Byta bensinfilter
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Byta bensinfilter
Var den lite svårstartad kolla kontakterna till LMM och TPS alternativ kolla DME´et.
/Claves
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Byta bensinfilter
Fast då bilen startade först när jag hade matat med soppa så tror jag det är ett bensinfilter som behövs...dock är tomgången väldigt låg på den ännu. Gasar jag på tomgång och släpper så går varvmätarn ner strax under 1000 men klarar att hålla igång.claves wrote:Var den lite svårstartad kolla kontakterna till LMM och TPS alternativ kolla DME´et.
/Claves
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Byta bensinfilter
Under 1000 vid varm motor är normalt.M-Nilsson wrote:Fast då bilen startade först när jag hade matat med soppa så tror jag det är ett bensinfilter som behövs...dock är tomgången väldigt låg på den ännu. Gasar jag på tomgång och släpper så går varvmätarn ner strax under 1000 men klarar att hålla igång.claves wrote:Var den lite svårstartad kolla kontakterna till LMM och TPS alternativ kolla DME´et.
/Claves
MVH//Per
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Byta bensinfilter
Stor chans att det är filtret.
Löser det inte sig. kolla detta.
Är det fel på LMM´en så ska bilen gå dåligt över ~1800varv och vara svår att hålla igång på tomgång.
Är det DME relät så är bilen svårstartad när det är varmt.
TPS = gasspjälls givaren ska du kolla att den klickar till precis innan den stoppar och när du gasar så ska du höra ett klick i början.
Det är lite saker som får bilen att gå dåligt eller gör den svårstartad.
/Claves
Löser det inte sig. kolla detta.
Är det fel på LMM´en så ska bilen gå dåligt över ~1800varv och vara svår att hålla igång på tomgång.
Är det DME relät så är bilen svårstartad när det är varmt.
TPS = gasspjälls givaren ska du kolla att den klickar till precis innan den stoppar och när du gasar så ska du höra ett klick i början.
Det är lite saker som får bilen att gå dåligt eller gör den svårstartad.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2009-11-20 17:19:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Roffe Västerås
- Contact:
Re: Byta bensinfilter
Glöm för guds skull inte att kolla filtret i tanken också!!! Om huvudfiltret börjar skita igen, kan man bara föreställa sig hur filtret i tanken också ser ut. Har bilder på detta men vet inte hur jag får in dem i tråden dock.
Själv körde jag ner reserven till minsta möjliga, kopplade loss slangen mellan tanken (filterutloppet) och bränslepumpen och dränerade den bensin som var kvar ca 2 liter. Skruvade sedan ut tankfiltret och .....oh Boy, tala om skitigt alltså! Kunde dock göra rent det och återmontera i tanken först efter rengöring där inne med torra rena trasor! Förvånansvärt lite "bottensats" med tanke på hur tankfiltret såg ut. Så nu rent hela vägen fram till spridarna och jag har superrent i både samvete och i bränslesystem. Kan också nämna att varje motorstart är närmast explosivt snabb
Själv körde jag ner reserven till minsta möjliga, kopplade loss slangen mellan tanken (filterutloppet) och bränslepumpen och dränerade den bensin som var kvar ca 2 liter. Skruvade sedan ut tankfiltret och .....oh Boy, tala om skitigt alltså! Kunde dock göra rent det och återmontera i tanken först efter rengöring där inne med torra rena trasor! Förvånansvärt lite "bottensats" med tanke på hur tankfiltret såg ut. Så nu rent hela vägen fram till spridarna och jag har superrent i både samvete och i bränslesystem. Kan också nämna att varje motorstart är närmast explosivt snabb

Lapponia
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Byta bensinfilter
Tjuvar tråden...
FInns det någon i Malmö regionen som har bytt filter och som dessutom har mos i armarna som kan hjälpa mig att byta mitt? Jag får inte av det, och vill väldigt gärna byta detta!
Ersättning för jobbet blir det givetvis!
FInns det någon i Malmö regionen som har bytt filter och som dessutom har mos i armarna som kan hjälpa mig att byta mitt? Jag får inte av det, och vill väldigt gärna byta detta!
Ersättning för jobbet blir det givetvis!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- S-Poster
- Posts: 99
- Joined: 2011-03-20 07:43:39
- Bilmodell: 944 LG Special
- Location: Skåne Löddeköpinge
- Contact:
Re: Byta bensinfilter
Hjälper gärna dej, så fort jag fått igång min egen
Mvh Larry

Mvh Larry
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Byta bensinfilter
Tjohoo!Lodde wrote:Hjälper gärna dej, så fort jag fått igång min egen![]()
Mvh Larry
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Byta bensinfilter
Innan man ger sig på att lossa filtret, bör man då göra en "tryckavlastning" av bränslesystemet? Läste nämligen det i en 944 manual jag kikade i, att man ska ta bort säkring för bränslepumpen och sen starta motorn och låta den gå tills den stannar. Är detta något ni brukar göra som har bytt filter eller är det bara för att minska själva trycket?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- maverick
- Addict
- Posts: 1994
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Byta bensinfilter
dash81 wrote: Vill man reducera eventuellt bensintapp så kan du dra ut säkringen för bensinpumpen och starta motorn och låta den gå tills motorn får soppatorsk. Men använd även slangklämma sen! Vid montering kan du ta lite pasta på gängorna så den lossnar lättare nästa gång du behöver byta.
MVH//Per
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]