Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
Har köpt en uppsättning större spidare, Siemens Deka 3102 (#55), som jag tänkt montera. Enligt de uppgifter jag hittat så ska original-spridarna vara på 4.5 Ohm och dessa är på 2.3 Ohm . Skulle jag köra utan motstånd på så kommer ju drivströmmen bli större och jag riskerar säkert att bränna någon drivkrets i DME-boxen eller något annat spännande. Min elektronik/matematik-kunskaper säger att motstånd på 2.2 Ohm i serie med varje spridare skulle vara rätt, men frågan jag ställer mig är vilken effekt motståndet behöver klara? Och behöver jag välja något med någon viss temperatur-koefficient?
Skulle t.ex. dessa funka: Länk ELFA, eller är det overkill?
Skulle t.ex. dessa funka: Länk ELFA, eller är det overkill?
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
hm har för mig att jag kör med 2st 1 ohms 25w från elfa i serie på en egenbyggd kylfläns.
eftersom spridarna sitter i parallel kopplade i par blir det
original: 4,5/2 = 2,25ohm per kanal
eftermarknad: 2,3/2=1,15 per kanal + 1ohm = 2,15ohm vilket är nära nog
eftersom spridarna sitter i parallel kopplade i par blir det
original: 4,5/2 = 2,25ohm per kanal
eftermarknad: 2,3/2=1,15 per kanal + 1ohm = 2,15ohm vilket är nära nog

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
Ok, där ser man. Vilka är paren?
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
sök på rennlist men har för mig att det är dme kabel 14 och 15 som kommer ut från dme som man ska koppla in sig på men som sagt, dubbel kolla på rennlist 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
Jag har 1 Ohm/10 W per kabel, dvs spridarpar.
Det ör så det levereras från t.ex. Vitesse när man kör Siemens spridarna.
/Dea
Det ör så det levereras från t.ex. Vitesse när man kör Siemens spridarna.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
Om spridaren matas med 12 volt så kommer säkert 10 watt att fungera praktiskt eftersom det levereras men det känns underdimentionerat.
Nu pulsar man ut spänningen till spridaren men vid 13,8 volt 100% duty cycle så bränner motståndet 41 watt.
Det behöver men andra ord kylning.
/Janne
Nu pulsar man ut spänningen till spridaren men vid 13,8 volt 100% duty cycle så bränner motståndet 41 watt.
Det behöver men andra ord kylning.
/Janne
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
Det är monterat på en aluvinkel som i sin tur sitter i plåten så nån större överhettningsrisk finns inte i mitt fall...
Det låga värdet kan bero på att spridarna är ganska stora, 880cc/min, jmf med original 330cc/min så duty-cyclen lär sällan vara så hög.
/Dea
Det låga värdet kan bero på att spridarna är ganska stora, 880cc/min, jmf med original 330cc/min så duty-cyclen lär sällan vara så hög.
/Dea
Last edited by Dea on 2011-07-15 17:51:57, edited 1 time in total.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
Det är möjligvis inte så att någon av er skulle kunna ta en bild på var och hur ni monterat era motstånd?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
Har ingen detaljbild på själva monteringsvinkeln men kan försöka fixa.
Bifogar bild på var det är installerat, har antagit att värmen inte kommer att bli så hög att den har nån påverkan på den tygbeklädda bakre delen av handskfacket.
/Dea
Bifogar bild på var det är installerat, har antagit att värmen inte kommer att bli så hög att den har nån påverkan på den tygbeklädda bakre delen av handskfacket.
/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
Hmmm... så de sitter alltså där. Jag antog att de skulle ha suttit i motorutrymmet, fast då blir såklart kylningen lidande.
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
Motorutrymmet är ju ingen dum idé men antingen får man ge sig i i kabelhärvan eller dra ut kablar inifrån.
Verkar som de flesta klipper kablarna nära DMEn (så står det även i Vitesse instruktionen) för att det är enkelt.
Är man bekymmrad över kylningen är det ju bara att skaffa större motstånd.
Jag vet inte hur duty-cyclen ser ut på ett typiskt banvarv, men jag tror inte att den i snitt blir så hög även med lite mindre spridare. Max duty (för en given spridarstorlek) blir det ju bara vid fullt laddtryck och max varvtal och det känns som att man inte ligger där så lång tid (Anderstorp kanske....).
/Dea
Verkar som de flesta klipper kablarna nära DMEn (så står det även i Vitesse instruktionen) för att det är enkelt.
Är man bekymmrad över kylningen är det ju bara att skaffa större motstånd.
Jag vet inte hur duty-cyclen ser ut på ett typiskt banvarv, men jag tror inte att den i snitt blir så hög även med lite mindre spridare. Max duty (för en given spridarstorlek) blir det ju bara vid fullt laddtryck och max varvtal och det känns som att man inte ligger där så lång tid (Anderstorp kanske....).
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: Vilket motstånd behöver jag till dessa spridare?
Såg denna tråd nu och jag använde de motstånd du länkade till från Elfa. Jag valde 50 w då de oxå är mekaniskt kraftiga, en sak att tänka på när det gäller vibrationer, temperaturskillnader etc.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users