951 eldsvåda?
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2010-11-23 16:44:10
- Bilmodell: 951
- Contact:
951 eldsvåda?
Som ny 951-ägare har jag med oro kunnat konstatera att det väldigt ofta skrivs om att motorn tar eld. Är det något som gäller framförallt trimmade bilar eller också för originalbilar då de blivit "gamla"?
Min bil är såvitt jag hunnit kolla helt original, men eftersom den redan är 22 år är det kanske skäl att agera innan den brinner upp för mig... Vad är det jag borde tänka på i så fall?
Min bil är såvitt jag hunnit kolla helt original, men eftersom den redan är 22 år är det kanske skäl att agera innan den brinner upp för mig... Vad är det jag borde tänka på i så fall?
- podium
- S-Poster
- Posts: 116
- Joined: 2010-10-04 20:15:05
- Bilmodell: 951-86, 924-79
- Contact:
Re: 951 eldsvåda?
Ja, på min läckte det ner olja på grenröret från en dålig ventilkåpspackning. Känns som det fanns stor potential för brand där... 

- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 eldsvåda?
Skadade bränsleledningar är nog största potentiella faran, gissar jag.
forum/viewtopic.php?f=1&t=22919
Större oljeläckage ner på turbon eller grenröret är nog ingen höjdare heller.
forum/viewtopic.php?f=1&t=22919
Större oljeläckage ner på turbon eller grenröret är nog ingen höjdare heller.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- kalle
- S-Poster
- Posts: 70
- Joined: 2004-03-29 15:57:04
- Bilmodell: 951 -88
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 951 eldsvåda?
Jag råkade oxå ut för en liten motorbrand pga läckande packning.
Packningen (som är en pappers-packning) sitter nära topplocket, fast lite mer på sidan, och precis ovanför grenröret. Om packningen spricker så får du olja på grenröret.
Ganska enkel att byta enl. Sanden
Glada hälsningar
Kalle
Packningen (som är en pappers-packning) sitter nära topplocket, fast lite mer på sidan, och precis ovanför grenröret. Om packningen spricker så får du olja på grenröret.
Ganska enkel att byta enl. Sanden
Glada hälsningar
Kalle
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2010-11-23 16:44:10
- Bilmodell: 951
- Contact:
Re: 951 eldsvåda?
Tackar för uttömmande och snabba svar
Jo, då jag kollade på ev. köpkandidater upptäckte jag faktiskt att nästan alla beg 944 hade lite läckage från ventilkåpan. På den jag slutligen köpte ser packningen hel ut, dvs inget läckage, inte ens fett.
Men bränsleslangarna måste jag säkert ta mig en titt på. Bättre att vara förutseende än se sin klenod gå upp i rök

Men bränsleslangarna måste jag säkert ta mig en titt på. Bättre att vara förutseende än se sin klenod gå upp i rök

-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: 951 eldsvåda?
Bränsleslangarna är den stora faran, när de pajar blir det stor brasa direkt.
Ventilkåpspackningen borde ha ett annat namn eftersom den sitter mellan kamhuset och toppen. Ska man byta den måste hela enheten med kam och tryckare lyftas bort och det är lite skruvande.
//Magnus
Ventilkåpspackningen borde ha ett annat namn eftersom den sitter mellan kamhuset och toppen. Ska man byta den måste hela enheten med kam och tryckare lyftas bort och det är lite skruvande.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Re: 951 eldsvåda?
Kolla även den korta slangen mellan fuel damper och rail. Den kan se fin ut men är sannolikt lika dålig som min var där den är böjd. Syns inte då den är monterad vilket är lömskt.
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951 eldsvåda?
Det har jag varit ute för också... Det är packningen mellan kamhus och topplock.kalle wrote:Jag råkade oxå ut för en liten motorbrand pga läckande packning.
Packningen (som är en pappers-packning) sitter nära topplocket, fast lite mer på sidan, och precis ovanför grenröret. Om packningen spricker så får du olja på grenröret.
Ganska enkel att byta enl. Sanden
Glada hälsningar
Kalle
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Re: 951 eldsvåda?
Kolla upp slangen på bilden i den här tråden: forum/viewtopic.php?f=3&t=16099" onclick="window.open(this.href);return false;
Brukar ofta vara kass vad jag har förstått.
Brukar ofta vara kass vad jag har förstått.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2010-11-23 16:44:10
- Bilmodell: 951
- Contact:
Re: 951 eldsvåda?
Det var väldigt behändigt med bilden då jag inte är sådär väldigt insatt i terminologin ännu. Tack!
Jag kollade den där övre bränsleslangen och den verkade vara i prima skick. Jag vred också lite på den men kunde inte hitta några som helst sprickor eller början till sådana. Och slangen är ju av rätt så tjockt gummi så jag antar att den är ok (?) Finns det (bilder på de) andra bränsleslangar som också borde kollas?
Tyvärr har jag haft samma problem som många andra, dvs att slangarna till påfyllningskärlet för servoolja tydligen läckt en längre tid. Jag bytte ut klämmarna till vanliga slangklämmor så läckaget är åtgärdat, men jag såg nyss att det ligger en hel del av oljan ovanpå motorskyddet under motorn. Är oljan lättantändlig och måste avlägsnas eller bara störande för ögat?
Jag kollade den där övre bränsleslangen och den verkade vara i prima skick. Jag vred också lite på den men kunde inte hitta några som helst sprickor eller början till sådana. Och slangen är ju av rätt så tjockt gummi så jag antar att den är ok (?) Finns det (bilder på de) andra bränsleslangar som också borde kollas?
Tyvärr har jag haft samma problem som många andra, dvs att slangarna till påfyllningskärlet för servoolja tydligen läckt en längre tid. Jag bytte ut klämmarna till vanliga slangklämmor så läckaget är åtgärdat, men jag såg nyss att det ligger en hel del av oljan ovanpå motorskyddet under motorn. Är oljan lättantändlig och måste avlägsnas eller bara störande för ögat?
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]