Läckande ventilkåpspackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Läckande ventilkåpspackning

#1 Post by thesaint »

Hade märkt hur det luktar lite bränd olja när jag parkerat bilen sista dagarna,

Felsökte detta idag med kall motor och det verkade lite blött runt packningen till grenröret på första cylinder (närmast torpedväggen).
Startade bilen och varvade lite, efter ett tag ser jag hur olja tränger ut ovanför grenrörsfästet och till sist hamnar det på grenröret som ryker och luktar.

Har sökt, läst,funderat och vridit på detta, Lämna in eller göra själv är ju frågan. Hittade denna mycket enkla guide, forum/viewtopic.phpf=3&t=2438&p=18124&h ... 5pa#p18124" onclick="window.open(this.href);return false;

Samtidigt är man alltid orolig när kamrem och balansrem måste av, vissa skriver här på forumet att man river toppen på en kväll frågan hur vass man är på å meka då. Allt kring att man måste låsa motorn i tdc osv känns oerhört krångligt för en vanlig amatör.

Nå synpunkter, lämnar man in det hur många timmar borde en verkstad fixa detta på ? finns inga porschespeciallister här i umeå direkt. Snackar vi 1 dag eller flera dagar ?

Eller är det inte så krångligt att göra själv ? Är det några specialverktyg jag måste införskaffa i så fall ?
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Läckande ventilkåpspackning

#2 Post by Mattias 924 »

Stopp i vevhusventilationen brukar kunna göra att ventilkåpspackningen går sönder. Kolla det också!
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Läckande ventilkåpspackning

#3 Post by Henka »

Låsa motorn i tdc är inte nödvändigt för det jobbet. Visst ...kanske enklare men inte nödvändigt.
Bara att kolla så allt står rätt innan och efter du monterat remmen.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Läckande ventilkåpspackning

#4 Post by thesaint »

Mattias 924 wrote:Stopp i vevhusventilationen brukar kunna göra att ventilkåpspackningen går sönder. Kolla det också!
Okey hur kollar man detta ?
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
TobbeG
S-Poster
Posts: 200
Joined: 2007-08-14 17:01:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Läckande ventilkåpspackning

#5 Post by TobbeG »

Fick samma problem på min 928 -84 50 mil efter byte av topp packning (utfört av sanden, så allt rätt gjort). Båda ventilkåpspackninarna gick med två veckors mellanrum. Ventilkåpshuset är fruktansvärt vridstyvt samtidigt som orginalpacknigen innehöll asbest, så dom nya höll inte. Det gick att se att ojan hade tryckt ut en del av packningen ovenför grenröret vid cylindern närmast torpedväggen (det är där oljekanalen till kamhuset är) Jag letade upp ett råmateral och sanden handgjorde två packningar. Dom har hållt snart ett år och tusen mil nu.

Ring och prata med sanden
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866

Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Läckande ventilkåpspackning

#6 Post by thesaint »

Okey. Skulle inte packnngarna från utzon duga alltså ?
Får ringa sanden och höra. Det är ju lite skillnad på 928 och 944 turbo.

Fortfarande är frågan hur svårt det är att göra själv. Jag har ju 100-120 mil enkel resa till sanden.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
TobbeG
S-Poster
Posts: 200
Joined: 2007-08-14 17:01:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Läckande ventilkåpspackning

#7 Post by TobbeG »

Jag har för mig att packningen har samma nummer i PET för 951 och 928 med två ventiler, skall inte svära på det. Vet att sanden gjorde en packning till en annan 951. Har din gått för att någon dragit bultarna till kamhuset fel borde det gå med en från utzon. Om det gått för att huset eller toppen slagit sig någon hundradel så bör du ha ett bättre material.

Sanden kan området bättre än mig och har kanske material på hyllan. Byta packning kan vilken bra mek som helst göra.

Ring mig på 0704-566425 om du vill ha ett bollplank

Tobias
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866

Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Läckande ventilkåpspackning

#8 Post by Freddie_81 »

Hade samma problem på en N/A jag hade. De är inte så svårt att ta bort även för en amatör. Man får se till att vara metodisk och nogrann bara. Kanske räcker med att lossa kamremmen från övre drevet på kammen bara och se till att de inte åker något i de nedre dreven (dubbelkolla innan du monterar tillbaka) Men tycker att de borde räcka med de. Då slipper du ju demontera bort balansaxelremmen också. Jag bytte denna i sammband med kam/balansaxelremmarna och demonterade allt hur som.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Läckande ventilkåpspackning

#9 Post by thesaint »

Okey, tack för svaren, jag kommer att byta remmarna nu när jag liks ska isär med allt, vare sig jag byter det själv eller ej.
Eftersom jag har all dokumentation kvar på bilen av det som bytts så kollade jag efter nu, 2005 byttes kamhuspackningen sist, Antingen har åldern tagit ut sin rätt eller så är det kanske ventilationen som är igensatt och det tryckt hål i packningen ?

Tack Tobias, jag kanske ringer dig under morgondagen !
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Läckande ventilkåpspackning

#10 Post by thesaint »

Snackade med Sanden och det lät som om han hade fullt upp nu, och dessutom inte hade materialet att göra nya packningar.
Dock var hans åsikt att dagens packningar borde hålla alla gånger, tidigare var det lite mer si och så med det. Drar man bara allt med rätt moment så skulle det inte vara någon fara.

Det är bara frågan om ventilationen till kamhuset om man måste åtgärda det på något sätt.

Så packningsats är beställd och nu väntar man bara på posten, tid hos mek till veckan. Tur det regnat å varit skitväder i veckan då är inte porschesuget så stort.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users