El problem. på min 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
kicke78
NA-Poster
Bilmodell: 924

El problem. på min 924

#1 Post by kicke78 »

Har efter mycket jobb haft ur motorn för lite genomgång samt kopplingsbyte..
fixat startmotor etc..
när jag sedan ska åtgärda elen som var lite klent tilltagen i motorrummet blev det stopp.
hittade massa kablar "extra" som togs bort efter gamalt larm etc.
nu ägnades lite tid åt backtracking.. det visade sig att ett stift i en gul kontakt på baksidan av säkring/relä-boxen var totalt uppbränd.. nu behöver jag nog lite hjälp med vart alla kablar går med färg kodning..
någon som har något om detta?
min pärla är en -78 :?
tacksam för input!
Flyttar du inte på dig kör jag över dig ! !
Porsche 924 2,0 -78

Berand
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej

Re: El problem. på min 924

#2 Post by Berand »

Om du går in på denna sidan http://www.patandracing.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och sedan vidare på dokument, där hittar du det mesta du behöver vad gäller elscheman.
Pappa till patand
Porsche 931

kicke78
NA-Poster

#3 Post by kicke78 »

Berand wrote:Om du går in på denna sidan http://www.patandracing.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och sedan vidare på dokument, där hittar du det mesta du behöver vad gäller elscheman.

problemet är dock att jag inte får ihop det iaf.. för mitt elsystem är inte orört..tyvärr.. :? och vet inte hundra om färgkoderna stämmer.. har en brun kabel (troligen en jordkabel) nere vid pedalstället som är kapad?! eller så är det två kablar.. :?:
har två skalade ändar iaf. :!:
det ska väl tilläggas att det har suttit larm i bilen. :arrow:
alla excess kablar har jag plockat bort.. det blev en hel del.. frågan är hur man återställer det till orginalskick vilka kablar man kapat för larm installationen etc. :shock:

nån som har en bild på baksidan på sin elbox/säkring/relähållare så man kan se hur det verkligen ser ut med kabelfärgerna? utan isokontakterna då..efter som de tveklöst bör sitta på "rätt ställe" hoppas jag! :)
Porsche 924 2,0 -78

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#4 Post by patand »

kicke78 wrote:nån som har en bild på baksidan på sin elbox/säkring/relähållare så man kan se hur det verkligen ser ut med kabelfärgerna? utan isokontakterna då..efter som de tveklöst bör sitta på "rätt ställe" hoppas jag! :)
I elschema bör det framgå vilka färger kablarna har som sitter i reläboxen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Berand
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej

#5 Post by Berand »

patand wrote:
kicke78 wrote:nån som har en bild på baksidan på sin elbox/säkring/relähållare så man kan se hur det verkligen ser ut med kabelfärgerna? utan isokontakterna då..efter som de tveklöst bör sitta på "rätt ställe" hoppas jag! :)
I elschema bör det framgå vilka färger kablarna har som sitter i reläboxen.
Färgerna framgår i elschemat. Det kan vara lite knepigt att förstå var det sökta stiftet sitter det är en kombination av bokstäver och siffror.
Pappa till patand
Porsche 931

kicke78
NA-Poster

#6 Post by kicke78 »

:roll: Problemet jag finner att många sladdar har samma färg kod.. andra byter färg längs vägen .. blir inte riktigt klok på detta..har spårat 4st kablar som börjar grön/röd som sedan slutar med Lila/grå...nä inte mycket att gå på där.. men jag får väl plocka ihop det efter bästa förmåga och se vad som funkar o inte funkar! :?
:#944burn:
Porsche 924 2,0 -78

kicke78
NA-Poster

#7 Post by kicke78 »

Det som inte fungerar mu är fram lysena de fälls upp men lyser ej samt att generator lampan lyser konstant utan nyckeln ens i tändningslåset..men slocknar när man drar på starten..?
Någon som vet vad detta orsakas av?
Porsche 924 2,0 -78

QV_
Addict
Årsmodell: 1980

#8 Post by QV_ »

ladd lampan

om man kollar på schemat för 1977 1/2 - 1978 så matas följande kontrollampor parallelt från "15"
k3 oljetryck lampa
g3 = kylvatten temp
k2 = laddlampa
k16 = Låg bränsle mängd
g1 = bensin mätare
k14 = handbroms lampa

Eftersom dessa tydligen inte lyser så kan man mistänka felaktig laddregulator/generator som "tänder" lampan bakvägen.

Kom också i håg att kablarna till generatorn går förbi startmotorn. Dessa blir kraftigt påverkade av värmen från grenröret och med hjälp av tidens tand går sönder. Du kan ha en liten privat "härdsmälta" här.... Vanliga kablar duger ej i denna miljö och de måste ligga i kabelhöljet som Porsche har valt.

/Janne

kicke78
NA-Poster

#9 Post by kicke78 »

Ska byta regulatorn o prova.. alla kablar är nya i motorrummet med specialtillverkat värmeskydd från flygindustrin.
tack för tipset!
Porsche 924 2,0 -78

Post Reply