Kantig styrkänsla
-
- Carrera-Poster
Kantig styrkänsla
Har en längre tid funderat hur styrningen skall kännas. Tycker den är lite kantig o efter att ha kört en 944 började jag fundera om den är så bra som den skulle kunna vara. 944 tyckte jag hade en mera logisk o naturlig känsla i styrningen. Var också lättare att svägna med den men 944:an hade 15 tummare på 215/60 däck medan jag har 205/55 16". Den hade också den lite större 3-ekrade ratten medan jag har porsches 4-ekrade. Tycker dock inte det kan göra så stor skillnad. Kan det hjälpa att byta servoolja. Har ingen aning när den blivit bytt (om den alls blivit). En annan sak som jag började fundera på när jag bytte framdämparna är hur viktigt det är att skruva fjäderbenets toppbult (inne i motorrummet) med rätt moment. Jag var förvånad att upptäcka att en gummipackningen på fjäderbenet vreds mot (om jag minns rätt) metallen på fjäderbenets topplager (tror man måste ha haft upp detta själv för att förstå vad jag försöker få fram här
). Det var ganska mycket friktion som enligt mig borde störa känslan i styrning.

944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- xanlar
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Re: Kantig styrkänsla
Gummit gnider bara emot när du har bilen lyft om du monterat det rätt. När bilen står på hjulen belastas fjäderbenslagret och det ska vrida sig lätt. plattan med gummit förhindrar bara att fjäderbenen trillar ut när man lyfter bilen.
Vad har du för hjulvinklar runt om?
Vad har du för hjulvinklar runt om?
Andreas Larsen
-
- Carrera-Poster
Ok det låter ju bättre. Jag borde ha helt standardhjulvinklar vad nu det då sen är. Tänker i alla fall börja med att byta servooljan. Den kan i princip vara hur gammal som helst. Bad en verkstad byta den för flera år sen men han sa bara att den brukar man inte byta utan fyller bara på när det blir lite i behållaren. Tycker det är ett konstigt argument. Alla oljor behöver väl bytas nån gång? Hur byter man den föresten?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
-
- Carrera-Poster
Kom på att man ju kan kolla clarke´s garage och där fick jag en ganska bra bild av hur man gör. Men måste det vara just ATF Dexron eller går det med vilken ATF som helst?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- xanlar
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
När gjorde du en hjulinställning senast?Zep-924S wrote:Ok det låter ju bättre. Jag borde ha helt standardhjulvinklar vad nu det då sen är. Tänker i alla fall börja med att byta servooljan. Den kan i princip vara hur gammal som helst. Bad en verkstad byta den för flera år sen men han sa bara att den brukar man inte byta utan fyller bara på när det blir lite i behållaren. Tycker det är ett konstigt argument. Alla oljor behöver väl bytas nån gång? Hur byter man den föresten?
Andreas Larsen
-
- Carrera-Poster
Den gjordes denna sommar efter att jag bytt dämpare. Började annars fundera om fälgarna kan inverka på styrningen. Jag har 7,5 tum breda framfälgar med ET65. Jag har 5mm spacer men däckena är otroligt nära fjädrarna. Med mina tidigare däck (Hankook Ventus K102, 205/55 16") var det inga progblem men mina nya däck (Hankook V12 Evo, samma dimension) tar ibland i när jag backar o det är ojämnt o jag svänger lite. Tycker också att styrresponsen blev lite sämre med de nya däckena men nog fanns kantigheten där även tidigare.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland