Startproblem elfel?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
oscar_o
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 944 N/A -86

Startproblem elfel?

#1 Post by oscar_o »

Hej!

Efter sviktande intresse har jag nu bestämt mig för att återigen sparka liv i Porschen. Det hade t.o.m gått så långt att jag glömt av mitt användarnamn här.. Efter förra vintern så vägrade den starta och jag kunde ganska tidigt konstatera att det inte kom någon gnista från stiften. Efter en del mätningar och falska resultat har jag bytt både tändstift, fördelarlock, rotor och tändspole. När jag monterade in den sistnämnda så trodde jag verkligen att problemet skulle vara ur världen då jag visste att jag hade 13+ volt in till den. Det konstiga som hände, som gör att jag nu vänder mig till er mer tekniskt kunniga, är att kablarna in till tändspolen helt plötsligt visar 0,4 volt istället. Gnistan uteblir därför naturligtvis också. Jag har provat att mäta på batteriet som är nyladdat och det visar över 13 volt. Ett tag trodde jag att det kunde vara DME relät som spökade och jag provade därför att bygla det. Det hörs då tydligt att bränslepumpen går men annars är motorn död. Startmotorn går, till synes utan problem. Jag har även mätt mellan DME och tändspole för att undersöka kabelbrott men multimetern tjuter positivt, vilket den också gör när jag mäter mellan batteri och DME. Fram till DME kommer också 0,4 volt. Är detta rätt?

Skulle ni kunna hjälpa mig att föreslå hur jag ska gå vidare för att lösa detta problem så skulle jag vara väldigt tacksam?
Med vänliga hälsningar
Oscar

oscar_o
NA-Poster

Re: Startproblem elfel?

#2 Post by oscar_o »

Nu har jag gjort ytterligare mätningar med underliga resultat som följd. När jag har tändningen på och tändspolen bortmonterad så visar det normala 12,7V igen från kablarna som ska gå till tändspolen. När jag däremot monterar tändspolen så blir det närmare 0,5V när jag mäter på samma kablar. Jag har provat med både min gamla och nya tändspole med samma resultat. Är detta normalt?

Tacksam för svar och idéer :)
Oscar

Mats Jacobsson
Addict
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej

#3 Post by Mats Jacobsson »

Har du kollat givarna som sitter i bakkant på motorn över svänghjulet?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Oscar O
NA-Poster

#4 Post by Oscar O »

Tack för svar!
Nej det har jag inte gjort men ska genast göras. Är det något jag ska tänka på innan jag börjar rycka? Hur ska dessa felsökas? Är det med ohmmätare som beskrivet i denna länk från en annan tråd? http://www.clarks-garage.com/shop-manual/ign-02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

*Har för övrigt hittat tillbaka till mitt tidigare användarnamn igen:)

Jag har nu mätt på givarkontakterna med följande resultat, se bild:
25-26: 300 kohm borde varit mellan 600-1600 ohm
25-27: 160 kohm borde varit mer än 1 Mohm

8-27: 1 Mohm vilket är betydligt mer än 600-1600 ohm
8-23: 33 kohm vilket är betydligt under 1Mohm

Har jag mätt på helt fel ställe eller har jag hittat en felkälla? (Borde jag mäta på kablarna som givarna sitter på också och vad ska jag får för värden då?)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Oscar

Post Reply