Bränsleläckage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
JohanX
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 (968 turbo look)

Bränsleläckage

#1 Post by JohanX »

Hjälp! Min bil läcker bensin, det kommer från bränsleslangen som går från bränsleröret till motorn. Slangen verkar vara pressad ihop med bränsleröret så det verkar inte vara helt enkelt att fixa. Vill helst inte byta bränsleröret, så hur löser man det? Ska man kapa bränsleröret och trä på en ny slang? Någon som vet vilken gänga det är på bränsletryckröret som bränsleslangen ansluter mot?
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

jerker67
Addict
Bilmodell: 944N/A -84

Re: Bränsleläckage

#2 Post by jerker67 »

skall finnas någon hydralfirma vid pampas som säljer slang som är godkänd att sätta direkt på röret med klämma då kan du ju få med dig din gamla slangbit och få anslutningen pressad mot fuelrail... ring och kolla först
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by Joakim.S »

JohanX wrote:Hjälp! Min bil läcker bensin, det kommer från bränsleslangen som går från bränsleröret till motorn. Slangen verkar vara pressad ihop med bränsleröret så det verkar inte vara helt enkelt att fixa. Vill helst inte byta bränsleröret, så hur löser man det? Ska man kapa bränsleröret och trä på en ny slang? Någon som vet vilken gänga det är på bränsletryckröret som bränsleslangen ansluter mot?
Cedrik har köpt någon klämringskoppling till sin bils bränslerör, jag tror att det finns med i hans tråd.

MVH Joakim

JohanX
Carrera-Poster

#4 Post by JohanX »

Tack för tipsen.

Kollade i PET nu när jag fick möjlighet, ska tydligen finnas en skarv under bilen, ny kostar drygt 1500kr hos Ferdinand. Ska försöka lossa den och ta med den till Bohab i Spånga så får vi se vad de kan göra. Annars ligger ju pampas bra till för mig, du vet inte vad firman heter Jerker?

Detta är tredje bränsleläckaget jag haft på några månader :shock: måste nog byta allt gammalt nu!
PCS #11976

Porsche 944 N/A 85b
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

jerker67
Addict
Bilmodell: 944N/A -84

#5 Post by jerker67 »

JohanX wrote:Tack för tipsen.

Kollade i PET nu när jag fick möjlighet, ska tydligen finnas en skarv under bilen, ny kostar drygt 1500kr hos Ferdinand. Ska försöka lossa den och ta med den till Bohab i Spånga så får vi se vad de kan göra. Annars ligger ju pampas bra till för mig, du vet inte vad firman heter Jerker?

Detta är tredje bränsleläckaget jag haft på några månader :shock: måste nog byta allt gammalt nu!
MBM- hydalic ligger just före marinan på vänster.. lite dyrare slang än bränsetålig stålspunnen slang
fick rekomandationen av min hydralfirma....
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#6 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:
JohanX wrote:Hjälp! Min bil läcker bensin, det kommer från bränsleslangen som går från bränsleröret till motorn. Slangen verkar vara pressad ihop med bränsleröret så det verkar inte vara helt enkelt att fixa. Vill helst inte byta bränsleröret, så hur löser man det? Ska man kapa bränsleröret och trä på en ny slang? Någon som vet vilken gänga det är på bränsletryckröret som bränsleslangen ansluter mot?
Cedrik har köpt någon klämringskoppling till sin bils bränslerör, jag tror att det finns med i hans tråd.

MVH Joakim
I mitt fall var det själva hårda röret som var kasst, löstes med skärring och mutter från hydraulfirma samt en ny bit bockat rör. I detta fall verkar det vara en koppling mellan slang och rör, eller?

JohanX
Carrera-Poster

#7 Post by JohanX »

Cédric wrote:I mitt fall var det själva hårda röret som var kasst, löstes med skärring och mutter från hydraulfirma samt en ny bit bockat rör. I detta fall verkar det vara en koppling mellan slang och rör, eller?
Nä det är själva slangen som läcker alldeles intill skruvanslutningen mot motorn. Var på och skruvade på den tidigare i år, så det verkar som att alla slangar man rör börjar läcka efter ett tag, så nu ska allt gammalt bytas ut.
PCS #11976

Porsche 944 N/A 85b
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#8 Post by 944_Driver »

Några tips kanske?
Jag drog nya kopparrör och slangar för kanske 8 år sedan. På trycksidan trädde jag på slangen 10 cm över röret och använde dubbla slangklämmor av bra kvalité, det har inte läckt en droppe där på hela tiden. Kopplingen mot motorn återvinner man genom att försiktigt såga isär den pressade kragen och återanvända slangstolpen med en slangklämma. Det handlar trots allt om ett system med cirkus 2,5 bars tryck så det är inte direkt raketforskning.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply