Byta motorolja frm delsyntet till helsyntet?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Harpin
Addict
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981

Byta motorolja frm delsyntet till helsyntet?

#1 Post by Harpin »

Tjoo.

Har haft lite problem med att oljan blivit för varm(upp mot 130grader, uppmätt med VDO mätare med givaren placerad i hålet några cm ovanför oljepluggen). Så har nu även investerat i en fin oljekylare. Tänkte givetvis byta olja och filter innan oljekylaren kopplas in, då oljan säkert är trött efter att ha gått varm. Frågan är då vad man ska ha för olja. Jag tycker att bilen ventilknackar en del, så tänkte göra en Wynns rengöring innan jag byter oljan. Jag har själv alltid kört med halvsyntet 10W-40 från Biltema (haft bilen sedan 09) och tänkte om man skulle gå till en tjockare, typ 10w-50 / 10W-60 olja. Men de finns enbart tillsammans med helsyntetsoljorna. Och det kostar 870kr/4liter, behöver ca 6liter. Dessutom hart man hört en del som fått läckande motorer nä de bytt från halv/mineral till hel syntet. Så frågan är om man ska stanna kvar på Biltemas 10W-40 halvsyntet olja? Finns väl i sig ingen anledning att byta till en tjockare olja än att kanske få ner tickandet. Vi får väl se vad rengöringen säger.

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

Re: Byta motorolja frm delsyntet till helsyntet?

#2 Post by Maxx »

Om du tycker att Biltemas oljor är ok så har de helsyntet 5W-50. 1l för 70 kr, 4l för 239 kr och 10l för 549 kr.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... lja-5W501/
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Harpin
Addict
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981

#3 Post by Harpin »

Tycker Biltemas är helt OK. Har kört med den i flera år i flera bilar. Hade dock glömt att kolla deras helsyntet sortiment. Vad anser ni om attgå från en halv till en helsyntet i en 27år gammal motor? Man har ju hört en hel del om att folk som bytt till helsyntet och sedan har motorn börjat läcka för att helsynteten renar och på så sätt tar bort beläggningar som håller tätt. Annars så får det bli den.

claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

#4 Post by claves »

Nu talar du emot dig själv.
Du vill inte använda Helsyntetisk för att det rengör bättre men du ska köra Wynns rengöring.
Helsyntetiskt är i alla lägen en bättre produkt för motorn, innebär det sedan att den börjar läcka olja så får du fixa det. Jag är inte säker på att problemet med läckande motor alltid är oljan utan att bilarna står långa perioder på vintern. Hade nog tagit och köpt helsyntetisk på biltema och då en 10w-60 och kört på den ett tag för att se om din bil blir tystare och gör det ingen skillnad hade jag gått tillbaka till den gammla oljan du kör ifall den är bättre mot packningarna. Se din test som en motor tvätt.

Desutom 10W-60 olja är alltid tjockare vid samma temperatur som en 5W-50 och med tanke på ditt värme problem kan det vara värt att spela säkert under ditt test.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990

#5 Post by Björn Nilsson »

Körde med Biltemas 5W-50 i början på detta året men fick mer lyftarljud när motorn var varm. Bytte tll Castrol 10W-60 och även efter hårt bankörningstempo så var lyftarna tysta och perfekt oljetryck.

Tycker inte Bilemas olja är dålig men verkar vara i tunnaste laget. Har även haft den i min Audi och den drar mer olja än normalt med Biltemas olja.

Så det blir Castrols olja framöver. My 2c

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#6 Post by Mattias 924 »

Tänk på att ett högre oljtryck inte är samma sak som bättre smörjning.

Om man fyller i olja tjock som tjära i motorn får man ett högt tryck men flödet blir så lågt att det kommer fattas olja vid lagringarna. Särskilt turbobilar som ofta har långa rör till turbon kan vara känsliga för för tjock olja.

Om man istället tredubblar alla oljekanaler i motorn kommer trycket att sjunka kraftigt samtidigt som smörjningen blir bättre.

Det finns ofta en förklaring till varför en tillverkare rekomenderar en viss tjocklek på olja
"patand" skrev:
Om inget strular...

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990

#7 Post by Björn Nilsson »

Jag skrev inte att jag fick högre oljetryck utan perfekt oljetryck :mrgreen: Trycket var enligt orginalmätaren samma som med Biltemaoljan och de andra oljor som varit i motorn så länge jag ägt den. Menar bara att vid hård körning som jag utsatte den för på bana så var det inga problem med varken oljetryck eller ljud från lyftarna. Inlägget var kanske inte riktat mot mitt men bara för att förtydliga lite :wink:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#8 Post by Mattias 924 »

Nä, det var inte riktat mot dig utan jag skrev så bara för att många tror att ju högre oljetryck desto bättre.

Att t.ex. Volvo föreskriver 0W-30 i vissa motorer tror inte jag beror på att de inte vet om att det finns 0W-60 utan för att 0W-60 är för tjock.

En annan taknke som slog mig just nu. Om "alla" andra kan köra utan att ha problem med oljetempen så kanske det är läge att hitta felet istället för att försöka lindra symptomen med oljekylare. och tjockare olja.

En tjockare olja kommer dessutom att alstra mer värme eftersom den går trögare att pumpa runt.

I min instruktionsbok till 924n/a rekomenderas en 20W-50 olja och eftersom n/a inte har hydrauliska lyftare så gör nog en ventiljustering större skillnad för ventilknacket än oljetypen.
"patand" skrev:
Om inget strular...

claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

#9 Post by claves »

Håller med Björn N. ang det med Biltemas olja.
Jag har kört den en gång och aldrig mer (iallafall inte en längre tid.)
Tyckte att det lät mer metalliskt från bilen.

Hade för att inte missa chansen att få en tystare bil provat något av de större märkena.

Man ska alltid varmköra en turbo innan man stampar den! Görs lämpligast genom att just kolla oljetrycket och inte motor tempen.

Björn << Vi får inte snacka olje märke i forumet ;) Kör samma sort som du..

//Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply