En till oljetråd fast med en annan vinklig.

924/928/944/968
Post Reply
Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

En till oljetråd fast med en annan vinklig.

#1 Post by Mattias 924 »

Jag har en Kinesisk fyrtaktsscooter som jag kör med en hel del. Av någon anledning som jag inte minns så började jag föra mycket noggranna noteringar över bränsleförbrukningen förra våren och snart så såg jag en tydlig tendens med bränsleförbrukningen som jag inte kunde förstå vad den berodde på. Se diagrammet nedan.

Image

I höstas när jag servat den och bränsleförbrukningen var tillbaka på samma nivå som efter förra servicen kom jag på vad det berodde på. Det är oljan. Ny fräch olja vid maxstrecket ger betydligt högre bränsleförbrukning än när oljan börjar bli blaskig och nivån sjunkigt. Det syns inte i diagrammet men toppfarten skiljer också en 10-15 km/h till gammal oljas fördel. Motorn har oljepump.

Kanske lite värdelöst vetande för de flesta men för er som tävlar och vill ha ut max ur bilen kanske det är intressant.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: En till oljetråd fast med en annan vinklig.

#2 Post by Cédric »

Hur stor är oljeförbrukningen? Är det så att oljenivån sjunker betydligt kan det ju bli mindre förluster av plask tex. Men visst, dom kör ju väldigt tunna oljor i touringbilar där det gäller att få ut max effekt, vad kör du med för oljekvalitet?

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#3 Post by Mattias 924 »

Oljekvalitet? Jag har ingen aning, det är en kinascooter, jag tog en burk i garaget.

Ang. oljeförbrukning så är nivån i trakterna av MIN-markeringen när det är dags för service.

Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#4 Post by Cédric »

Mattias 924 wrote:Oljekvalitet? Jag har ingen aning, det är en kinascooter, jag tog en burk i garaget.

Ang. oljeförbrukning så är nivån i trakterna av MIN-markeringen när det är dags för service.

Image

Jag tror nog inte den är särskilt kinkig på oljan, all olja som finns att köpa idag är nog överspecad för en sådan maskin. Vore intressant att veta viskositet, påverkar ju oljeförbrukning bla.. intressant mätning !

Post Reply