Oljeretur från Turbon till sumpen 931
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Hej!
Jag har monterat en KKK24 Turbo på min 931 Motor. Den har hamnat ganska lågt ner. Men jag har ändå en nivåskillnad på 2-3cm från oljerteuren på turbon(1.) till inloppet i sumpen(2.). Så det borde vara ett "självfall" på oljan från turbon till oljesumpen. Varför jag undrar är att motorn ryker blått vid uppstart och gas släpp. Allt i motorn är nytt eller renoverat. Turbon är ny den oxså. Jag har "bollat" detta problem med en massa kompisar och på en del andra forum. Och dom tror att turbon sitter för lågt. Så att det inte blir självfall på retur oljan. Och lite av oljan stannar kvar i turbon och förbränns? Det har diskuteras att använda någon sorts oljepump efter turbon. För att "hjälpa" oljan in i sumpen. Men har inte hittat något bra alternativ. Jag har även kollat på att höja turbon lite. Men det finns tyvärr ingen plats för det. Jag skruvade av olje retur röret i sumpen idag och upptäckte att inloppet i sumpen ligger långt under oljenivån. Detta gör ju att det blir extra svårt för oljan att "rinna" in i sumpen. Jag fick tömma ur nästan 3 liter olja för att retur röret skulle hamna över oljenivån. Och då syns inte ens oljan på oljestickan. Hur/Var har ni monterat era eftermarknads turbos? Och hur har ni löst era oljeretur problem?(Jag har svetsat in ett rör i framvagnsbalken för att leda igenom oljereturslangen. För att få en så jämn dragning som möjligt 3.)
MVH XIIIM-Jocke
Jag har monterat en KKK24 Turbo på min 931 Motor. Den har hamnat ganska lågt ner. Men jag har ändå en nivåskillnad på 2-3cm från oljerteuren på turbon(1.) till inloppet i sumpen(2.). Så det borde vara ett "självfall" på oljan från turbon till oljesumpen. Varför jag undrar är att motorn ryker blått vid uppstart och gas släpp. Allt i motorn är nytt eller renoverat. Turbon är ny den oxså. Jag har "bollat" detta problem med en massa kompisar och på en del andra forum. Och dom tror att turbon sitter för lågt. Så att det inte blir självfall på retur oljan. Och lite av oljan stannar kvar i turbon och förbränns? Det har diskuteras att använda någon sorts oljepump efter turbon. För att "hjälpa" oljan in i sumpen. Men har inte hittat något bra alternativ. Jag har även kollat på att höja turbon lite. Men det finns tyvärr ingen plats för det. Jag skruvade av olje retur röret i sumpen idag och upptäckte att inloppet i sumpen ligger långt under oljenivån. Detta gör ju att det blir extra svårt för oljan att "rinna" in i sumpen. Jag fick tömma ur nästan 3 liter olja för att retur röret skulle hamna över oljenivån. Och då syns inte ens oljan på oljestickan. Hur/Var har ni monterat era eftermarknads turbos? Och hur har ni löst era oljeretur problem?(Jag har svetsat in ett rör i framvagnsbalken för att leda igenom oljereturslangen. För att få en så jämn dragning som möjligt 3.)
MVH XIIIM-Jocke
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Hej!
Det ser ut som returen går väldigt långt ner, är du säker att den går över oljenivån?
Min retur gick över framvagnsbalken och när jag plockade ner den nu i vintras så låg det olja kvar i returröret trots att all olja var urtappad, slutledningen av detta är att orginal returen inte är optimal.
Du kan prova att sätt på en returpump och pumpa tillbaks oljan med , biltema skall visst ha något för en tusing
MVH Joakim
Det ser ut som returen går väldigt långt ner, är du säker att den går över oljenivån?
Min retur gick över framvagnsbalken och när jag plockade ner den nu i vintras så låg det olja kvar i returröret trots att all olja var urtappad, slutledningen av detta är att orginal returen inte är optimal.
Du kan prova att sätt på en returpump och pumpa tillbaks oljan med , biltema skall visst ha något för en tusing
MVH Joakim
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Oljeretur från Turbon till sumpen 931
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 178c44b6ef" onclick="window.open(this.href);return false;
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Re: Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Ja. Jag har hört folk som kör med Biltemas pump med gott resultat. Kanske ska testa med en sån?
MVH XIIIM-Jocke

MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
Re: Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Porsche hade samma problem som du på de tidiga bilarna.
Som regel skall man alltid låta oljereturen från en turbo komma in i tråget ovanför oljenivån.
Detta för att man skall vara säker på att turbons retursida alltid möts av luft och aldrig möts av olja.
Alla 924or har oljereturen från turbo under oljenivån så därför finns det en risk att luftbubblan på den trycklösa sidan spolas bort av returoljan och ingen ny luft kan komma in. Därför ändrade man ganska snabbt oljereturen till en avluftad variant.
Jag ser att din oljeretur inte är avluftad, det kan vara därför det ryker.
Om du borrar ett hål och sätter ett avluftningsrör så nära turbons returfläns som möjligt så kanske dina problem försvinner.
Som regel skall man alltid låta oljereturen från en turbo komma in i tråget ovanför oljenivån.
Detta för att man skall vara säker på att turbons retursida alltid möts av luft och aldrig möts av olja.
Alla 924or har oljereturen från turbo under oljenivån så därför finns det en risk att luftbubblan på den trycklösa sidan spolas bort av returoljan och ingen ny luft kan komma in. Därför ändrade man ganska snabbt oljereturen till en avluftad variant.
Jag ser att din oljeretur inte är avluftad, det kan vara därför det ryker.
Om du borrar ett hål och sätter ett avluftningsrör så nära turbons returfläns som möjligt så kanske dina problem försvinner.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Re: Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Hmmmmm! Undrar om jag inte har en sådan oljeretur med avluftning någonstans i mina "fyndlådor". De blir att leta imorgon. Var kopplar man den lilla avluftningen då?
Tack Utzon
Tack Utzon

Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Original går den till vevhusventilationen.
Få ur tummen nu Jocke, biltemapumpen tipsade jag ju om redan i januari
Få ur tummen nu Jocke, biltemapumpen tipsade jag ju om redan i januari

- Marcus
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Re: Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Ja ja ja Makkan! Jag vet att det inte går så snabbt för mig. Men nu börjar jag få vårkänslor och skall ta mig i kragen. Jag hittade en "såndäringa" Oljeretur med avluftare i mina "gömmor". Så ikväll har jag lödat om den för att passa min turbo. ska bara lura ut var man skall ansluta avluftaren? Hur går det själv förresten?
MVH XIIIM-Jocke
MVH XIIIM-Jocke

Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Härligt! Original sitter den ingrenad strax innan vevhusburken i höjd med insuget. Det viktiga är väl att det inte rinner ner olja fel håll.
För mig står det still, så jag har nog ingen rätt att hetsa dig! Grävde fram bilen i söndags efter sin dvala och har monterat dit växelspaken - that's it. Ska bli gott med lite vår, så skall även jag ta och sätta igång!
Mvh,
Marcus
För mig står det still, så jag har nog ingen rätt att hetsa dig! Grävde fram bilen i söndags efter sin dvala och har monterat dit växelspaken - that's it. Ska bli gott med lite vår, så skall även jag ta och sätta igång!

Mvh,
Marcus
- Marcus
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Re: Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Nu får du skotta fram projektet igen Makkan. Nu kom det ju mer snö idag
MVH XIIIM Jocke

Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Re: Oljeretur från Turbon till sumpen 931
Nu har jag byggt mig en egen avluftning till oljereturen från turbon. Nu blir det bara och provköra och se om det funkar. Jag var på Biltema idag och tittade på en olje pump till båtar. Ifall det inte funkar med avluftingen.
MVH XIIIM-Jocke
MVH XIIIM-Jocke

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users