Har sökt igenom forumet efter de symptom jag upplever med kopplingen och kommit fram till att det huvudkopplingscylinder eller slavcylindern som är dålig.
Dock har jag ett par frågor som jag inte hittade svar på bland alla trådar jag läst;
1) Redan innan kopplingspedalen började ta på den sista centimetern mot golvet så slirade kopplingen om jag växlade ner till fyran och kom upp i 5000 varv.. Efter några dagar slirade det även på 3ans växel när man varvade ur, och nu kan man inte ens hålla tvåan ut utan att kopplingen inte orkar hålla.
Är det garanterat kopplingen som är slut den också, eller kan slavcylinder/huvudkopplingscylinder vara orsaken till att kopplingen slirar på alla växlar om man kör lite entusiastiskt?
2) Är det bara delar från nätet som gäller för Porsche 944?
Jag har hittat Utzon, Sandén, porscheshop.co.uk etc. men ibland (som nu) vill jag gärna ha en renoveringssats till kopplingen "direkt" utan att behöva vänta 3-7 dagar på posten. Nån som känner till en butik i närheten av Uppsala/Stockholm som har de vanligaste 944-delarna på lager? Porsche Center kanske? Mekonomen hade inget kopplingsrelaterat enligt onlineshopen märkte jag..
// Tobs
Kopplingsproblem 944 turbo, har forumsökt :)
- Tobs
- NA-Poster
- Bilmodell: 944 Turbo -90
Kopplingsproblem 944 turbo, har forumsökt :)
Porsche 944 Turbo -90
Nissan 300ZX TT JSPEC -90
BMW 320i -93
BMW 320i -93
- jerker67
- Addict
- Bilmodell: 944N/A -84
Re: Kopplingsproblem 944 turbo, har forumsökt :)
det låter som om det är Kopplingen/disken ,inte cylindrarna.. om dom vore dåliga slirar inte kopplingen
det ter sig att sluta dra vid högre varv när kopplingsdisken är slut....
det ter sig att sluta dra vid högre varv när kopplingsdisken är slut....
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
- Tobs
- NA-Poster
- Bilmodell: 944 Turbo -90
jo, jag tänkte också i de banorna först.. Men det verkar som om kopplingen slutar slira när jag manuellt pillat upp den med foten. Det kanske är så att slavcylindern får motsatt effekt. Oljan har glidit förbi kolven och ligger bakom istället, så när tryckplattan skjuter på bromsar kopplingen och på så vis ger en lösare anläggning.
Bara en teori förståss, det visar sig när jag renoverat slavcylindern i mitten på veckan. Mekonomen hade renoveringskit efter lite ringande
Bara en teori förståss, det visar sig när jag renoverat slavcylindern i mitten på veckan. Mekonomen hade renoveringskit efter lite ringande

Porsche 944 Turbo -90
BMW 320i -93
BMW 320i -93
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 944 n/a -84
- Årsmodell: 1984
Låter som att det är lamellen som är slut!
Autoexperten i upplandsväsby kan ta hem över en dag
Autoexperten i upplandsväsby kan ta hem över en dag

- jerker67
- Addict
- Bilmodell: 944N/A -84
Rinner oljan förbi packningen så rinner den ut... inget mottryck blir det..Tobs wrote:jo, jag tänkte också i de banorna först.. Men det verkar som om kopplingen slutar slira när jag manuellt pillat upp den med foten. Det kanske är så att slavcylindern får motsatt effekt. Oljan har glidit förbi kolven och ligger bakom istället, så när tryckplattan skjuter på bromsar kopplingen och på så vis ger en lösare anläggning.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
Audi 100 Avant -94
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Det här har jag också upplevt. Hade renoverat både mastercylindern och slavcylindern med delar från Utzon och allt var tätt och bra men ändå slirade kopplingen på växlarna under acceleration. Plockade därför bort hjälpfjädern till kopplingspedalen långt uppe under instrumentbrädan och lever lycklig sedan dess. Den där hjälpfjädern är en jäkla konstruktion som bara försvårar inställning av spelet i pedalen och behövs över huvud taget inte alls. Pedaltrycket blir dock något högre men det blir man van vid efter en vecka. Lycka till!
Lapponia