Vill kunna justera camber och toe på ett bra sätt, inte med excentrar. FInns ju ett par alternativ, mer eller mindre dåliga.
935-svärd
Bygga om till 935-style svärd. Toe blir ju enkelt, men camber lika illa. Skulle troligen innebära att man måste "porta" lite i alu-historien ytterst för att få in en uniball i springan.
Avancerade svärd...
Man kan ju kitta ihop svärd som är riktigt luriga, typ som
http://www.elephantracing.com/suspensio ... gplate.htm
Något avancerat, och man behöver inte den "nya" ledpunkten egentligen... Avancerat men görbart
BMW E30 stuk
På E30 verkar det som att många svestar i en excenter skruv... Det kan ju vi också göra. Då skulle man ställa camber på den och sedan kombinera med ett svärd med toe-justering - typ ett 935-svärd. Dåligt för man ändrar geometrin samtidigt - och eftersom 944 har samma geometri som E30 M3 DTM hade så vill jag ju helst behålla den...
Eller.
Är det här bara trams? Funkar excenter rejset bra? Surrade om det här med en kille här i E-tuna med erfarenhet av att skruva race 968:or och han menade på att......excenter rejsandet är helt förkastligt. En bil hade de spenderat en hel dag med, med spännband från framvagnen för att spänna in rätt toe osv... Det lät inge kul - och jag vill komma ifrån det. Jag bygger hellre om till nåt bra än börjar krångla med den här skiten.
Camber och svärd bak
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
Re: Camber och svärd bak
Och
De där "camber-boxarna" som jänkarna gillar att hitsa in i bilen... Är det nåt att ha?? Funkar endast i combo med 935svärd. Fördel mot BMW-excenter är ju att den inte ändrar toe öht.
De där "camber-boxarna" som jänkarna gillar att hitsa in i bilen... Är det nåt att ha?? Funkar endast i combo med 935svärd. Fördel mot BMW-excenter är ju att den inte ändrar toe öht.
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
WTF!
"och eftersom 944 har samma geometri som E30 M3 DTM hade så vill jag ju helst behålla den..."
Hade jag ingen aaaaaning om
Var hittade du det? Du menar alltså att en av de mest framgångsrika och roligaste vagnarna sneglade på en gammal Bubblalösning som sedan blev 924 från -76?
Riktigt ballt i alla fall
Till frågan. Cambern är trasslig. Om jag fick bestämma skulle jag ordna så att inre länkarmsfästet är justerbart och låsbart i höjd eller genom att man delar torsionsröret på mitten med möjlighet att fixera det "brutet" kanske med en skruv upp igenom baksätet.
"och eftersom 944 har samma geometri som E30 M3 DTM hade så vill jag ju helst behålla den..."
Hade jag ingen aaaaaning om

Riktigt ballt i alla fall

Till frågan. Cambern är trasslig. Om jag fick bestämma skulle jag ordna så att inre länkarmsfästet är justerbart och låsbart i höjd eller genom att man delar torsionsröret på mitten med möjlighet att fixera det "brutet" kanske med en skruv upp igenom baksätet.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Pär Hylander
- Raceputte
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Det där med "avancerade svärdet" är ju en annan grej, det handlar ju inte justeringen. Det är ju en geometriändring som ger med cambergain. Är inte den den modefierade infästningen på bananen på 935 gör också? Jag vet dock inte om dom orsakar olika mycket ändring. 935-banenen är ju en mkt enklare lösning ivf.
935-svärdet däremot, ger ju som du skriver, ett annat sätt att justera toe.
Är det verkligen identisk geometeri som M3 E30 DTM? Varför skulle BMW kopiera en gatbils geometri? Om det däremot avses samma "typ av bakvagn" så är det ju sant, vilket ju även gäller sura E30 316 och alla andra E30
Mitt personliga tyckande är att jag hade inga direkta bekymmer att justera camber och toe om justeringena var friska. Däremot så var det ett helsike om det var litet, på ena svärdet minns jag att jag fick svetsa och sen slipa det bra. Det som däremot var ganska kass var att toe/camberjusteringar påverkar cornewight ganska mycket, så om man justerade osymmetriskt på vinklarna så blev det ändring på cornerweight.
935-svärdet däremot, ger ju som du skriver, ett annat sätt att justera toe.
Är det verkligen identisk geometeri som M3 E30 DTM? Varför skulle BMW kopiera en gatbils geometri? Om det däremot avses samma "typ av bakvagn" så är det ju sant, vilket ju även gäller sura E30 316 och alla andra E30

Mitt personliga tyckande är att jag hade inga direkta bekymmer att justera camber och toe om justeringena var friska. Däremot så var det ett helsike om det var litet, på ena svärdet minns jag att jag fick svetsa och sen slipa det bra. Det som däremot var ganska kass var att toe/camberjusteringar påverkar cornewight ganska mycket, så om man justerade osymmetriskt på vinklarna så blev det ändring på cornerweight.
Pär Hylander