Tomgångsproblem när motorn är kall

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Olzzon
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2010-08-22 15:27:34
Bilmodell: 944
Contact:

Tomgångsproblem när motorn är kall

#1 Post by Olzzon »

Jo jag har ingen tomgång precis när jag startar bilen när den är kall, efter några minuter så har jag en stadig tomgång men om jag varvar upp den och släpper gasen helt så går den ner jäkligt lågt, nästan så motorn dör för att gå upp till stabila 7-800 varv ungefär. Någon som vet vad det kan vara?

Mitt insugsgummi var helt sprucket innan och då hade jag en orolig tomgång oavsett om den var varm eller kall men efter ha lagat det med eltejp så har jag en stabil tomgång iaf, ska byta ut det men undrar ändå vad mer det kan vara om det inte är det?

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Tomgångsproblem när motorn är kall

#2 Post by 944_Driver »

Årsmodell och modell?
Det skiljer mellan de olika 944:orna vad gäller hur tomgången kan styras av databoxen och möjliga felkällor.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Olzzon
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2010-08-22 15:27:34
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Tomgångsproblem när motorn är kall

#3 Post by Olzzon »

944_Driver wrote:Årsmodell och modell?
Det skiljer mellan de olika 944:orna vad gäller hur tomgången kan styras av databoxen och möjliga felkällor.

//Magnus
Det är en -82:a, ingen turbo.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Tomgångsproblem när motorn är kall

#4 Post by 944_Driver »

Om allt är 100% vakuumtätt och gasspjällsgivaren är frisk så återstår i stort sätt bara tomgångsventilen som sitter skruvad mot toppen under insuget. Det är en elektriskt uppvärmd bimetall ventil som är öppen så länge den är kall och på så vis höjer tomgången lite. Funkar den inte så kan man få problem med låg tomgång när motorn är kall eller hög tomgång när motorn är varm. Sedan låter 700-800 varv lite lågt, jag tror mera på 800-900 varv som normal tomgång med varm motor. Justeras enkelt med mässingsskruven vid sidan om gasspjället.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Olzzon
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2010-08-22 15:27:34
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Tomgångsproblem när motorn är kall

#5 Post by Olzzon »

944_Driver wrote:Om allt är 100% vakuumtätt och gasspjällsgivaren är frisk så återstår i stort sätt bara tomgångsventilen som sitter skruvad mot toppen under insuget. Det är en elektriskt uppvärmd bimetall ventil som är öppen så länge den är kall och på så vis höjer tomgången lite. Funkar den inte så kan man få problem med låg tomgång när motorn är kall eller hög tomgång när motorn är varm. Sedan låter 700-800 varv lite lågt, jag tror mera på 800-900 varv som normal tomgång med varm motor. Justeras enkelt med mässingsskruven vid sidan om gasspjället.

//Magnus
Hur kollar man upp om den här tomgångsventilen fungerar som den ska då? Hur ser den ut så jag vet när jag hittat på den? :) Mässingskruven vid gasspjället har jag testat justerat och mycket riktigt så kunde jag skruva upp tomgången lite med hjälp av den men det hjälper ändå inte när den är kall.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Tomgångsproblem när motorn är kall

#6 Post by 944_Driver »

Det är en pryl med en kontakt för el och två slanganslutningar. Mät upp resistansen i den så får du koll på om värmeelementet i den är ok. Lägg den sedan i frysen en stund och kolla att den då öppnas mycket, värm upp den i ugnen på 75C eller koppla den till 12V en stund och se så att den sakta stänger sig när den blir varm.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

Re: Tomgångsproblem när motorn är kall

#7 Post by Ionizer »

Kallas även tillsatsluftslid (googla för bild, eller kolla bildelsbasen), har en sån liggande som är väldigt billig om din skulle krångla. Tror föresten att min kommer från en 924 så vi får väl dubbelkolla att den passar om det skulle bli aktuellt.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]