Gnissel-gissel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
boston
NA-Poster
Bilmodell: 944

Gnissel-gissel

#1 Post by boston »

Någonting har plötsligt börjat gnissla i trakterna runt högerbakhjul. Det uppkommer bara i hastigheter över 100 och även på jämn asfaltsväg. Jag får känslan av att det kan vara fjädringen, men det är så svårt att lokalisera så det skulle lika gärna kunna vara gångjärnen till baksätet. Det låter som att det är gnisslar p.g.a. vibrationer snarare än att hjulet snurrar.

Fråga: Finns det några vanliga problem i detta område som "brukar" gnissla som ska smörjas/bytas ut :?:

Spontana, samt vilda gissningar mottages tacksamt.

Bil: 944 N/A -88

Tack på förhand!

Berand
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej

Re: Gnissel-gissel

#2 Post by Berand »

I början på Maj hade jag konstiga ljud i min 931:a, speciellt på lite gropiga vägar, lät som om en dämpare eller fjäder hade pajat men det märktes inget på väghållningen. Efter lite kollande av bakvagn och inga fel hittade så råkade jag komma åt ryggstödet i baksätet och då kom ljudet, ett litet men hörbart gnissel. Det var låsningen av ryggstödet som behövde lite smörjmedel. Efter det var det tyst, så tyst det nu kan vara i en 30 år gammal 931:a. :)
Pappa till patand
Porsche 931

boston
NA-Poster
Bilmodell: 944

Re: Gnissel-gissel

#3 Post by boston »

Gick loss med smörjmedel på alla rörliga leder jag hittade till bakvagnen och nu är missljudet helt borta!
Berand wrote:I början på Maj hade jag konstiga ljud i min 931:a, speciellt på lite gropiga vägar, lät som om en dämpare eller fjäder hade pajat men det märktes inget på väghållningen. Efter lite kollande av bakvagn och inga fel hittade så råkade jag komma åt ryggstödet i baksätet och då kom ljudet, ett litet men hörbart gnissel. Det var låsningen av ryggstödet som behövde lite smörjmedel. Efter det var det tyst, så tyst det nu kan vara i en 30 år gammal 931:a. :)
Jag kollade sätet extra noga men det var gnisselfritt, än så länge :)
Tack för tipset iaf.!

Post Reply