Installera oljekylare med termostat, orkar pumpen?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Harpin
Addict
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981

Installera oljekylare med termostat, orkar pumpen?

#1 Post by Harpin »

Tjoo.

Har lite "problem" med att oljetempen vill stiga mot 130grader. Det tycker jag är lite väl mycket. Det händer bara på _varma_ sommardagar, men det är ju då man vill vara ute o glida :mrgreen: 130grader går den upp i vid vanlig körning, och planerna är att börja köra lite bana och bila rätt mycket. Och har man en bil som folk vänder sig om för att få en extra titt, så ska den användas extra flitigt :wink:

Med oljekylaren så ingår en inbyggd termostat, banjokopplingar, filter adapter, packningar med mera.

Min fråga till er är om ni tror att motorn orkar pumpa runt oljan den extra biten? Sen så kommer jag att behöva byta oljefiltret till ett kortare, för annars kommer filtret slå i balken som sitter vid motorn. Vad tror ni om detta? Något negativt med det?

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: Installera oljekylare med termostat, orkar pumpen?

#2 Post by Cédric »

Var mäter du någonstans? 130 vid vanlig körning låter helt galet. Man kan köra rätt jäkla mycket bana utan oljekylare, även med en helt standard bil, oljekylare är mer en säkerhetsbonus. Men oljepumpen kommer med all säkerhet orka med en oljekylare. Alternativ är att flytta oljefiltret, kanske erikD här på forumet kan lägga upp lite bilder på sin oljekylarinstallation om han läser detta, annars så får jag väl tjata så han fyller på sin biltråd :)

Har du den stora täckskivan under motorn kan du börja med att plocka bort den så får du avsevärt bättre ventilation..

Harpin
Addict
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981

Re: Installera oljekylare med termostat, orkar pumpen?

#3 Post by Harpin »

Mäter med en givare som sitter i hålet ca 3cm ovanför bottenpluggen, dvs tråget. Plastskivan finns inte.

Post Reply