Porsche 924/79
Jag renoverar en 924 (79) och har problem med startmotorn. 8 av 10 ggr startar bilen som den ska, till och med på 1:a försöket. 2 av 10 ggr händer det att startmotorn kastar ut startdrevet, men i nästa sekund släpper drevet från kuggkransen och startmotorn snurrar som en elmotor. Startmotorn slutar inte snurra förrän jag släpper startnyckeln. Jag har gjort ren startmotorn, smörjt upp den och provat den på arbetsbänken till full belåtenhet.
Vad tror ni? Tips.
Mvh Lundblad
Startproblem: startmotorn tappar ingreppet.
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Porsche 924
-
- Addict
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Re: Startproblem: startmotorn tappar ingreppet.
Byt startmotor!
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
- Johnny
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
Det är nog som JBlom skriver.Byt startmotor.
Du hittar nog en för ett par hundralappar.
Felet kan bero på att när pinjongen greppat in i startkransen och huvudkontakten sluts (startmotorn drar igång) så blir det ett "spänningsfallet" vid hållspolen som får kolven i solenoiden att släppa. Detta spänningsfall är inte direkt relaterat till dåliga kablar utan felet, avbrottet ligger i startmotorn och då en brägränsning eller avbrott i hållspolen.
Jag tycker du skall vara lite försiktig med att smörja drev och axel, snarare så skall det vara rent och tort och absolut ingen smörja vid spiralspåren.
Du hittar nog en för ett par hundralappar.
Felet kan bero på att när pinjongen greppat in i startkransen och huvudkontakten sluts (startmotorn drar igång) så blir det ett "spänningsfallet" vid hållspolen som får kolven i solenoiden att släppa. Detta spänningsfall är inte direkt relaterat till dåliga kablar utan felet, avbrottet ligger i startmotorn och då en brägränsning eller avbrott i hållspolen.
Jag tycker du skall vara lite försiktig med att smörja drev och axel, snarare så skall det vara rent och tort och absolut ingen smörja vid spiralspåren.
- cabberobban
- S-Poster
- Bilmodell: 944 TurboCab
- Årsmodell: 1991
Jag gissar vilt att startproblemen uppstår när motorn är varm? Har du märkt det sambandet? Har nämligen haft samma symptom på en mc och det var bara att byta startmotorn.
/Robban
/Robban
944 Turbocab
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Porsche 924
Startproblemmen uppstår både när motorn är kall och då jag kört en tur på några mil. Lite pinnigt att behöva göra flera startförsök på t ex en parkering. Jag har kollat runt på bildemonteringarna i Skåne och den 22/10 köper nog jag en begagnad startmotor och monterar den innan 924:an går till vintervila.
Mvh
Lundblad
Mvh
Lundblad