Renovera topp i Stockholm?
- Peedster
- Addict
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
Renovera topp i Stockholm?
Hej,
Jag kommer vilja fräscha upp min topp när jag river för toppackning och undrar ifall det är någon som har nån bra kontakt med en motorfirma?
Vad behöver man oftast göra? Rengöra, plana, tätningar, styrningar?, slipa ventiler?, slipa ventilsäten?
Om man vill lämna iväg den för portning eller större ventiler vem är det som kan göra sådant?
Vad är rimligt för en sådan uppfräschning?
Tacksam för svar och kontakt!
Mvh Peter
Jag kommer vilja fräscha upp min topp när jag river för toppackning och undrar ifall det är någon som har nån bra kontakt med en motorfirma?
Vad behöver man oftast göra? Rengöra, plana, tätningar, styrningar?, slipa ventiler?, slipa ventilsäten?
Om man vill lämna iväg den för portning eller större ventiler vem är det som kan göra sådant?
Vad är rimligt för en sådan uppfräschning?
Tacksam för svar och kontakt!
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
- gurra
- Sponsor
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Re: Renovera topp i Stockholm?
Jag brukar använda Ultra Motors för den typen av arbete.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Freddie_81
- Addict
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
Även jag har använt Ultra Motors förr dock inte inom Temat Porsche. Men de är väldigt duktiga inom detta.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Peedster
- Addict
Tack för tips!
Har kollat och ringt runt och det verkar som att man får hosta upp ca 4000kr för en uppfräschning bara. Det låter lite saftigt men det är väl bara att inse.
Ultra verkar ha bra koll och byggt många prestigebyggen, tex Fords rallymotorer!
De portar även om man önskar?
Är sugen på en elak 2,7 topp och undrar lite vad man kan göra åt dessa?
Portning, större ventiler, lättare delar? Gör man något mer?
Mvh Peter
Har kollat och ringt runt och det verkar som att man får hosta upp ca 4000kr för en uppfräschning bara. Det låter lite saftigt men det är väl bara att inse.
Ultra verkar ha bra koll och byggt många prestigebyggen, tex Fords rallymotorer!
De portar även om man önskar?
Är sugen på en elak 2,7 topp och undrar lite vad man kan göra åt dessa?
Portning, större ventiler, lättare delar? Gör man något mer?
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
- gurra
- Sponsor
2.7-toppen är gjord för 104mm blocken (2.7l eller 3.0l) så främre vattenkanalen måste svetsas om ifall du vill köra den toppen.
Det är "bästa" 8v-toppen med större insugskanaler och större insugsventiler.
Portning, större ventiler, andra fjädrar - mer än så är överkurs.
Det är "bästa" 8v-toppen med större insugskanaler och större insugsventiler.
Portning, större ventiler, andra fjädrar - mer än så är överkurs.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
PCS #6556
- Peedster
- Addict
Funkar det ens att sätta dit en 2,7 topp på en 100mm block? Är det inte fel storlek på förbränningsytan på toppen? Kanske inte spelar roll...
Tänkte fräscha upp turbotoppen så den motorn är helt schysst med ren topp, ny koppling, nya remmar, vattenpump, rullar, massa packningar och 26/8 turbo och sälja den i höst till någon behövande.
Då under vintern skruva ihop en 3L och jag lär nog använda 2,7 toppen till det.
För visst blir det väldigt mycket jobb med 16v topp med insug och grenrör osv.
Vad är det mer som ställer till det när man väljer 16V? Jag har ju iofs en komplett S2 motor så topp, insug, grenrör osv finns ju redan.
Är det mycket bättre med en 16v jämfört på en 2,7 topp som är rejält masserad?
Mvh P
Tänkte fräscha upp turbotoppen så den motorn är helt schysst med ren topp, ny koppling, nya remmar, vattenpump, rullar, massa packningar och 26/8 turbo och sälja den i höst till någon behövande.
Då under vintern skruva ihop en 3L och jag lär nog använda 2,7 toppen till det.
För visst blir det väldigt mycket jobb med 16v topp med insug och grenrör osv.
Vad är det mer som ställer till det när man väljer 16V? Jag har ju iofs en komplett S2 motor så topp, insug, grenrör osv finns ju redan.
Är det mycket bättre med en 16v jämfört på en 2,7 topp som är rejält masserad?
Mvh P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
- gurra
- Sponsor
Förutom insug och grenrör blir är det bara småpyssel som gör det jobbigare med 16v.
Tex kolvar ska man ju ändå ha nya och då blir det inget mer jobb eller kostnad att beställa för 16v direkt.
Grenrör är inte så mycket jobb heller, man kan matcha ihop original 16v grenrör med 944 turbo-grenrör, likadant med insug.
Att massera en 8v-topp rejält kostar rejält mycket pengar. Då är det nog nästan billigare att köra med 16v!
Tex kolvar ska man ju ändå ha nya och då blir det inget mer jobb eller kostnad att beställa för 16v direkt.
Grenrör är inte så mycket jobb heller, man kan matcha ihop original 16v grenrör med 944 turbo-grenrör, likadant med insug.
Att massera en 8v-topp rejält kostar rejält mycket pengar. Då är det nog nästan billigare att köra med 16v!
PCS #6556
PCS #6556
- gurra
- Sponsor
Ps. Ja en 16v kommer ge mer effekt än 2.7l 8v toppen såvida du inte går all in med solida lyftare, vass kam osv.
PCS #6556
PCS #6556
- Peedster
- Addict
Om man kör 16v så behöver man inte göra något åt toppen alls för att den ska flöda bättre än en vass 2,7 topp? Är det någon skillnad på vrid eller toppeffekt, var kommer fördelen med 16v?
Behöver man inte göra något åt kammar på en 16v heller?
Jag funderar bara hur mycket måste man modds en 2,7 topp och kamhus för att komma i närheten eller bli bättre än en 16v?
Jag kan tänka mig ändå för smidighetens skull att om man lägger ca 15000kr på att modda en 2,7 topp och slipper kapa/svetsa grenrörsflänsar och insugsflänsar mm som man ändå får räkna med att det kostar ett par tusen?
Kapar ni helt enkelt flänsarna på 16v insug/grenrör och svetsar på 951 grejer om man nu inte bygger helt nytt från scratch?
Laddar en 16v tidigare än en 8v tex?
Intressant ämne!
/Peter
Jag funderar bara hur mycket måste man modds en 2,7 topp och kamhus för att komma i närheten eller bli bättre än en 16v?
Jag kan tänka mig ändå för smidighetens skull att om man lägger ca 15000kr på att modda en 2,7 topp och slipper kapa/svetsa grenrörsflänsar och insugsflänsar mm som man ändå får räkna med att det kostar ett par tusen?
Kapar ni helt enkelt flänsarna på 16v insug/grenrör och svetsar på 951 grejer om man nu inte bygger helt nytt från scratch?
Intressant ämne!
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
- gurra
- Sponsor
Jag skulle tippa att en original S2-topp med original S2-kammar troligtvis kommer ge samma eller mer effekt än en 2.7l topp påkostad 15000 kr + vass kam för 7000-8000.Peedster wrote:Om man kör 16v så behöver man inte göra något åt toppen alls för att den ska flöda bättre än en vass 2,7 topp? Är det någon skillnad på vrid eller toppeffekt, var kommer fördelen med 16v?
Intressant ämne!
/Peter
Men lite pengar bör man kosta på 16v-toppen också, typ renovering och kanske nya ventilfjädrar (inte nödvändigt men bra).
16v ger generellt lägre vrid och mer effekt än 8v. Mindre vrid är bara positivt för 3l och är mer skonsamt för växellåda osv.
Hur man bygger insug/grenrör beror helt på hur mycket tid/pengar man vill lägga ner.
PCS #6556
PCS #6556
- Peedster
- Addict
Detta blir ett klurigt beslut men i slutändan så är pengar samt hur enkel motorn blir att fixa själv.
Då detta förmodligen blir den enda "monstermotorn" jag kommer att bygga till dessa bilar så vill jag självklart inte låta ekonomin begränsa helt men det får heller inte blir för komplicerat att mecka själv.
Men om man vill ligga på en enkel grenrörs/insugsnivå hur fixar man detta enklast?ad ger detta för egenskaper samt börjar man från ett nytt ämne eller utgår man från sin egen eller finns det färdiga att köpa?
Ang kammen så var ju planen att ha orginal N/A kammen men om man vill ha en vassare v
Hur långt håller en AOR låda egentligen samt vad kan man göra för att de ska hålla längre/mer NM?
/P
Då detta förmodligen blir den enda "monstermotorn" jag kommer att bygga till dessa bilar så vill jag självklart inte låta ekonomin begränsa helt men det får heller inte blir för komplicerat att mecka själv.
Men om man vill ligga på en enkel grenrörs/insugsnivå hur fixar man detta enklast?ad ger detta för egenskaper samt börjar man från ett nytt ämne eller utgår man från sin egen eller finns det färdiga att köpa?
Ang kammen så var ju planen att ha orginal N/A kammen men om man vill ha en vassare v
Hur långt håller en AOR låda egentligen samt vad kan man göra för att de ska hålla längre/mer NM?
/P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
- Sluggen
- S2-Poster
- Bilmodell: 951
Inget bygge blir "enkelt" att sköta själv skulle jag säga, men naturligtvis beroende på hur kunnig man är och vilka grejer man har tillgång till. Skall det byggas rätt på en gång så kostar det flis. Standalone, givare, maskinarbeten, speciallösningar, wastegate, turbo, avgassystem, koppling, stakar, kolvar, IC, rör till dito, lager och packboxar m.m., och sen kommer man på att när man ändå håller på vill man byta ditt och datt för att ha det gjort. 16v-topp är kanon men möjligen svårare att få igenom besiktningen eftersom den ser annorlunda ut än 951-toppen.
16v-toppen har fördelen (förutom flödet vilket är enormt bra) att lyftare etc väger mindre vilket innebär att man kan varva mer. Det i sin tur kräver dock att smörjningen ses över för att man ska kunna dra fördel av varven. Torrsump är ett alternativ där. Det kräver dock ytterligare grejer runtomkring.
Avråder dig inte, men det blir inte billigt. Se till att du har någon bra stans att vara också, där bilen kan stå (länge).
Sen så låter jag som en gammal farsa när jag säger att andra grejer på bilen såsom bromsar, väghållning bör uppgraderas om du ska få någon behållning av att ha mycket effekt, annars kan man ju köpa en jänkare, men vågar påstå att det ligger något i det.
Lådorna håller faktiskt rätt bra, men de är ju ingen idé att dumpa kopplingen med dessa. Kylning på lådan, täta oljebyten och lite känsla kommer man långt på.
Vad gäller insug och grenrör kommer man långt på original. Dessa är rätt så optimerade för vrid, men finns ju grejer att köpa vilket flyttar på kurvan s.a.s. Gurras bänkning på drygt 500 rwhp är med i stort sett original vad avser dessa bitar. I vanlig ordning är detta inte en jättemarknad så det kostar ju en del att köpa färdigt. Speedforceracing har ju grenrör vilka är erkänt bra. Kostar väl runt 2000 usd om inte minnet sviker mig.
16v-toppen har fördelen (förutom flödet vilket är enormt bra) att lyftare etc väger mindre vilket innebär att man kan varva mer. Det i sin tur kräver dock att smörjningen ses över för att man ska kunna dra fördel av varven. Torrsump är ett alternativ där. Det kräver dock ytterligare grejer runtomkring.
Avråder dig inte, men det blir inte billigt. Se till att du har någon bra stans att vara också, där bilen kan stå (länge).
Sen så låter jag som en gammal farsa när jag säger att andra grejer på bilen såsom bromsar, väghållning bör uppgraderas om du ska få någon behållning av att ha mycket effekt, annars kan man ju köpa en jänkare, men vågar påstå att det ligger något i det.
Lådorna håller faktiskt rätt bra, men de är ju ingen idé att dumpa kopplingen med dessa. Kylning på lådan, täta oljebyten och lite känsla kommer man långt på.
Vad gäller insug och grenrör kommer man långt på original. Dessa är rätt så optimerade för vrid, men finns ju grejer att köpa vilket flyttar på kurvan s.a.s. Gurras bänkning på drygt 500 rwhp är med i stort sett original vad avser dessa bitar. I vanlig ordning är detta inte en jättemarknad så det kostar ju en del att köpa färdigt. Speedforceracing har ju grenrör vilka är erkänt bra. Kostar väl runt 2000 usd om inte minnet sviker mig.
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
- Peedster
- Addict
Det får bli en 2,7 topp med större ventiler, fjädrar samt portad av erfaren gubbe!
Det kommer bli så mycket enklare för mig att rodda i och fixa själv. Skulle vara kul att se lite siffror på lite olika toppar och jämföra!
Denna motor ska bli helt ny med givare, packningar, lager, bultar osv, kolvar m.m.
Sen blir nog insug, grenrör (om man inte hittar något beg), crossover (lönar det sig att göra detta större?) och sådana grejer orginal.
Så egentligen det som kommer förändras rejält är block, topp, turbo, avgas, motorstyrning, soppa, kylning.
Bromsar (GT3) och chassi (Leda) duger väl till dessa mods...
Lådan kanske kan öppnas och kollas igenom, men så är det ju att allt håller ju längre om man behandlar det med lite respekt.
Vad har du själv för topp och turbo Sluggen?
Mvh Peter
Det kommer bli så mycket enklare för mig att rodda i och fixa själv. Skulle vara kul att se lite siffror på lite olika toppar och jämföra!
Denna motor ska bli helt ny med givare, packningar, lager, bultar osv, kolvar m.m.
Sen blir nog insug, grenrör (om man inte hittar något beg), crossover (lönar det sig att göra detta större?) och sådana grejer orginal.
Så egentligen det som kommer förändras rejält är block, topp, turbo, avgas, motorstyrning, soppa, kylning.
Bromsar (GT3) och chassi (Leda) duger väl till dessa mods...
Lådan kanske kan öppnas och kollas igenom, men så är det ju att allt håller ju längre om man behandlar det med lite respekt.
Vad har du själv för topp och turbo Sluggen?
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
- Sluggen
- S2-Poster
- Bilmodell: 951
- gurra
- Sponsor
Nja, mitt insug och spjäll är specialgjort och anpassat för toppeffekt och jämn vridkurva. Men grenrören däremot är i det närmaste original.Sluggen wrote: Vad gäller insug och grenrör kommer man långt på original. Dessa är rätt så optimerade för vrid, men finns ju grejer att köpa vilket flyttar på kurvan s.a.s. Gurras bänkning på drygt 500 rwhp är med i stort sett original vad avser dessa bitar. I vanlig ordning är detta inte en jättemarknad så det kostar ju en del att köpa färdigt. Speedforceracing har ju grenrör vilka är erkänt bra. Kostar väl runt 2000 usd om inte minnet sviker mig.
PCS #6556
PCS #6556