Renovera diff?
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
Renovera diff?
Går det att renovera lamell diffar? Upptäckte just att jag inte har en Quaife utan en "riktig" diff - men frågan är ju hur kry den är. Går de att pilla isär och renovera eller? Borde väl gå....
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Re: Renovera diff?
Nu har jag ingen koll på dessa diffar men på min "Svenskt stål" sitter det en nyrenoverad DANA27 lamelldiff.
Det som slits i (DANA) är lamellerna
samt drev och axlar om man är ovarsam med kopplingen.
Till just DANA27 är det problem med vissa delar med det beror på att de slutad använda dessa 1966.
Till modernare VOLVO finns samtliga reservdelar till lamelldiff att köpa över disk (till ockerpris).
Så jag ser inga bekymmer med att kunna renovera dessa.
/Janne
Det som slits i (DANA) är lamellerna

Till just DANA27 är det problem med vissa delar med det beror på att de slutad använda dessa 1966.
Till modernare VOLVO finns samtliga reservdelar till lamelldiff att köpa över disk (till ockerpris).
Så jag ser inga bekymmer med att kunna renovera dessa.
/Janne
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Japp, lamellerna borde "bara" att byta ut men kostar löjligt mycket. Till min G31 låda finne de i olika tjocklekar för önskar förspänning, gissar att det ävenfinns till Audilådorna.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Bilmodell: Boxster 987S
- Årsmodell: Vet ej
Utan att haft isär en 944låda men nog bör man kunna schimsa för att öka trycket på lamellerna om dom inte vill låsa upp
.

f.d 944 -84
- Henka_E
- Addict
Verkar som att det finns billiga satser till BMW ZF diffar - borde inte det vara samma lameller i dem?
EDIT
http://www.e30performance.info/viewtopi ... w=previous" onclick="window.open(this.href);return false;
"Porsche 944 disks fit into the E30 differential without modification"
Alltså borde E30 kitten funka...
EDIT
http://www.e30performance.info/viewtopi ... w=previous" onclick="window.open(this.href);return false;
"Porsche 944 disks fit into the E30 differential without modification"
Alltså borde E30 kitten funka...
- gegge
- Addict
Sjukt intressant. Jag har själv funderat på hur man uppgraderar LSD:n och du har bidragit stort. Postar lite från Rennlist omdet är ok.
"The porsche parts catalog also lists part #951.332.551.00 as a replacement for the 917.332.551.10"
"yes i forgot to mention this increases the preload thus increasing the lokup i have been tol that with the thickest plate you can accieve a 60% lockup"
Kolla också killen på Rejsa.se som slipar om ramperna enligt BMW Motorsport metod till 75%. Han säljer även lamellerna: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64336" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar alltså som om fler ZF diffar har samma innehåll bla E30, 944, 931 och 911.
"The porsche parts catalog also lists part #951.332.551.00 as a replacement for the 917.332.551.10"
"yes i forgot to mention this increases the preload thus increasing the lokup i have been tol that with the thickest plate you can accieve a 60% lockup"
Kolla också killen på Rejsa.se som slipar om ramperna enligt BMW Motorsport metod till 75%. Han säljer även lamellerna: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64336" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar alltså som om fler ZF diffar har samma innehåll bla E30, 944, 931 och 911.
Fredrik Torkildsen
-
- Addict
Ja det fungerar. I DANA lägger man i fler "kupade" så får man ytterligare förspänning. Nu är det över 70% i DANA diffen som standard och då går det inte att åka runt kvarteret i lungt tempo utan att det gnäller i varje korsningOlof#L wrote:Utan att haft isär en 944låda men nog bör man kunna schimsa för att öka trycket på lamellerna om dom inte vill låsa upp.

Montera aldrig tillbaka lameller med repor, det är dumsnålt... Byt olja frekvent max 4000 mil gärna tidigare. I DANA är det olja med LS tillsats vet inte om det är skillnad på Porsche lådor med eller utan LSD eftersom DANA är en ren bakaxel.
/Janne
- gegge
- Addict
När du säger att den inte är kry, hur menar du då? Spinner den eller saknar den förspänning? Jag är tveksam till mycket förspänning på en banbil, då får du bryta in den i kurvorna med risk för släpp i regn.
Noterade att du "bara" har 2+2 skivor vilket gör det lite billigare än mina 4+4.
Var det exempelvis Bimmerworlds Motorsportskivor du tänkte på: http://store.bimmerworld.com/motorsport ... -p584.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars kanske det enklaste är att byta den konadee brickan från 928.xxx till 915.xxx då den är 2,5mm istället för 2,0mm så får du mer förspänning.
Noterade att du "bara" har 2+2 skivor vilket gör det lite billigare än mina 4+4.
Var det exempelvis Bimmerworlds Motorsportskivor du tänkte på: http://store.bimmerworld.com/motorsport ... -p584.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars kanske det enklaste är att byta den konadee brickan från 928.xxx till 915.xxx då den är 2,5mm istället för 2,0mm så får du mer förspänning.
Fredrik Torkildsen
-
- Addict
Till DANA finns det billiga i USA
De jag har (för att tillföra lite mera info i tråden) är följande mått
För de plattor med "öron"
47 / 74 mm dia
tab 8,4 mm hög 10,8 mm bredd
Dessa passar DANA27 och DANA30, enligt uppgift samma till DANA44 och det är denna axel som alla JEEP tokiga använder
. Den "inre" skivan är 71mm i diameter men sen skall ju också splinsen passa
/Janne
De jag har (för att tillföra lite mera info i tråden) är följande mått
För de plattor med "öron"
47 / 74 mm dia
tab 8,4 mm hög 10,8 mm bredd
Dessa passar DANA27 och DANA30, enligt uppgift samma till DANA44 och det är denna axel som alla JEEP tokiga använder

/Janne
- Henka_E
- Addict
Janne - menar du att Dana grejjerna är samma som ZF?
- jerker67
- Addict
- Bilmodell: 944N/A -84
Här kan ni läsa lite ... ev blir ni lite klokare...http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... giken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bifogar en LSD Giken diff.. för kul
Bifogar en LSD Giken diff.. för kul
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
-
- Addict
Eftersom frågan var allmänt ställd i början så gav jag mig in i diskutionen....Henka_E wrote:Janne - menar du att Dana grejjerna är samma som ZF?
Nej jag vet inte om DANA passar till ZF men eftersom "Era" delar var mycket dyra så gav jag måtten på "mina" delar så kan någon ägare av ZF kolla om det finns en möjlighet att det passar (vilket går rätt fort om man mäter på befintligt material) För till DANA kostar det endast några hundralappar i USA.
Jag har nämligen jagat lamelldiff delar i för många veckor till min DANA27 och för att kunna kolla allt jag hittade så tog jag alla mått på alla delar. Därför var det ingen extra belastning att lägga ut måten här ifall de skulle passa, vilket jag alltså inte har någon aning om de gör eller inte.
Så om det passar eller inte får en ägare till en nedplockad ZF svara på.
Janne
om det finns en chans att de passar så har jag (nog) några beg lameller liggande som i så fall kan postas till berörd part. Ni bör dock PM eftersom jag inte följer aktivitetrna här varje vecka.