924 -79 svårstartad/går riktigt dåligt
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -79 svårstartad/går riktigt dåligt
Du mätte upp den till 19 ohm vilket innebär att termoelementet är helt. Jag skulle tro att bimetallfjädern har gått av eller fastnat i "varmt läge" så att den inte kan röra sig tillbaks till det kalla.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2010-10-03 15:30:27
- Bilmodell: 924 -79
- Contact:
Re: 924 -79 svårstartad/går riktigt dåligt
Har nu beställt en "ny", kommer förhoppningsvis i början på nästa vecka. Skulle egentligen bytlånat en av en kompis, men det var F-n nästan omöjligt att få bort den från hans 924, en slang låg ivägen, krångligt... Hoppas den jag beställt är hel och funkar. Tog reda på boschnumret och beställde en med samma nr. För de som undrar är boschnumret på styrtrycksventilen 0438140011, iaf på en 79:a 924.
MVH
MVH
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2010-10-03 15:30:27
- Bilmodell: 924 -79
- Contact:
Re: 924 -79 svårstartad/går riktigt dåligt
hej igen. Nu har jag fått en "ny" styrtrycksventil och monterat den och gissa vad...? Bilen startar. Men dör efter några sek, med eller utan kallstartsventilen i ingrepp. med eller utan "utslag" på gaspedalen. Den surar ned sig ganska lätt. Styrtrycket (uppmätt från det mittersta uttaget på bränslefördelaren) varierar mellan 0 och 8,6 bar. När bilen väl gått igång ligger styrtrycket runt 7,6 bar, när man startar lite lägre ibland högre. Vid några tillfällen har det legat runt 1,5 som det skall vara, men om man kopplar in kallstartsventilen så sjunker det genast till 0 bar. fattar ingenting. Antingen är den nya också kass, eller så är det något annat som inte vill fungera. OBS när den väl går igång så går den inte särskilt jämnt heller.
http://www.youtube.com/watch?v=PHJXDVbXTzw
fantastiskt filmklipp, alltid kul att meka i -4.
MVH
http://www.youtube.com/watch?v=PHJXDVbXTzw
fantastiskt filmklipp, alltid kul att meka i -4.
MVH
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -79 svårstartad/går riktigt dåligt
Låter konstigt, dessutom är väl 8,6bar långt mer än vad systemtrycket ligger på - snarare vad pumpen ger som max om det är helt stopp utan flöde. Kontrolltrycket borde inte kunna stiga högre än systemtrycket på 5-6bar. Tycker att även om den vore kass och låter trycket passera rätt igenom borde det stanna på 5-6bar och vara stört omöjlig att starta och aldrig bli sur. Ännu märkligare att trycket fallet till 0 då kallstarten går in, låter som de sitter på samma ledning. Säker på att du kopplar rätt?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2010-10-03 15:30:27
- Bilmodell: 924 -79
- Contact:
Re: 924 -79 svårstartad/går riktigt dåligt
Alltså, på bränslefördelaren sitter det ett uttag i mitten, där sitter en av slangarna som går till styrtrycksventilen. Jag mäter mellan den slangen och det uttaget. Du har inte nån ritning eller ngt på hur alla slangar skall sitta?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users