En slavcylinder som läcker läcker ut. Det finns ingen möjlighet till "internt läckage".
En tätning i huvudcylindern behöver inte se skadad ut för att vara skadad. En huvudcylinder kan ha en "intern läcka". Då läcker vätskan tillbaka till behållaren.
Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
- Mattias 924
- Addict
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
Re: Svårt att få i växlar - 2, 3, 4
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
När man kopplar ur så transaxeln "förbunden" med motorn via stödlagret i svänghjulet och luftens friktion mellan svänghjul, tryckplatta och lammel. Det kan också vara en mekaniskt friktion beroende på hur nära tryckplattan ligger de andra komponenterna. Att kopplingen verkar så en mycket dålig konverter vid 6000RPM skulle jag inte se som ett konstruktionsproblem eller fel.Henka_E wrote:Växel i, koppling nedtryckt - tomgång: hjulen står stilla
Växel i, koppling nedtryckt, 6000rpm: hjulen !
WT-F-F?
Kopplingen fungerar ju bevisligen, om jag kommer ihåg rätt från början av tråden så fungerar allt vid depåkörning. Kopplingen är till sin funktion lite "binär" (av / på alltså)Henka_E wrote: Kopplingen ser ut som ny, både lamell och tryckplatta. Allt verkar lira. Lagret i motorn är ok, urtramp är inte ny men okej (ska byta den).
Urtramp. om det är dåligt så låter det när man trampar ner och jkan möjligtvis tillföra lite slitage på tryckplattan.
Detta uppkommer när man inte byter bromsvätska vart annat år i en bil. Att det skulle påverka dina problem käns inte troligt.Henka_E wrote: slaven som ny, huvudcyllen var full med gegga - svart slime uppblandat med hårda bitar liksom.
Ja det skall det, när du släpper kopplingpedalen så är det inte fjädern i kopplingsstället som drar tillbaka slavcylindern. (om det finns någon) Att pedalen går upp kommer av tyrckplattans kraft. Att pedalen stannar innan den "bottnar i toppen" är att förbindelsen med resavoaren öppnar. Så den bit som inte kopplingen tryckte tillbaka på slaven kan du med handkraft trycka till.Henka_E wrote:Ska det gå att trycka in slav cylindern när den är ansluten till huvudcyllen? Känns ju konstigt, men det var inga problem att trycka tillbaka den.
Slitna synkringar låter som dit problem, allternativt fel olja i lådan.
/Janne
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
Men vänta nu. Om jag kör på tvåans växel och drar den till 600rpm och trampar ner kopplingen - då ska den väl koppla ur??? Inte fortsätta driva?? Det kan omöjligt ha med synkringar eller oljan i lådan att göra.
Samma sak - om jag står med kopplingen nedtryckt och lägger i en växel så ska väl hjulen stå stll - oavsett varvtal?
Samma sak - om jag står med kopplingen nedtryckt och lägger i en växel så ska väl hjulen stå stll - oavsett varvtal?
- FSN
- Raceputte
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
Ja det är klart att den skall koppla ut på gata oavsett varvtal. Men på upphissad bil snurrar hjulen ofta med nertryckt koppling. Dock inte med dragen handbroms som i ditt fall.Henka_E wrote:Men vänta nu. Om jag kör på tvåans växel och drar den till 600rpm och trampar ner kopplingen - då ska den väl koppla ur??? Inte fortsätta driva?? Det kan omöjligt ha med synkringar eller oljan i lådan att göra.
Det måste nog ändå vara kopplingsrelaterat?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
Dragen handbroms? Var stog det någon stans.... Är så fallet så förändrar det ju feldiagnosen markant (om nu handbromsen fungerar).
/Janne
/Janne