Funderar på en EBC för att kunna få en rak laddtryckskurva, nån som testat och köra en EBC på original wastegaten?
/Dea
Boost controller med original wastegate
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Boost controller med original wastegate
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Boost controller med original wastegate
jag körde med original wg fast upp chimsad samt ebc förut, ladda 1,2 som dala ner till 1 bar vid varvstopp.
körde dock aldrig closed loop så den reglerade själv o höll 1,2 hela vägen.
kändes rätt snällt att låta laddtrycket dala lite på varv, men det funkar säkert kanon att köra 1 bar hela vägen.
har du inte bytt wg så rekommenderar jag nästan det före ebc.
körde dock aldrig closed loop så den reglerade själv o höll 1,2 hela vägen.
kändes rätt snällt att låta laddtrycket dala lite på varv, men det funkar säkert kanon att köra 1 bar hela vägen.
har du inte bytt wg så rekommenderar jag nästan det före ebc.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Re: Boost controller med original wastegate
Anledningen att laddtrycket sjunker med varvtalet beror delvis på att wastegaten inte har nog fjäderförspänning men främst på att turbons kompressor är för liten.
Du kan få upp laddtrycket på högre varv något genom att shimsa original wg hårt eller genom att byta wg. Dock finns det en gräns vad du kan uppnå utan att byta turbo.
Du kan få upp laddtrycket på högre varv något genom att shimsa original wg hårt eller genom att byta wg. Dock finns det en gräns vad du kan uppnå utan att byta turbo.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Boost controller med original wastegate
Frågan är vad den gränsen går med original turbo, vilket jag undrar i denna tråden
forum/viewtopic.php?f=3&t=23220
Antar att det vettigaste är att byta wastegate och använda ebc. Hade helst velat behålla original wastegaten eftersom den konstruktionsmässigt verkar vara bättre än de flesta eftermarknadsvarianter. Har hört race-team som haft problem med eftermarknadsvarianter med aldrig originalet.
Får väl skaffa denna: http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/9 ... ATEDP.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tomas: det går inte att få ditt kit med rak laddtryckskurva? eller är kurvan rak i koden och dalar pga det dåliga fjädertrycket?
/Dea

forum/viewtopic.php?f=3&t=23220
Antar att det vettigaste är att byta wastegate och använda ebc. Hade helst velat behålla original wastegaten eftersom den konstruktionsmässigt verkar vara bättre än de flesta eftermarknadsvarianter. Har hört race-team som haft problem med eftermarknadsvarianter med aldrig originalet.
Får väl skaffa denna: http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/9 ... ATEDP.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tomas: det går inte att få ditt kit med rak laddtryckskurva? eller är kurvan rak i koden och dalar pga det dåliga fjädertrycket?
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Boost controller med original wastegate
satsa på en äkta tial wg då kan du få den att hålla 1 bar hela vägen eller vad du vill.
har du större spridare o rätt chip samt större avgassystem så borde du kunna köra 1,1-1,2 bar hela vägen. Ger inte många slantar för orginalwg, då kommer du tappa ladd på varv pga att det bara är en singelports wg, vill du ha helt rakt laddtryck ska du ha dubbel ports wg såsom tial.
har du större spridare o rätt chip samt större avgassystem så borde du kunna köra 1,1-1,2 bar hela vägen. Ger inte många slantar för orginalwg, då kommer du tappa ladd på varv pga att det bara är en singelports wg, vill du ha helt rakt laddtryck ska du ha dubbel ports wg såsom tial.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Boost controller med original wastegate
Den jag länkade till är en dual-port så den bör funka bra.
Det jag framförallt menade med att originalwastegate var konstruktionsmässigt bra var själva avgas och ventildelen.
Siemens #55or ligger på hyllan och nbättre avgas är redan på plats så det är väl bara att börja leta wastegate
/Dea
Det jag framförallt menade med att originalwastegate var konstruktionsmässigt bra var själva avgas och ventildelen.
Siemens #55or ligger på hyllan och nbättre avgas är redan på plats så det är väl bara att börja leta wastegate

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Re: Boost controller med original wastegate
Det finns två anledningar till att laddtrycket sjunker med varvtalet.
Fjädern i wastegaten är inte nog förspänd (eller inte nog hård).
Kompressorhuset i turbon är inte nog stort.
Dessa saker samverkar till att ge dalande laddtryck. Wastegaten försöker styra upp laddtrycket men eftersom kompressorn inte orkar pumpa nog luft så klarar inte wastegaten att mata nog avgaser till turbinen, avgasmottrycket blir för stort och pressar upp wg ventilen.
Med en hårt shimsad fjäder kan du få 1 bar vid högre varv men det är nog gränsen. Egentligen kanske det är över gränsen ur driftsäkerhetssynpunkt. Du varvar du turbon väldigt hårt och det är antagligen inte bra ur livslängdssynpunkt.
Den riktiga lösningen är en turbo med större kompressor vilket ger en rakare laddtryckskurva utan att påfresta motor och turbo onödigt mycket.
En Tial wg (eller andra eftermarknads wg) ger ungefär samma laddtryckskurva som en hårt shimsad original wg men problemet med hård belastning på motor och turbo kvarstår.
Den riktiga lösningen är än en gång en större turbo.
En dubbelportswg ger ingen fördel framför en enkelports om man inte kör EBC med dubbla solenoider.
Fjädern i wastegaten är inte nog förspänd (eller inte nog hård).
Kompressorhuset i turbon är inte nog stort.
Dessa saker samverkar till att ge dalande laddtryck. Wastegaten försöker styra upp laddtrycket men eftersom kompressorn inte orkar pumpa nog luft så klarar inte wastegaten att mata nog avgaser till turbinen, avgasmottrycket blir för stort och pressar upp wg ventilen.
Med en hårt shimsad fjäder kan du få 1 bar vid högre varv men det är nog gränsen. Egentligen kanske det är över gränsen ur driftsäkerhetssynpunkt. Du varvar du turbon väldigt hårt och det är antagligen inte bra ur livslängdssynpunkt.
Den riktiga lösningen är en turbo med större kompressor vilket ger en rakare laddtryckskurva utan att påfresta motor och turbo onödigt mycket.
En Tial wg (eller andra eftermarknads wg) ger ungefär samma laddtryckskurva som en hårt shimsad original wg men problemet med hård belastning på motor och turbo kvarstår.
Den riktiga lösningen är än en gång en större turbo.
En dubbelportswg ger ingen fördel framför en enkelports om man inte kör EBC med dubbla solenoider.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Boost controller med original wastegate
Jo, jag har ju sen länge insett att det är en större turbo som behövs men eftersom det inte ryms i budgeten just nu (om ingen har en begagnad liggande
) försöker jag desperat hitta nån genväg....

Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]