För feg för ett kap...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

För feg för ett kap...

#1 Post by matsen »

Letar ju väghållning till min 931 rally. Inte helt enkelt. (jo - om man ringer till Sellholm och får sneak varianten för 13 kakor)
Sen hitta jag detta på ebay.

http://cgi.ebay.de/Bilstein-Motorsport- ... 19c31a95e8" onclick="window.open(this.href);return false;

Fråga 1. ÄR det samma, bolt on, som till Golf mk1. Eller är det bara något jag (velat) hört?
Fråga 2. Nu bevisar jag väl min analogitet men hur stor risk är det o bli lurad om man köper via ebay (goda vitsord iaf).

Nu missar jag ju denna auktion eftersom den går ut snart men just om det är samma underlättar ju en del i sökandet.

m

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: För feg för ett kap...

#2 Post by FredrikÅ »

På vilket sätt skulle det vara ett kap att sätta ett Golf-chassi på din 924?
(Förutom att det passar, rent mekaniskt då?)
Fredrik Åberg

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: För feg för ett kap...

#3 Post by matsen »

Det var bilsteins tävlings grejjer som suttit på hans grupp A golf.
Säkert samma som Sellholm vill ha 19´för om det nu var ställbart vilket jag tycket jag såg på bilderna.

Eller?!?

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: För feg för ett kap...

#4 Post by firefish »

Jag skulle lita på eBay i den mån att du kommer få det du beställt/köpt. Är det sedan begagnade grejer du köper så kan ju skicket variera och det är alltid svårt att veta exakt vad någon rent subjektivt menar med "gott skick" eller liknande. Här finns det stor risk för missnöje även som säljaren kanske inte försöker luras.

Sedan skulle jag tveka att köpa begade rejsgrejer om det inte var så att de antingen var nyöversedda eller om någon (läs: verkstad) tittat på prylarna och lämnat en offert på vad det skulle kosta att få dem renoverade.

Även om Golf passar, hur är dämparna specade och vad får du för fjädrar med? Bara mina nya H&R bak (tror jag det var) kostade mig 2500 spänn. Sedan kostade det ytterligare 11000 att renovera och speca om dämparna efter de nya fjädrarna och mina önskemål. Det var i mitt fall Leda men summorna är nog typ samma. Så Sellholms snikare för 13k kanske inte är så dumt ändå.

Eller som den gamla sanningen: Amortera eller reparera.

Bon chance! :D
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: För feg för ett kap...

#5 Post by Cédric »

Dom passar inte alls vad jag vet, framdäparna är på tok för korta och bak är det en annan konstruktion. Sen lär ju sättningen varra helt fel satt dessutom. En skaplig sats typ GAZ gold kit hade ju varit en riktigt najs uppgradering, men om bilen ska gå i rallyskogen skulle jag nog köpa något som har renoveringsmöjligheter på nära håll, har en känsla att det kan bli en del sådant i rally eller? Vad får man för 13k i sellholmkitet?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: För feg för ett kap...

#6 Post by gegge »

De passar i spindeln och säkert i topplagringen med, men som Cedric säger är de säkert 10cm kortare än standardbenet vilket kankse inte är optimalt i rally. Nu är auktionen slut och stannade på EUR380 plus frakt. troligen hade du behövt mjukare fjädrar och kankse renovera dämparna eller bara byta ventler. Bak passar inte alls så det hade blivit en rätt dyr affär. Hade fungerat på en slät bana, men bilen blir väldigt låg.

Golf Mk1 har ett billigt Gr. N rallyben från Bilstein som passar, jag hade själv det på bilen för något år sedan. Kombinerade det med en 400lbs NASCAR fjäder och fick orginalhöjd. Kolla min tråd. Vill minnas att fjäderbenen kostade 5000.- paret.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: För feg för ett kap...

#7 Post by matsen »

Tack för input!
Jag känner nog att jag går på Sellholm (eller annat leverantör) som kan speca grejjerna direkt för ändamålet.
De har ju kunskapen och jag får renoveringsmöjligheten vad det lider.
I 13k paketet igår det fjädrar, ben o dämpare fram speciellt framtagna för rally och dess förutsättningar. (komplett minus topplagring).
Bak får du nya dämpare som passar. Minus är att du inte har inställningsmöjligheterna som i deras andra uppsättningar.

Tusen tack!

m

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: För feg för ett kap...

#8 Post by Cédric »

Så du ska köra orginalhårdhet på fjädrarna, funkar det i rally eller är det inte för mjukt ?

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: För feg för ett kap...

#9 Post by matsen »

Fram blir det hårdare, absolut medans man brukar hålla det ganska mjukt bak.
Jag kan lämna utförlig rapport när jag köpt hem grejjerna : - )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users