MAF kit - Vilket?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Peedster
Addict
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992

MAF kit - Vilket?

#1 Post by Peedster »

Jag skulle vilja börja min trimmning med ett MAF-kit så jag får ut det mesta ur motorn jag kör med i dagsläget.
K26/8 i kombination med ett MAF + chip borde ge dryga 300hk vilket kan vara lagom till att börja med. Dock så vill jag att denna MAF ska supporta ett 3-litersbygge med vad allt det innebär.

Det finns ju några olika alternativ inom detta område.

Lindsey har sin Quad-M MAF kit för 849 § http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/9 ... WKITS.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vitesse Racing har ett MAF kit för 1250 § (För 2,5L) (För 2,8-3,0L 1500 §)
http://www.vitesseracing.com/html/mass_air_flow.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rougue Racing...?

Lindseys verkar vara en enklare variant och är inte äkta MAF signal men är säkert kapabel till ganske mycket ändå.
Vitesse är de som har lyckats knäcka och kör med en ren MAF signal.
Rougue har jag knappt läst något om men det är en kille på Rennlist som verkar trimmat ett par bilar med chip och nu har han enligt trådar på forumet också knäckt DME och grejar en ren MAF signal. Priset på detta kommer förmodligen att hamna en bit under Vitesse Racing och kanske t.o.m. billigare eller likvärdigt pris som Lindseys.

De flesta på Rennlist verkar rösta fram Vitesse som den bästa MAFen och deras bolt-on produkter i sin helhet men det kostar ju en slant då också.

Vad finns det mer?
Hade vi någon svensk som gjorde MAF-kit och hur är denna samt vad kostar det?

Vad mer behöver jag för att starta i denna ände med MAF, chip osv? Behöver jag redan då större spridare tex och vilken storlek är lämpliga på dessa, även så de då räcker till 3.0L?
Behöver jag ett piggyback til MAFen? Jag läser att folk tycker att Lindseys MAF är krånglig att tuna?

Tacksam för inputs!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

Re: MAF kit - Vilket?

#2 Post by 944_Driver »

Är det inte Bengt här på forumet som utvecklat typ samma sak som Vitesse?

Annars är väl jag lite frågande till att lägga ner $1500 på ett MAF-kit, då kan man börja titta på eftermarknadssprut för pengarna och bli fri från de flesta begränsningar som skulle kunna hindra framtida trimning. Nackdelen är att man ökar komplexiteten en hel del då.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Per Huzell
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by Per Huzell »

Gurra på Revline har väl också ett kit?
[i]Speed is Everything[/i]

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#4 Post by DLS »

Det är Tomas här på forumet som säljer egendesignade maf-kit som kör med äkta maf signal.
Sök så hittar du säkert några trådar om det :)
du kommer behöva större spridare om du tänkt byta turbo eller gå upp på 3L o det beror helt på hur mycke effekt du tänkt o om du ska köra bensin eller E85 t.ex.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Rikard
Addict
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej

#5 Post by Rikard »

Jag rekommenderar att du istället köper ett piggy-back kit. Jag och flera andra 944 turboåkare har varit mycket nöjda med Civincos system.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Dea
Addict

#6 Post by Dea »

Köp ett system som stödjer både MAF och MAP samtidigt.
MAF är bäst när det gäller att få rätt AFR samt att anpassa sig till ändringar på "trimnivån" och MAP behövs för att få laddtrycksstyrd tändningskurva samt att kunna ha laddtrycksstyrning.

Jag hade inte idag skaffat ett system som inte stödjer båda.

Vitesse och Rogue_Ant stödjer båda både MAF och MAP, Vitesse har möjlighet till Piggyback och ger då även laddtrycksstyrning. Vet ej om Civinco stödjer både MAF och MAP?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Ducati
Turbo-Poster

#7 Post by Ducati »

jag hade vitesse kit på min, det blev stor skillnad i gasrespons jämför med gamla LMM
Dock gick min bil väldigt fett, och jag sålde bilen innan jag hittade problemet.
Jag installerade bredbandslambdan samtidigt som MAF:en, så det behöver inte bero på MAF kitet

jag bytte även spridare
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Peedster
Addict

#8 Post by Peedster »

Just det Tomas hade något paket med Bosch MAF som satt på 996 samt M3 eler hur det var.
Ska kontakta honom och höra lite närmare.

Annars låter ju Vitesse som ett vasst kort. Kommer avakta lite och se när den där Rouge släpper sitt kit.

Gurra säljer nog Lindseys som säkerligen är tillräckligt bra och priset är ju iaf oslagbart jämfört med Vitessen men Lindsey stöder inte MAP säkert eller true maf. Jag är verkligen inte insatt men det är väl lika bra att lägga till några lappar och få ett som är bättre anpassat för vidaretrimmning.

Ett eftermarknadssprut som Civinco eller liknande är säkert det allra bästa men det blir för mycket custom för mig och jag vill ha ett som går att installera själv samt mappa för den delen oxå.

Behöver jag något mer för att plugga in ett MAF på min nuvarande konfig? Tex 3-bars bränslereg samt ett anpassat chip?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

gurra
Sponsor

#9 Post by gurra »

Vad som är "bäst" är en definitionsfråga. Egentligen är alla system där man behåller Motronic och original kabelmatta "dåliga". Men som med alla val brukar det handla om 3 parametrar: pris, prestanda, tid/komplexitet.

Det absolut bästa är ett eftermarknadssystem, en ny fräsch kabelmatta och en riktig mappning. Höga prestanda men också förknippat med högre pris och komplexitet/tidsåtgång. Men det är bara att läsa på Rennlist så ser man hur dyrt och problematiskt det kan bli med tex gamla kabelmattor.

På den lägsta nivån i det här sammanhanget har vi Lindseys MAF-system. Det kan jag skaka fram för ett riktigt lågt pris - samma pris som direkt från Lindsey - fast med svensk support.

Man behöver inte ens ha nya chip för att köra med Lindseys system om man sätter upp det på rätt sätt. Inte heller piggyback. Det gör att man kan få ihop ett MAF-kit till riktigt lågt pris med hygglig prestanda. Man får ett stort lyft jämfört med original vad gäller gasrespons, körbarhet och effekt, men jämför man så finns det ännu bättre system på marknaden - dock med högre pris som följd.

Dessutom diskuterar jag gärna med mina kunder om deras framtida mål och vilka möjligheter som finns och vad man bör, respektive inte bör, satsa på. Jag har trots allt byggt ihop några koncept som presterat bättre än någon av de amerikanska firmorna så vi har lite kunskap här i Sverige också..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Peedster
Addict

#10 Post by Peedster »

Gurra,

Lindsey går absolut inte bort helt. Bara nu när jag läst lite så tycker nästan alla att Vitesse är klart överlägset. Klart man följer strömmen om man inte har kunskaperna själv.
Och jag räknar med att installera MAFen själv och då blir ny kabelmatta samt eftermarknadssprut en väldig överkurs för mig. Så ett MAF blir det då jag heller inte är ute efter att helt maxa ut minsta komponent utan tror jag kommer väldigt långt med ett MAF.

Oberoende av val så tänkte jag höra med dig för att ta fram ett anpassat chip som matchar den hårdvara jag väljer.

På vilket sätt menar du att du kan sätta upp MAF-kitet på rätt sätt så man slipper chip? Sätter du i ett anpassat chip bör resultatet bli desto bättre eller?

Det jag som sagt är ute efter är ett bra kit från start som kan stödja ett 3-liters bygge. Men då jag vill få igång bilen nu och ändå kommer ha lite mer godis än orginal så tror jag att MAF kommer ge mig lite mer nöje på vägen tills den "stora" motorn blir färdig.
Kommer Lindseys MAF greja detta?

Vad tycker du själv om Vitesse grejer?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

gurra
Sponsor

#11 Post by gurra »

Peedster wrote:Gurra,

Lindsey går absolut inte bort helt. Bara nu när jag läst lite så tycker nästan alla att Vitesse är klart överlägset. Klart man följer strömmen om man inte har kunskaperna själv.
Och jag räknar med att installera MAFen själv och då blir ny kabelmatta samt eftermarknadssprut en väldig överkurs för mig. Så ett MAF blir det då jag heller inte är ute efter att helt maxa ut minsta komponent utan tror jag kommer väldigt långt med ett MAF.
Jag förstår absolut dit resonemang och det var lite min poäng med tex Lindseys MAF-kit. Det räcker för många och ger mycket prestanda för pengarna och är smidigt att montera.

Peedster wrote: Oberoende av val så tänkte jag höra med dig för att ta fram ett anpassat chip som matchar den hårdvara jag väljer.
På vilket sätt menar du att du kan sätta upp MAF-kitet på rätt sätt så man slipper chip? Sätter du i ett anpassat chip bör resultatet bli desto bättre eller?
Ja ett anpassat chip blir absolut bättre, jag ville bara berätta att man faktiskt kan köra Lindseys MAF-kit med originalchip om man vill det.
Peedster wrote: Det jag som sagt är ute efter är ett bra kit från start som kan stödja ett 3-liters bygge. Men då jag vill få igång bilen nu och ändå kommer ha lite mer godis än orginal så tror jag att MAF kommer ge mig lite mer nöje på vägen tills den "stora" motorn blir färdig.
Kommer Lindseys MAF greja detta?
Ja. Flödesmässigt har Lindseys MAF större kapacitet än i princip vilken 3-liters turbo som helst.
Peedster wrote: Vad tycker du själv om Vitesse grejer?
Stor tumme upp. Mycket bra grejer och John och de han jobbar med är riktigt duktiga. Men för de pengarna hade jag byggt "rätt" från början istället för att behålla Motronic och börja addera så mycket grejer runt om kring som deras kit innebär. För mig är det lite som att "måla läppstift på grisen" när man bygger ut så mycket men ändå behåller Motronic i botten.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Peedster
Addict

#12 Post by Peedster »

[/quote]

Ja. Flödesmässigt har Lindseys MAF större kapacitet än i princip vilken 3-liters turbo som helst.
Peedster wrote: Vad tycker du själv om Vitesse grejer?
Stor tumme upp. Mycket bra grejer och John och de han jobbar med är riktigt duktiga. Men för de pengarna hade jag byggt "rätt" från början istället för att behålla Motronic och börja addera så mycket grejer runt om kring som deras kit innebär. För mig är det lite som att "måla läppstift på grisen" när man bygger ut så mycket men ändå behåller Motronic i botten.[/quote]

Vad är då nackdelen med Lindseys? Hur vital är denna laddtrycksstyrda tändningskurva samt laddtrycksstyrning och går det att bygga ut med denna vid behov?

Hur mycket jobb är det att plocka bort Motronicen och sätta dit något annat?
Vad kostar ett instegssprut och är det överlägset tex Vitesse?
Vad mer krävs vid ombyggnad till ett eftermarknadssprut? Koster det typ 20000kr att få ett fungerande system?

Tack!
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Dea
Addict

#13 Post by Dea »

Laddtrycksstyrd tändningskurva ger mer effekt och bättre körbarhet i de flesta register. Vid WOT är tändningen säkert samma så där är skillnaden mindre, alla moderna styrsystem har detta.

Debatten om hur pass bra ett gammalt Motronic är jmf med att eftermarknadssystem är inte helt enkel..... OEM-systemen är generellt sett betydligt mer avancerade än motsvarande eftermarknadssystem (i rimlig prisklass) men nu sklijer det ju 20 år... på min förra bil bytte jag ut Motronic mot ett Autronic system och det var ett klart lyft men som vanligt finns det ett antal men...

- MAF + MAP är troligen det bästa sättet att styra och det som används av alla moderna OEM-system men ganska få eftermarknadssystem stödjer MAF. MAP funkar bra och man kan plocka lika mycket effekt men körbarheten är nog bättre med MAF+MAP

- Alla värden för acc-anrikning, deacc-anrikning, tomgångsstyrning, kylvätsketempkompensation etc,etc slipper man labba fram själv om man behåller Motronicet.
Man kan diskutera hur viktiga dom är men firman jag köpte mitt Autronic av som också var experter på den motorn jag använde hade lagt ner ohyggligt mycket tid för att optimera alla dessa parametrar t.ex. fanns det en parameter som angav vilken temphöjning man hade från insugsluften passerade IATn i insuget till den nådde in i cylindern..... inte helt enkelt att få fram själv :D

- Du kan behålla orgiginal knackreglering, nu har allt fler eftermarknadssystem också denna funktionen men att ställa in den så att den passar just vår motor är inte lätt

- Man kan få fullt sekventiell insprutning och direct-fire med ett eftermarknadssystem

- Man kan få IAT med eftermarknadssystem, Vitesse, Rogue mfl stödjer inte detta. Det är ett plus vid höga laddtryck då man kan vilja backa tändningen baserat på insugslufttempen

Och så kan man hålla på ett tag.

Det mest prisvärda eftermarknadssystemet är VEMS som slår många mångdubbelt dyrare system på fingrarna när det gäller funktioner och har t.ex. inbyggd 2-kanals bredbandslambda, inbyggd EGT som går att ha som styrparameter, knackreglering, autotuning mm men supporten för just våra bilar är ännu inte så stor så räkna med mycket eget jobb.

Istället kan du köpa ett med support från t.ex. Gurra men jag tror (gissar) att det lätt blir 20000:- för system + mappning, du ska ju upp på dynon några timmar också för att finslipa tändningen

Kolla på Rennlist efter begagnade system, jag köpte mitt Vitesse med V-flex SW och MAP (för tändningsstyrning) och piggyback för ca 40% av nypriset :D

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

gurra
Sponsor

#14 Post by gurra »

Det här går att skriva böcker om det här så för att försöka vara kortfattad:
Helt rätt att OEM-system är mycket avancerade, men eftermarknadssystemen passerade det som sitter original i 944 turbo för säkert 15 år sedan. Det är verkligen hedenhös jämfört med ett modernt bra styrsystem.

Några av de stora problemen är 2d-mapp vid fullgas vilket ger dålig gasrespons och dåligt med effekt innan turbon når max laddtryck. Samt att original Motronic slutar kompensera efter 6200 rpm. Har man en motor som varvar säg 7200 kommer man tappa mycket effekt och acceleration när man inte kan kompensera tändningen för den fallande verkningsgraden på de 1000 rpm.
Men bara skillnaden med 3d-mapp med optimala inställningar för aktuellt insugstryck gör enorm skillnad på körbarheten. Sen finns det tusen andra bra grejer som tex closed loop tomgångsstyrning, sänkt laddtryck och varvstopp vid kall motor eller för varm motor, sänka laddtrycket vid för hög IAT eller EGT osv. plus väldigt mycket mer.

Problemet när man bygger ut med runt-om-kring-grejer i Motronicen är att motorns setup kanske är totalt annorlunda jämfört med original och då funkar inte originalinställningar bäst längre för accpump osv.
Det är bara att läsa på Rennlist, se tex Thom och Tom som båda har 3-litersmotorer med Vitesse. De har vissa tvekningar och leanspots som inte går att få bort.

Men som sagt, det blir snabbt dyrt med ett riktigt styrsystem, installation och mappning. Men om man nu bygger en bra motor så kanske notan slutar på 150' utan styrsystem. Att då hålla på och styra den motorn med en ombyggd Motronic för att spara 5-10' är i mina ögon dumdristigt både ur prestanda- och driftsäkerhetssynpunkt.

Med det sagt så räcker en 2.5l-motor med portad topp, avgas, större turbo, spridare och MAF-kit @ 1.2bar väldigt långt och det är en jäkligt snabb och trevlig setup som de flesta är nöjda med.
PCS #6556

Dea
Addict

#15 Post by Dea »

Hade jag byggt en motor förr 100-150k hade det inte varit nån diskussion, då är det värt att lägga 20-30k på ett eftermarknadssystem och tillhörande mappning och även här dyker det upp bra system beggade (sålde mitt Autronic för 12k med oklippt kablage och alla givare).

Sitter man som mig på en lågmils originalmotor med större turbo, spridare, racekat, bättre avgas och siktar nånstans runt 300-330whp är det tveksamt om inte ett Vitesse eller Rogue system är bästa lösningen om man inte är intresserad av just själva mappandet och vill lägga jobb på det (och då kör man VEMS).
Med Vitesse eller Rogue får man vad jag förstått 3D-mappar om man kör med MAP.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply