S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

Säljes och Bytes forum för delar och bilar, 9x4/9x8
Post Reply
Message
Author
MickeJohansson
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2007-09-27 06:07:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södertälje
Contact:

S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

#1 Post by MickeJohansson »

NY kamaxel från IntegralCams, för 924 turbo.

från integrals hemsida: "The stage 3 N.A. and turbo cams are designed for an engine that is driven on the street and also used for club race events. The large gain in mid-range and top end power to 7200 rpm make it ideal for road racing. This cam is intended for modified engines running higher levels of boost and that are driven hard and spend most of their time in the 4500-7200 rpm range."

http://www.integralcams.com/924.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kamaxeln finns i södertälje och kan självklart skickas... men köparen får då stå för frakten.
Pris: 2500:- (byten som skulle kunna vara intressant är: gamla analogsynthar, VW typ1 block/toppar (+peng)

/Micke - micke.johansson@c-sam.nu

ps. bilder finnes om nån nu skulle vilja ha de.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

#2 Post by Joakim.S »

MickeJohansson wrote:NY kamaxel från IntegralCams, för 924 turbo.

från integrals hemsida: "The stage 3 N.A. and turbo cams are designed for an engine that is driven on the street and also used for club race events. The large gain in mid-range and top end power to 7200 rpm make it ideal for road racing. This cam is intended for modified engines running higher levels of boost and that are driven hard and spend most of their time in the 4500-7200 rpm range."

http://www.integralcams.com/924.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kamaxeln finns i södertälje och kan självklart skickas... men köparen får då stå för frakten.
Pris: 2500:- (byten som skulle kunna vara intressant är: gamla analogsynthar, VW typ1 block/toppar (+peng)

/Micke - micke.johansson@c-sam.nu

ps. bilder finnes om nån nu skulle vilja ha de.
Hej jag undrar vad det för nockvinkel samt bascirkel? står lite i valet om jag skall pröva en annan kam.

MVH Joakim

MickeJohansson
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2007-09-27 06:07:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södertälje
Contact:

Re: S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

#3 Post by MickeJohansson »

Hejsan, nockvinkeln är 112grader.
Bascirkeln skall vara samma som orginal då kammen är slipat från nytt ämne, men jag kan försöka leta fram något att mäta med och mäta om du vill.

Kamdrev sitter monterat också. (man kan få utan nämligen)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

#4 Post by gegge »

Har hört att de där kammarna är ruggigt välgjorda. Tror på lite mindre duration på avgaskammen. Hade passat perfekt i min nästa motor...

Micke, hur såg motorsetupen ut i den motor du tänkte använda den i? De som monterar turbo i sina BMW M10 motorer använder gärna 304 kammen, så då borde den här inte vara fullt så vild som jag tror, eller..?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

#5 Post by Joakim.S »

MickeJohansson wrote:Hejsan, nockvinkeln är 112grader.
Bascirkeln skall vara samma som orginal då kammen är slipat från nytt ämne, men jag kan försöka leta fram något att mäta med och mäta om du vill.

Kamdrev sitter monterat också. (man kan få utan nämligen)
Re: S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.
av gegge » 2010-08-26 23:36:41

Har hört att de där kammarna är ruggigt välgjorda. Tror på lite mindre duration på avgaskammen. Hade passat perfekt i min nästa motor...

Micke, hur såg motorsetupen ut i den motor du tänkte använda den i? De som monterar turbo i sina BMW M10 motorer använder gärna 304 kammen, så då borde den här inte vara fullt så vild som jag tror, eller..?
Har hört att de där kammarna är ruggigt välgjorda. Tror på lite mindre duration på avgaskammen. Hade passat perfekt i min nästa motor...
Jag var lite nyfiken då även jag tror på lite mindre duration på avgassidan, jag kan väl till och med säga att jag provat vassare med ett tapp på 40Nm som följd. Effekten var inte ikapp förrens vid 6000 rpm för att sedan gå förbi till varvstoppet på 7800 rpm

Jag ringde kamtillverkaren och dom håller på att lägga ner så detta kan vara en raritet.

Mät gärna så får vi se annars kan Gegge få handla, han behöver få lite fart i Porschen ;-)

MVH Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

#6 Post by gegge »

Joakim.S: Kammen är säkert en raritet, men lite för vild för mig just nu. (Men du har kommit till gränsen för vad toppen kan flöda, och framförallt skulle din motor må riktigt bra av en avstämt pulssplitat twin entry grenrör! Skit att det är så dåligt med plats...)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

#7 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Joakim.S: Kammen är säkert en raritet, men lite för vild för mig just nu. (Men du har kommit till gränsen för vad toppen kan flöda, och framförallt skulle din motor må riktigt bra av en avstämt pulssplitat twin entry grenrör! Skit att det är så dåligt med plats...)
:( Motorn är väl inte direkt trött men den gick betydligt bättre i botten med 280 i duration.

MVH Joakim

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

#8 Post by 931 twinturbo »

Hei Joakim....

Har du solgt Integral stage3 cam´en??
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

#9 Post by Joakim.S »

931 twinturbo wrote:Hei Joakim....

Har du solgt Integral stage3 cam´en??

Jag har inte köpt den, så köp den till din motor :d=: .

MVH Joakim

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 209
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: S: Kamaxel, 924 Turbo, IntegralCams stage 3.

#10 Post by 931 twinturbo »

Sender selgeren en e-mail jeg.... :D
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users