924 -76 | Räserbilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#91 Post by patand »

Tjonken wrote:Jo, det var långa banan vi körde. Varvtiderna är dock inget att skryta med.. :oops: Men det var ju första loppet, och bilen helt oprövad på bana innan. Det kasade och överstyrde hela tiden.
Kan ju skryta med att vi hade den sämsta "bästa varvtiden" av alla, dock bara slagna med 3 hundradelar. :lol:
Vår bästa varvtid var 1.54.380... Känns som man borde springa fortare än så. 8)
Det lovar jag att vi förbättrar till nästa gång. :)
Det är ju smart lägga långsamma varvtider så här i början... klart enklare att förbättra sig rejält sen! :mrgreen:

Vad har ni för hjulvinklar? Med "originalchassie" som kränger ganska mycket så bör man nog ha så mycket camber som det bara går för att få grepp i kurvorna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#92 Post by Tjonken »

patand wrote:Det är ju smart lägga långsamma varvtider så här i början... klart enklare att förbättra sig rejält sen! :mrgreen:

Vad har ni för hjulvinklar? Med "originalchassie" som kränger ganska mycket så bör man nog ha så mycket camber som det bara går för att få grepp i kurvorna. :)
Vi har redan rätt mycket camber, -2,5 tror jag. Men däremot måste vi definitivt få ner bilen bak, just nu är det äkta 70-talstuk, sänkt fram men inte bak. :roll:
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#93 Post by patand »

Tjonken wrote:Vi har redan rätt mycket camber, -2,5 tror jag. Men däremot måste vi definitivt få ner bilen bak, just nu är det äkta 70-talstuk, sänkt fram men inte bak. :roll:
Vrida stavar är ju roligt... eller inte kanske... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#94 Post by Cédric »

En 76a har väl gamla "stumma" bakvagnen. Det är lite tråkigt iom att det inte går att justera höjden så smidigt. Men då borde det å andra sidan finnas hål i sidan som gör justeringen via staven blir enklare.

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#95 Post by Tjonken »

Då är det dags att sätta igång med förberedelser/förändringar till nästa race. Det är ett race redan nu på lördag 14/8, men eftersom jag kommer vara på bröllopsresa på Azorerna då :mrgreen: , så valde vi att sikta på racet efter. Så den 11/9 är nästa start för våran del. Det kommer att bli ett 5-timmarsrace, mellan 17-22, på Mantorp Park. Hejarklack är välkommen. :D

Det som ska fixas tills dess är:

Andra fälgar - KLART
Nya däck
Bogserögla bak
Generatorremsbyte
Kamremsbyte
Sänkning bak
Byta bromsbelägg

Så lite har vi att göra. :)

Vi provmonterade de nyinköpta fälgarna, med gott resultat!
Fälgprovning(256kb).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#96 Post by Tjonken »

Då har det blivit lite gjort igen. Bilen har kommit lite närmare moder jord även i aktern. Samt fått torsionstavar från 931 istället.
Nya Toyo T1R 205/55-16 runt om. Vi får se hur det funkar. 205 är ju maxbredden vi får ha. Men kanske man skulle gå ner på 50 eller 45-profil istället. Vi testar det här först, så får vi se hur det funkar.
Ny kamrem, den gamla såg lite illa medfaren ut efter närkontakt med en massa lecakulor.. :oops:
Däremot upptäckte vi att det nog är bäst att byta spännrullen med, då det var lite glapp i den.
Ny generatorrem i rätt längd sitter nu på plats.

Och imorgon tänkte jag nog ta räserbilen till torsdagsträffen i Nykvarnsparken här i Linköping. :D

Andra fälgar - KLART
Nya däck - KLART
Bogserögla bak
Generatorremsbyte - KLART
Kamremsbyte - KLART
Sänkning bak - KLART
Byta bromsbelägg

Så nu är det inte så mycket kvar att göra.

Lite lägre bak nu, än på bilden ovan. 8)
DSC_0150(256kb).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tjonken on 2010-09-02 07:43:21, edited 1 time in total.
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#97 Post by posse944 »

Ser bra ut det där :) Jag kanske kommer till nykvarn imorgon om jag hinner ;)
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#98 Post by Tjonken »

posse944 wrote:Ser bra ut det där :) Jag kanske kommer till nykvarn imorgon om jag hinner ;)
Gör det, det vore kul! Ska ju bli hyfsat väder med. :)
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#99 Post by patand »

Tjonken wrote:Nya Toyo T1R 205/55-16 runt om. Vi får se hur det funkar. 205 är ju maxbredden vi får ha. Men kanske man skulle gå ner på 50 eller 45-profil istället.
Föreslår 205/50-15 lägre profil och mindre fälg, detta ger:

Lägre utväxling + Mindre rörlig vikt = snabbare acceleration

Billigare däck(?)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#100 Post by Tjonken »

patand wrote:
Tjonken wrote:Nya Toyo T1R 205/55-16 runt om. Vi får se hur det funkar. 205 är ju maxbredden vi får ha. Men kanske man skulle gå ner på 50 eller 45-profil istället.
Föreslår 205/50-15 lägre profil och mindre fälg, detta ger:

Lägre utväxling + Mindre rörlig vikt = snabbare acceleration

Billigare däck(?)
Ja, men då tillkommer ju även inköp av nya fälgar.. :P Lyckades ju hitta dom här fälgarna för 900:-
Men det är möjlig att det blir inköp av ordentliga fälgar vad det lider, och då blir det nog 15".
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#101 Post by patand »

Tjonken wrote:Ja, men då tillkommer ju även inköp av nya fälgar.. :P Lyckades ju hitta dom här fälgarna för 900:-
Men det är möjlig att det blir inköp av ordentliga fälgar vad det lider, och då blir det nog 15".
Det är ingen som sagt att det är billigt att ligga på topp... ;)

Borde ju inte vara så dyrt med 15" fälgar å andra sidan. Passa på att byta upp er till skivor runtom (chassie från tidigt 944a eller 924s eller 924 turbo) så kan ni köra med t.ex cookie cutter som är lätta och breddar lagom mycket med ET23 (se bilder på min bil)... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#102 Post by Tjonken »

patand wrote:
Tjonken wrote:Ja, men då tillkommer ju även inköp av nya fälgar.. :P Lyckades ju hitta dom här fälgarna för 900:-
Men det är möjlig att det blir inköp av ordentliga fälgar vad det lider, och då blir det nog 15".
Det är ingen som sagt att det är billigt att ligga på topp... ;)

Borde ju inte vara så dyrt med 15" fälgar å andra sidan. Passa på att byta upp er till skivor runtom (chassie från tidigt 944a eller 924s eller 924 turbo) så kan ni köra med t.ex cookie cutter som är lätta och breddar lagom mycket med ET23 (se bilder på min bil)... :)
Ja, det finns sådana planer. :-) Men vi tar lite i taget. Vi har ju bara kört ett enda race än...
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#103 Post by patand »

Tjonken wrote:Ja, det finns sådana planer. :-) Men vi tar lite i taget. Vi har ju bara kört ett enda race än...
Förstår, tänkte bara ge lite förslag på förbättringar.

Det är ju kul att göra små förbättringar hela tiden och se hur bilen blir bättre med tiden. Nästan roligare göra så än att bygga helt rätt från början. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#104 Post by Eddie Varvstopp »

Trevligt med lite racing med 924 NA :D . Ang hjul skulle jag rekommendera plåtisar eller liknande. Det finns tydligen någon 7x15 variant med franskt ursprung (tror det är Cedric som har sånna på sin NA). Totalekonimiskt och prestandamässigt är det svårslaget.

Lycka till på Rejset :D !
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#105 Post by Tjonken »

Eddie Varvstopp wrote:Trevligt med lite racing med 924 NA :D . Ang hjul skulle jag rekommendera plåtisar eller liknande. Det finns tydligen någon 7x15 variant med franskt ursprung (tror det är Cedric som har sånna på sin NA). Totalekonimiskt och prestandamässigt är det svårslaget.

Lycka till på Rejset :D !
Ja, Cédric tipsade om det för ett tag sen, men dom här fälgarna var billigare. :D

Nu har vi fått dit en rejsig klibba i framrutan också, så vi inte glömmer bort vad vi heter. :lol:
DSC_0155(256kb).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users