Motor snurrar ej *SNURRAR!*
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
Förstår inte vilka bultar det skulle vara? Jag lossar ju bara som sagt de 4 mot kopplingskåpan och inget annat.
När jag skruvar ut dessa lite så kåpa och transaxeltuben säras lite kan jag vrida motorn men sen ju längre jag skruvar in de så låser sig motorn.
Jag har inte rört koppling eller lamellen alls. Allt där bak sitter som det gjorde när jag köpte motorn.
Gurra skulle inte detta märkts när motorn var utan kåpan i bak?
På Rennlist tror de att det har att göra något med att slavcylinder inte är luftad eller nåt sånt...Jag måste väl kunna starta motorn även om jag inte har olja i broms och koppling!?
/Peter
När jag skruvar ut dessa lite så kåpa och transaxeltuben säras lite kan jag vrida motorn men sen ju längre jag skruvar in de så låser sig motorn.
Jag har inte rört koppling eller lamellen alls. Allt där bak sitter som det gjorde när jag köpte motorn.
Gurra skulle inte detta märkts när motorn var utan kåpan i bak?
På Rennlist tror de att det har att göra något med att slavcylinder inte är luftad eller nåt sånt...Jag måste väl kunna starta motorn även om jag inte har olja i broms och koppling!?
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
När du trycker tillbaka motorn mot transaxeln ska den glida enkelt in... om det är 1-2 cm mellanrum och du måste skruva in transaxeln mot kopplingskåpan är det nåt som är fel... troligtvis så kommer inte transaxeln in rätt mot lammellen utan låser sig.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
Kan transaxeln åka ur växellådan något och då ligga för långt fram mot motorn?
Kolla gärna rennlisttråden där 3 pers är inne på att jag måste få igång trycket i kopplingsåedalen och att då först kan de rotera tillsammans.
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... -turn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Peter
Kolla gärna rennlisttråden där 3 pers är inne på att jag måste få igång trycket i kopplingsåedalen och att då först kan de rotera tillsammans.
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... -turn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
Har du plockat bort slavcylindern skall det kvitta. Dom menar att om du har tryck på lamellen så kommer den inte att snurra, alltså blir det svårare att få splinesen att träffa rätt.
- Marcus
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
Jag har gjort detta otaliga gånger och haft samma fel som dig (då hade jag vänt på lamellen)Peedster wrote:Kan transaxeln åka ur växellådan något och då ligga för långt fram mot motorn?
Kolla gärna rennlisttråden där 3 pers är inne på att jag måste få igång trycket i kopplingsåedalen och att då först kan de rotera tillsammans.
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... -turn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Peter
Transxeln sitter fast i växellådan och flyttar inte på sig om du inte skruvat loss hållaren som sitter växellådan. (se bild) Att få igång trycket i kopplingen har inget med detta att göra.
Du får ta transaxeln bit för bit, skruva lite / dra runt motorn för att se att den går runt / skruva lite osv...
Det är nånting med transaxeln och kopplingen/slaven som spökar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
ja nått knasigt har du mellan motor o transaxeln verkar det som.
Kan vara så att när du drar åt transaxeln så klämmer den fast kopplingskåpan mot tryckplattan eller svänghjul o gör att det inte går att dra runt.
Du råkar inte ha fått fel kopplingskåpa?
ska tydligen skilja i tidiga o sena kåpor men vet inte?
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... nment.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller så har du inte riktigt fått i axeln i splinsen på lamellen rätt så den mosas in fel o låser allt.
Kan vara så att när du drar åt transaxeln så klämmer den fast kopplingskåpan mot tryckplattan eller svänghjul o gör att det inte går att dra runt.
Du råkar inte ha fått fel kopplingskåpa?
ska tydligen skilja i tidiga o sena kåpor men vet inte?
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... nment.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller så har du inte riktigt fått i axeln i splinsen på lamellen rätt så den mosas in fel o låser allt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
Hej,
Nu har jag lagt 5 timmar och sänkt ner motorn på golvet och kunde konstatera att lamellen är rättvänd MEN vad skulle en icke centrerad koppling innebära?
Det ser nämligen ut som att den är off centrum vilket borde innebära att det nyper någonstans hoppas jag?
Nu hade tidigare motorägaren dragit sönder hälften av bultarna på tryckplattan så 3st fick jag inte ut. Borrar man lämpligast ut dessa?
Kommer även att köpa ny koppling i samma veva. Kan man mäta på den gamla hur mycket liv den har kvar?
Vad tycker ni annars att man ska köra med för koppling med drygt 300hk?
Alt att köpa en redan nu som orkar med en 3-liters turbo och flytta över den till det blocket.
Mvh Peter
Nu har jag lagt 5 timmar och sänkt ner motorn på golvet och kunde konstatera att lamellen är rättvänd MEN vad skulle en icke centrerad koppling innebära?
Det ser nämligen ut som att den är off centrum vilket borde innebära att det nyper någonstans hoppas jag?
Nu hade tidigare motorägaren dragit sönder hälften av bultarna på tryckplattan så 3st fick jag inte ut. Borrar man lämpligast ut dessa?
Kommer även att köpa ny koppling i samma veva. Kan man mäta på den gamla hur mycket liv den har kvar?
Vad tycker ni annars att man ska köra med för koppling med drygt 300hk?
Alt att köpa en redan nu som orkar med en 3-liters turbo och flytta över den till det blocket.
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
En icke centrerad koppling skulle besvara ganska mycket frågor i detta fall... då går inte axeln rakt utan nyper en bit in, och om du fortsätter att skruva fast den så nyper även lamellen och det blir stopp.Peedster wrote:Hej,
Nu har jag lagt 5 timmar och sänkt ner motorn på golvet och kunde konstatera att lamellen är rättvänd MEN vad skulle en icke centrerad koppling innebära?
Det ser nämligen ut som att den är off centrum vilket borde innebära att det nyper någonstans hoppas jag?
Nu hade tidigare motorägaren dragit sönder hälften av bultarna på tryckplattan så 3st fick jag inte ut. Borrar man lämpligast ut dessa?
Kommer även att köpa ny koppling i samma veva. Kan man mäta på den gamla hur mycket liv den har kvar?
Vad tycker ni annars att man ska köra med för koppling med drygt 300hk?
Alt att köpa en redan nu som orkar med en 3-liters turbo och flytta över den till det blocket.
Mvh Peter
Jag drog runt alla skruvar på första bilen, jag använde torx som jag slog in och på så sätt tvingade ut skruvarna. (Biltema säljer såna billigt för just det syftet.)
Jag köpte nya skruvar på Swedol för billig peng.
Jag vet flera bilar på 350-400hk+ som använder originalkopplingen utan problem.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
mm slå in torx bits eller borra bort skallen bara o sen ta loss dom med en rörtång.
tror ditt problem är precis som du säger icke centrerad lamell, den har halkat ner lite så du behöver ett centrerings verktyg om du ska montera rätt.
angående koppling så ska du bara ha 300hk räcker en fräsch turbo koppling men ska du har mera effekt eller tryckplattan är sliten så kommer det inte räcka.
Vill du ha billig som tål mycke men är en pina att köra i stadstrafik så köp en 6 puckad sinter.
Vill du ha en körbar bil som tål lite mera effekt så köp en 911 turbo lamell
http://www.paragon-products.com/Clutch_ ... 014.02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
tror ditt problem är precis som du säger icke centrerad lamell, den har halkat ner lite så du behöver ett centrerings verktyg om du ska montera rätt.
angående koppling så ska du bara ha 300hk räcker en fräsch turbo koppling men ska du har mera effekt eller tryckplattan är sliten så kommer det inte räcka.
Vill du ha billig som tål mycke men är en pina att köra i stadstrafik så köp en 6 puckad sinter.
Vill du ha en körbar bil som tål lite mera effekt så köp en 911 turbo lamell
http://www.paragon-products.com/Clutch_ ... 014.02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
Kanon då måste det vara detta!
Synd att jag inte tog bort kylaren när jag sänkte motorn för det hade sparat mycket tid och skrap...Man lär sig aldrig!
Hur lägger jag upp bild från datorn?
Mina bultar var såna ZXN torxs med fler splines så de är helt runda nu. Har försökt borra ut en med dåliga borrar så jag måste skaffa bättre först.
När man byter lamellen behöver man byta något mera då? Jag tänker iaf byta packboxen i bakkant på vevaxel samt lagret som sitter där bak men hur vet man om urtrampningslagret är dåligt?
Varför behöver man byta tryckplatta när den är i metall? Samma sak med svänghjulet, är det något som behöver göras med dessa någonsin?
Mvh Peter
Synd att jag inte tog bort kylaren när jag sänkte motorn för det hade sparat mycket tid och skrap...Man lär sig aldrig!
Hur lägger jag upp bild från datorn?
Mina bultar var såna ZXN torxs med fler splines så de är helt runda nu. Har försökt borra ut en med dåliga borrar så jag måste skaffa bättre först.
När man byter lamellen behöver man byta något mera då? Jag tänker iaf byta packboxen i bakkant på vevaxel samt lagret som sitter där bak men hur vet man om urtrampningslagret är dåligt?
Varför behöver man byta tryckplatta när den är i metall? Samma sak med svänghjulet, är det något som behöver göras med dessa någonsin?
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
tryckplattan o svänghjulen blir slitna med tiden, tänk dig som en gammal bromsskiva
det blir massa spår i dom o har den gått varm kan den blivit ojämt härdad o det blir sämre fäste av.
man får kolla över tryckplattan o ev plana svänghjulet, är tryckplattan riktigt dålig har sanden utbytes tror jag
det blir massa spår i dom o har den gått varm kan den blivit ojämt härdad o det blir sämre fäste av.
man får kolla över tryckplattan o ev plana svänghjulet, är tryckplattan riktigt dålig har sanden utbytes tror jag
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
Det här med 6-puckars sinterlamell...Vad är detta egentligen? Blir det verkligen av och på du kan inte slira något med den?
Deautch Nine har denna: http://www.deutschnine.com/mm5/merchant ... g-handling" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan det vara något eller är det för brutalt?
Dessa är ju betydligt billigare dessutom...
Sen såg jag på Paragon om 930 lamellen och Sport/Cup-lamellen. Hur är dessa två jämfört med orginal?
Mvh Peter
Deautch Nine har denna: http://www.deutschnine.com/mm5/merchant ... g-handling" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan det vara något eller är det för brutalt?
Dessa är ju betydligt billigare dessutom...
Sen såg jag på Paragon om 930 lamellen och Sport/Cup-lamellen. Hur är dessa två jämfört med orginal?
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
ska du ha en sinter som går att köra någe lunda i trafik så ska du ha en fjädrad 6 puckad då mera puckar samt fjädrar gör start lättare (jag kör 6 puckad fjädrad o det går men skulle inte vilja fastna i typ 5 trafikljus på raken).
en del säger att 930 lamellen är mer prisvärd än cup lamellen då det är mera matrial o yta på den än vad det är på cup lamellen. (jag hade cup lamellen förut, började slira vid 1.2bar på 3:ans växel)
en del säger att 930 lamellen är mer prisvärd än cup lamellen då det är mera matrial o yta på den än vad det är på cup lamellen. (jag hade cup lamellen förut, började slira vid 1.2bar på 3:ans växel)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
Vad hade du för hästar ungefär när du körde 1,2 bar och cup-lamellen slirade?
Vad pallar 930 lamellen med och vad pallar CUP lamellen med?
Kolla denna 930-lamell från staterna....http://cgi.ebay.co.uk/Porsche-930-Clutc ... 5197b7318d" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite för billig eller...760kr inkl frakt...
Vad bör det vara för märke på en 6 puckad sinter med fjädrar och vad kostar den?
/Peter
Vad pallar 930 lamellen med och vad pallar CUP lamellen med?
Kolla denna 930-lamell från staterna....http://cgi.ebay.co.uk/Porsche-930-Clutc ... 5197b7318d" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite för billig eller...760kr inkl frakt...
Vad bör det vara för märke på en 6 puckad sinter med fjädrar och vad kostar den?
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Motor snurrar ej
ja den lamellen var billig, men det är inte säkert att alla 930 turbo lameller passar tydligen, det kan skilja lite mellan märkena som gör att man kan få slipa lite för att få den o passa säger dom.
jadu jag hade nog runt 300hk då kanske men min tryckplatta var helt slut + att lamellen gjort sitt med.
930 lamellen eller ny cup lamell tillsammans med en fräsch tryckplatta ska nog tåla minst 350hk beroende på körsätt
Jag kör med spec från lindsey racing, kostar lite
http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/C ... EC951.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jadu jag hade nog runt 300hk då kanske men min tryckplatta var helt slut + att lamellen gjort sitt med.
930 lamellen eller ny cup lamell tillsammans med en fräsch tryckplatta ska nog tåla minst 350hk beroende på körsätt

Jag kör med spec från lindsey racing, kostar lite

http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/C ... EC951.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]