Motorbyte 944

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Motorbyte 944

#16 Post by bergodalvana »

Pehr Johnsson wrote:Trodde denna skulle vara komplett, men så är visst inte fallet!?

http://wongontheweb.com/auto/Ad-951differences.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo det stämmer Pehr.
Men det är lite skillnader mellan karosserna före och efter -85.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Motorbyte 944

#17 Post by jerker67 »

Henka wrote:Ja.... fast byter han bärarmar nav och spindlar så har han inte det längre
ja sant det tänkte inte på att det ev blev byte av fram ... bara bak
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
aron79
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2008-01-22 23:59:38
Bilmodell: 944 -85
Location: sthlm
Contact:

Re: Motorbyte 944

#18 Post by aron79 »

jerker67 wrote:
Henka wrote:Satt och funderade lite på skillnader
Kan väl vara bra med en lista eftersom det inte är första gången frågan kommer upp.
Fyll gärna på listan


Växellådsfästen var det nån som skrev
Tank, bränsleledningar
Bromsar
Bärarmar
Spindlar, nav
Fjäderben?
Instrument, Kablar till hastighetmätare
Kabelhärvan till motorn
Expansionstank till kylvätskan
Modifiering i fronten för IC:n
Ev kylare?
Styrväxel, styrstag
Vxllådan skall du väl inte behöva byta en turbolåda är väl inte förstärkt... drivningen till hastighetsmätaren har du ju från vänster framhjul även om lådbyte blir aktuellt..
Måste dock byta lådan för att kunna regga som ombyggt ;).

/mvh Aron
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511

joly
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2005-12-11 20:02:10
Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
Location: Finspång
Contact:

Re: Motorbyte 944

#19 Post by joly »

Är lite inne på att flytta chassinummret samt laga upp donatorbilen istället
Någon som vet vad som gäller av flytt av chassinummer, om man över huvudtaget får
göra det och under vilka förutsättningar?
Någon som vet??

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Motorbyte 944

#20 Post by Maxx »

joly wrote:Är lite inne på att flytta chassinummret samt laga upp donatorbilen istället
Någon som vet vad som gäller av flytt av chassinummer, om man över huvudtaget får
göra det och under vilka förutsättningar?
Någon som vet??
Det är inte lagligt. :wink:

Varför går det inte att låta "donatorbilen" behålla sitt chassinummer?
Last edited by Maxx on 2011-01-26 21:15:55, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorbyte 944

#21 Post by firefish »

Håller med Maxx. Känns lite bakvänt, och olagligt, att reparera turbon för att sedan flytta över chassinumret från gammelbilen och därmed dra på sig en massa extraarbete (SBP mfl).

Förutsatt att 89:an är fin i maskin (och inte är officiellt skrotad) så tror jag det bästa vore att hitta en maskinellt kronslut/rasad "vanlig" 944 och använda karossdelar från den till att få stil på turbon. Det är ju ingen helt ovanlig lösning bland rostiga eller smällda bilar. Ibland har objektet varit så rostigt eller krokigt att den enda hela biten varit den med chassinumret, förmodligen beroende på att den plåten är starkare och har bättre rostskydd än bilen i övrigt.......................
Magnus W
www.bike.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users