Hur tömmer man tanken?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Berra_Big
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Hur tömmer man tanken?

#16 Post by Berra_Big »

Kanske inte går på senare modeller. Finns väll nån säkerhetsspärr säkert, har en -91. Det är väll bara att hissa upp bilen och tappa genom slangen som går till bränslefiltret då. Eller finns det nåt annat sätt utan att bränslepumpen ska behöva gå, om det nu inte är så bra som vissa säger...

Lapponia
S-Poster

#17 Post by Lapponia »

Hej, jag stöder sweanders inlägg här. Kör så länge dina 9 liter på reserven räcker inkl resan till garaget eller platsen där du tänker tömma. Gjorde på detta sätt när jag bytte bränslepumpen och rengjorde filtret i tanken i utgången till bränslepumpen. Det visade sig att jag ändå hade ca 4,5 liter kvar som skvalpade er i ett uppsamlingskärl (stort handfat) under bilen. Det här rekommenderar jag verkligen eftersom filtret var ohyggligt skitigt och skulle ha vägrat släppa igenom en cl inom kort tid. Så slang av från bensinpumpen, lossa anslutningen till tanken, tag ut filtret (det dräller litet). Det kan nu vara en skvätt kvar i tanken men jag tröck in rena trasor i hålet och sög upp det sista av bensinen. Jag ville samtidigt kolla om det fastnade något skit på trasorna men det gjorde det inte. Jag borstade rent filtret och sköljde, återmonterade filter i tanken och slangen till bränslepumpen, voila allt perfekt. Gör sammaledes men strunta i att fylla på tanken till nästa säsong.
Lapponia

Lapponia
S-Poster

#18 Post by Lapponia »

Jo det var en sak till. Det är märkligt hur bensinen uppför sig i tanken. Med tiden bildas hartsliknande små fjäll över bränslefiltret (det av finmaskigt nylon) och täcker hela ytan. Det är inte så hårt och går att borsta av med en diskborste om man är försiktig. Men detta är naturligtvis en underhållsåtgärd man bör utföra innan det blivit helt stopp i bränslesystemet. Vad man också kanske glömmer är att det finns ett filter även i bränslepumpens ingångssida som man inte kan se. Filtret är en rund skiva med fyra sektioner av finmaskigt nylon liksom tank-filtret. Jag dissikerade just min pump som skurit härom året och blev inte så förvånad, samma skit här och pumpen började nog gå torrt fram till skärning. Här kan man kanske anta att högljudda, ylande pumpar indi-kerar kommande pumphaveri.....min gjorde det i alla fall. Har ny pump från Biltema som går både tyst och änglalikt. Skillnad som natt och dag.
Lapponia

Post Reply