Förmodligen så hänger det nu bara på kopplingsarmen för att få bort sprängkåpan. Men hur får man bort axlen B? se bild
Jag har lossat låsskruven A, men skall axlen B ut eller in? Hur gör man?
Du gängar in en M8 i änden vid B och "juckar" ut axeln. Medan du juckar kan du med andra handen "småjucka" lite i kopplingsarmen. Skruva ut A helt och hållet ur kåpan!
Henka_E wrote:Du gängar in en M8 i änden vid B och "juckar" ut axeln. Medan du juckar kan du med andra handen "småjucka" lite i kopplingsarmen. Skruva ut A helt och hållet ur kåpan!
makkanftw wrote:Min axel till kopplingsarmen satt skethårt.. Fick ta ett don och knacka ifrån andra sidan..
Samma här, kopplingsarmen rör sig inte en millimeter. Motorn sitter på plats så jag kommer inte åt att slå ut den från andra sidan. Kanske det går att fästa en M8 på en glidhammare och slå ut den, ska prova i morgon
DLS wrote:jag smörjde med lite rostolja o sen använde jag en väldigt lång m8 skruv samt en tung o tjock aluminiumplatta som glidhammare för att få ut den
Fungerade perfekt. M8 gängstång och hantaget till en glidhammare, sen så åkte den ut
Såg att du fick isär det, men det kan vara ett bra tips till andra som läser. Glöm inte att ta ur vevaxelgivarna innan! Dom är dyra och sitter ofta stenhårt eftersom kopplingskåpan är alu och givarna har hylsor i rostfritt...
Henka_E wrote:...så innan du monterar dit kåpan igen - frisera upp hålen så att du kan ta bort kåpan nästa gång utan att behöva röra i givarna!
Tack för tipset!
Då bör det ju bli lite enklare att justera in givarna när kåpan är borta, när jag väl skall dit med grejerna igen.
Jag fick nämligen ta bort hållaren till givarna på grund av att en av givarna sitter fast.