönder( Gummipucken).
Tryckplatta är kanske inte nödvändigt om den ser bra ut.
Ok om så fallet är det precis vad jag misstänkt hela tiden. Men vad kan det vara som smäller när jag vrider axeln?
Lamellcentrum.jpg
Jag tror att det smäller när metalklackarna i centrum slår i varandra, bilden är tagen på motor
sidan av lamellen på andra sidan lamellen sitter gummipucken.
Gummipucken ska dämpa rörelsen i lamelcentrum, är den trasig blir det metal mot metal som i
din filmsnut skulle jag tro.
Du kan ju ha någon som lysnar vid sprängkåpan när du vrider på axeln jag blir förvånad om inte
ljudet kommer därifrån.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#14 Post by maverick »

Som sagt, du har problem vid gasuppsläpp och stadskörning, precis som jag.

Jag bytte kopplingen men problemet kvarstår.
Det är något med ingående axel till växellådan eller liknande.
MVH//Per

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Glapp!! Vad kan det vara?

#15 Post by Hasse »

maverick wrote:Som sagt, du har problem vid gasuppsläpp och stadskörning, precis som jag.

Jag bytte kopplingen men problemet kvarstår.
Det är något med ingående axel till växellådan eller liknande.
Ja har du bytt koppling så är det ju kappast det som är ditt problem utan då är nog
din växellåda dålig om du har mycke glapp i drivlinan.

Men i det här fallet när det går att vrida transaxeln så mycke med med bara handen när kopplingen
är belastad kan det bara vara lamellcentrum som är dåligt, sedan kan det nartuligt vis vara glapp
i växellådan också men eftersom det inte gick att vrida så mycke med växlar i verkar lådan ganska ok.

Det är alltid svårt att ställa diagnos på distans men här är jag ganska säker på lamellcentrum.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users