Camber och svärd bak

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Camber och svärd bak

#1 Post by Henka_E »

Vill kunna justera camber och toe på ett bra sätt, inte med excentrar. FInns ju ett par alternativ, mer eller mindre dåliga.

935-svärd

Bygga om till 935-style svärd. Toe blir ju enkelt, men camber lika illa. Skulle troligen innebära att man måste "porta" lite i alu-historien ytterst för att få in en uniball i springan.

Avancerade svärd...

Man kan ju kitta ihop svärd som är riktigt luriga, typ som

http://www.elephantracing.com/suspensio ... gplate.htm

Något avancerat, och man behöver inte den "nya" ledpunkten egentligen... Avancerat men görbart

BMW E30 stuk

På E30 verkar det som att många svestar i en excenter skruv... Det kan ju vi också göra. Då skulle man ställa camber på den och sedan kombinera med ett svärd med toe-justering - typ ett 935-svärd. Dåligt för man ändrar geometrin samtidigt - och eftersom 944 har samma geometri som E30 M3 DTM hade så vill jag ju helst behålla den...

Eller.

Är det här bara trams? Funkar excenter rejset bra? Surrade om det här med en kille här i E-tuna med erfarenhet av att skruva race 968:or och han menade på att......excenter rejsandet är helt förkastligt. En bil hade de spenderat en hel dag med, med spännband från framvagnen för att spänna in rätt toe osv... Det lät inge kul - och jag vill komma ifrån det. Jag bygger hellre om till nåt bra än börjar krångla med den här skiten.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Camber och svärd bak

#2 Post by Henka_E »

Och

De där "camber-boxarna" som jänkarna gillar att hitsa in i bilen... Är det nåt att ha?? Funkar endast i combo med 935svärd. Fördel mot BMW-excenter är ju att den inte ändrar toe öht.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Camber och svärd bak

#3 Post by gegge »

WTF!

"och eftersom 944 har samma geometri som E30 M3 DTM hade så vill jag ju helst behålla den..."

Hade jag ingen aaaaaning om :shock: Var hittade du det? Du menar alltså att en av de mest framgångsrika och roligaste vagnarna sneglade på en gammal Bubblalösning som sedan blev 924 från -76?

Riktigt ballt i alla fall :mrgreen:

Till frågan. Cambern är trasslig. Om jag fick bestämma skulle jag ordna så att inre länkarmsfästet är justerbart och låsbart i höjd eller genom att man delar torsionsröret på mitten med möjlighet att fixera det "brutet" kanske med en skruv upp igenom baksätet.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Camber och svärd bak

#4 Post by Pär Hylander »

Det där med "avancerade svärdet" är ju en annan grej, det handlar ju inte justeringen. Det är ju en geometriändring som ger med cambergain. Är inte den den modefierade infästningen på bananen på 935 gör också? Jag vet dock inte om dom orsakar olika mycket ändring. 935-banenen är ju en mkt enklare lösning ivf.

935-svärdet däremot, ger ju som du skriver, ett annat sätt att justera toe.

Är det verkligen identisk geometeri som M3 E30 DTM? Varför skulle BMW kopiera en gatbils geometri? Om det däremot avses samma "typ av bakvagn" så är det ju sant, vilket ju även gäller sura E30 316 och alla andra E30 :wink:

Mitt personliga tyckande är att jag hade inga direkta bekymmer att justera camber och toe om justeringena var friska. Däremot så var det ett helsike om det var litet, på ena svärdet minns jag att jag fick svetsa och sen slipa det bra. Det som däremot var ganska kass var att toe/camberjusteringar påverkar cornewight ganska mycket, så om man justerade osymmetriskt på vinklarna så blev det ändring på cornerweight.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]