Har ett rätt jobbigt problem med min 944 från -83, egentligen två som jag trodde hängde ihop men nu är jag mer tveksam. Det första, mindre jobbiga, är att startmotorn inte alltid drar. Bland så händer ingenting förutom att bränslepumpen surrar då jag vrider om nyckeln. Har mätt på kabeln mellan startkontakt och solenoid och där finns bara ca 7 volt. Drar jag isär det kontaktstycke på nämnda kabel (vid bromsvätskebehållaren) ungefär så finns det 12 volt fram till kontaktstycket när jag vrider om nyckeln men kopplar jag ihop den så är det bara 7 volt. Har mätt över kontakten och den har inget spänningsfall. Om jag drar isär den kontakten och drar en kabel direkt från batteriet till kontaktstycket ner mot solenioden så drar den utan tvekan. Det jobbiga då är att när den väl dragit så brukar bilen starta även på nyckeln. Kan det vara så att solenoiden kärvar och den ökade ström som jag får av en direktkabel drar loss solenoiden och sedan räcker den något klenare ström som jag får från nyckeln?
Men, det jobbigaste är att generatorn ibland slutar ladda. Inget konstigt med det, generatorn kan vara kass, om det inte vore för att laddlampan aldrig lyser när det händer (laddlampan är hel) så det talar ju för att den ändå funkar. Jag har upplevt att den kommit igång att ladda igen då det guppat till men i helgen körde jag flera kilometer grusväg (har väldigt, väldigt hård fjädring så det skakade bra) utan att det hoppade till liv. Det sistnämnda bevisar iofs inte mer än att jag är dum nog att köra grusväg med bilen... Jag har bara känt på anslutningarna på generatorn, inte lossat dem. Dock har jag haft loss anslutningarna på startmotorn (plus från generatorn vidare mot batteriet eller hur man ska säga) utan att det blev någon skillnad alls. Finns det något läge då generatorn inte laddar men laddlampan fortfarande är släckt? Att batteriet inte laddas är uppenbart. I lördags körde jag ca 3 mil utan generator och kom hem med 7 V kvar i batteriet. Bilen gick halvbra... Lampan jordar vad jag begriper mot plus från generatorn?
Det tristaste av allt är att bägge felen inte är konstanta. Går ju inte att felsöka förrän man har ett fel att leta efter och just nu funkar både startmotor och generator men skulle jag köra en sväng är det högst sannolikt att något lägger av...
Som vanligt är jag kass på kortfattade inlägg, hoppas ni orkar läsa...

Tack på förhand!
M.v.h. Ulf