951-90 E85

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#121 Post by Björn Nilsson »

Lämnade toppen hos Erland igår, den är klar idag redan :mrgreen: Erland är ju en helt fantastisk person å vilken personlighet. Vi snackade allt möjligt i 2 timmar, även 951-toppar och kammar.

Tyvärr är det 2 veckors leveranstid av packning och Racewarebultar så jag hinner och göra service med nya remmar och oljebyte.

Kanske slänger dit en större IC också om jag får viljan :roll:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Lodde
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2011-03-20 07:43:39
Bilmodell: 944 LG Special
Location: Skåne Löddeköpinge
Contact:

Re: 951-90

#122 Post by Lodde »

Tjo Björn ! Hur går det ???

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90

#123 Post by mats ivarson »

Intressant om du får slängt dit en större IC. Det var mycket jobb när vi byggde 1.5 original-IC till Marcus vita. Och då krävdes Lindsey Racing plasten mellan lyktorna.
www.boost242.se

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#124 Post by Björn Nilsson »

mats ivarson wrote:Intressant om du får slängt dit en större IC. Det var mycket jobb när vi byggde 1.5 original-IC till Marcus vita. Och då krävdes Lindsey Racing plasten mellan lyktorna.
Jag säger inte att det är lätt :mrgreen: Gurra monterade en stor ic men det krävs att man kapar bort en hel del.

Både Sanden och Lindey verkar tycka att orginal inte duger vid lite mer effekt. Eftersom det nu verkar vara rätt bra med mos i maskinen så är det kanske dax att anse att min motor inte är orginal längre..haha

Kommer nog gå vidare med Erlands förslag på specialkam :wink:

Detta är ju hur kul som helst ju :lol: Men det beror nog på att jag har så duktiga personer att luta mig emot.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90

#125 Post by Dea »

Har du mer info om kammen, funderar på detta till nästa år och kammarna från JME och Vitesse, som verkar ha bäst rykte, är ju inte särskilt billiga...

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-90

#126 Post by DLS »

Enligt dom flesta källor så är milledge kammarna dom bästa som finns till våra bilar men ett billigare alternativ är kammarna som gurra säljer/sålde (kommer inte ihåg vilket märke det var men dom är från tyskland har jag för mig).

Men har inte du redan nån annan kam i din bil, har för mig mats hade bytt i den??

o det ska gå att klämma dit en större ic framför kylaren utan att behöva kapa allt för mycket om jag fattat det rätt, man måste bara ha längre rör som vinklar neråt framför balken.
finns några trådar om det på rennlist har jag för mig.

Är också inne på att byta ic, så sanden rekommenderar också att byta??
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90

#127 Post by mats ivarson »

Det sitter en kamaxel i från dBilas, men det är inte en jättevass historia. Gatkam kan man nog säga. Men det räckte ändå för att SBP skulle gnälla vid ett tillfälle att det stod och puffade lite lätt när han höll den på 2500rpm. Den gillade inte riktigt detta ihop med 1000cc spridare och lambda ett. Fast det var inte särskilt illa heller, säg ett litet tvekande/puff en gång i sekunden eller lite mer sällan. Fast den killen var känslig, och det blev en massa bråk som slutade med "motor ändrad, skall tillbaks till SBP för kontroll".
Av bland annat den anledningen, och lite andra, så hade jag tänkt både en och två gånger innan jag bytte kamaxel. En kam med mer lyft kan/ bör kräva hårdare fjädrar, kanske mekaniska tryckare, mer lyft blir troligen längre duration, detta ger sämre gång på tomgång, låglast mm.
Tänk igenom _hela_ motorkonceptet innan, om du gör detta, skall du då inte gå ett steg längre med 3litersbotten, 2.7literstoppen med större ventiler, mm?
Den fungerar rätt bra som den gör, och med E85 är man mindre känslig för sämre verkningsgrad på intercoolern.
Det jag försöker säga är att den haft ett mycket bra bruksvärde, och det är lätt att förstöra.

Mats
www.boost242.se

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#128 Post by Björn Nilsson »

Gällande kammen så blir det tyvärr ingen info innan jag först vet om den operationen blir av. Kan säga att Erlands förslag är rätt speciellt, iaf i våran lilla 944-värld. :mrgreen:

Om det sen blir av så vill jag att resultatet skall bli som vi alla hoppas på.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#129 Post by Björn Nilsson »

Skulle göra plats åt en lite större IC och fann då en kylare som sjöng på sista versen. Så det blev rätt tomt fram men eftersom jag kommer byta alla remmar och rullar så blir det enklare så här.
Porsche 110502 001_2.JPG
/Björn
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Lodde
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2011-03-20 07:43:39
Bilmodell: 944 LG Special
Location: Skåne Löddeköpinge
Contact:

Re: 951-90

#130 Post by Lodde »

Tjo Björn!
Hur går det ? Jag tittar in lite då och då för att se hur det går med bilen... Larry

BTW vad är det för skillnad på 944 och 951

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951-90

#131 Post by patand »

Lodde wrote:BTW vad är det för skillnad på 944 och 951
951 är det interna numret hos Porsche för 944 Turbo. Vi entusiaster använder det flitigt för att spara tangenttryckningar och slippa skriva 944 Turbo... :D

Motsvarande gäller 931 som är det interna porsche numret för 924 Turbo. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951-90

#132 Post by mats ivarson »

patand wrote:
Lodde wrote:BTW vad är det för skillnad på 944 och 951
951 är det interna numret hos Porsche för 944 Turbo. Vi entusiaster använder det flitigt för att spara tangenttryckningar och slippa skriva 944 Turbo... :D

Motsvarande gäller 931 som är det interna porsche numret för 924 Turbo. :)
Aha, jag troddet det användes av 944 åkare som inte accepterat att de kör en icke erkänd porsche, utan tycker att de kör en lite finare och exklusivare variant ;-) ej att blandas ihop med den vanliga 944
www.boost242.se

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#133 Post by Björn Nilsson »

Lodde wrote:Tjo Björn!
Hur går det ? Jag tittar in lite då och då för att se hur det går med bilen... Larry

BTW vad är det för skillnad på 944 och 951
Tjena, precis tillbaka från en arbetsvecka i Kiev. Men nu ligger det massa prylar på posten så det är dax att meka :D

Så herr Ivarson kan ta sönder något mer...hahaha :wink:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#134 Post by Björn Nilsson »

mats ivarson wrote:
patand wrote: 951 är det interna numret hos Porsche för 944 Turbo. Vi entusiaster använder det flitigt för att spara tangenttryckningar och slippa skriva 944 Turbo... :D

Motsvarande gäller 931 som är det interna porsche numret för 924 Turbo. :)
Aha, jag troddet det användes av 944 åkare som inte accepterat att de kör en icke erkänd porsche, utan tycker att de kör en lite finare och exklusivare variant ;-) ej att blandas ihop med den vanliga 944
Hej på dig!

Det är ju en Audi vi kör :mrgreen:

Hörs snart :#cheers:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-90

#135 Post by Björn Nilsson »

Eftersom min vapendragare Fredrik "Gegge" har sålt sig till PCS hela kommande helg så har jag inte någon axel att gråta ut mot nu när toppen skall monteras, ställa in kammen + balansaxlar mm.

Har vi någon mycket kunnig vänlig själ där ute i skåneland som skulle vilja hjälpa mig? :mrgreen:

Betalning kan bli i form av grillat och champagne om det låter ok..hehe

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]