Möjligt att få lambdareglering på bil som ej haft det origin

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo

Möjligt att få lambdareglering på bil som ej haft det origin

#1 Post by Fredrik Nyqvist »

Har efter inkoppling av bredbandslambda och MAF-kit insett att bil går att mappa bra för fullgas men att den vid dellast går fett. Trodde därför att bilens lambdasensor var trasig men när jag kollar i motorutrymmet så verkar det som att lambdasensorn inte finns där. Eller åtminstone så är den kontakten i motorutrymmet som jag trodde skulle koppla ihop styrenheten med lambdasensorn bara byglad. Har kollat i optionskoderna för bilen och där står det inget om att bilen ska ha lambdasensor och kat (kod 157) vilket väl stämmer eftersom bilen inte har kat.

Kollar man i PET så verkar det som att cross-overn alltid ska ha uttag för lambdasond men att den ibland är pluggad. Så nu till själva frågan; bilen verkar inte idag ha lambdareglering, men vad händer om jag tar bort byglingen och kopplar in en lambdasond? Kommer mjukvaran att börja reglera efter lambda vid closed loop då? Bilen har ett chip från Lindsey Racing som jag gissar borde ha stöd för detta då väl lambdasond var krav i kalifornien (och andra delar av usa?) tidigt.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

tkgb
Turbo-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991

Re: Möjligt att få lambdareglering på bil som ej haft det origin

#2 Post by tkgb »

Kan tyvärr inte svara på din fråga om det funkar att plugga in en lamdasond på bilar som ej haft det från början.
Lamdaregleringen är bra ibland men kan oxå vara lite besvärlig,min bil gillar tex inte lamda 1 på tomgång utan vill ha lite fetare afr för att gå jämt.
1986-1988 år modeller har ju en stor fördel med dom gamla avgaskraven med bara co och inte hc och lamda som kom sen.
Jag skulle nog gärna ha skippat lamdasonden i utbyte mot dom gamla avgaskraven för jag har fått många ombesiktningar på grund av högt hc o lamda :cry:

mvh tommy

Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo

#3 Post by Fredrik Nyqvist »

Jag förstår hur du menar, fast från mitt perspektiv så hoppas jag att jag kan få det bästa av två världar;
slippa katalysator och avgaskrav från SBP men samtidigt kunna få till en mer miljövänlig och bensinsnålare gång vid dellast
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Bubby
Turbo-Poster
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987

#4 Post by Bubby »

min är ju en -87a med kat o lambdasond, men efterosm det ej är krav på att det ska funka så är avgasvärdena mätta som på en bil utan.. inga konstigeheter..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Bengt
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#5 Post by Bengt »

Ja det går normalt att koppla in lambdareglering i efterhand om inte funktionen är borttagen i chippet. 951 har tre olika mappar som kopplas in beroende på landskod mha två byglingar invid styrboxen. Det finns mycket skrivet om detta.

Men normalt vill man ha bra mappning även på dellast i open loop. En bra mapp ger inte extra bränsle vid konstantfart i open loop.

Bngt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply