Boxter motor i 944an

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
944norr
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2010-01-19 07:39:29
Contact:

Boxter motor i 944an

#1 Post by 944norr »

Efter att ha skjutit motorn i helgens tävling på Mantorp så börjar vi fundera vad vi ska stoppa i för motor....
Är det någon som har hört/sett någon som har pressat i en 2,5L boxter motor i en 944a :roll:
Och hur är det med växellåda, drivaxlar och övriga bakvagns komponenter, kan det vara något som går att använda??

Vi funderar på att köpa en krockad Boxter o ta motorn från + ev drivlina, så är det någon som är intresserad av övriga delar så skriv en rad :lol:
#92 MSLS JP-Hilke motorsport

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#2 Post by Erol »

Har sett ett par bilder på en 911-motor nertryckt i en 944 nån stans på nätet.

Dock så verkar det väldigt ovanligt. Volvo, Audi och Cheva V8:or är mer
vanligt att folk klämmer ner i våra bilar. Har även sett en 924 med BMW
snurra. Jag tror att en Boxtermotor kan bli svårt pga. av den är för bred.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#3 Post by JBlom »

I med en Cheva LS1, måste vara klockrent i en Banbil. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#4 Post by Erol »

JBlom wrote:I med en Cheva LS1, måste vara klockrent i en Banbil. :)
http://www.renegadehybrids.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.porschehybrids.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Om ni blir sugna på V8, så finns det en del bra info på dessa sidor.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
944norr
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2010-01-19 07:39:29
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#5 Post by 944norr »

Tyvärr så kräver reglementet att vi måste ha samma fabrikat på motor o kaross.. dessutom så har vi begränsning på 2,5L också
#92 MSLS JP-Hilke motorsport

User avatar
aron79
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2008-01-22 23:59:38
Bilmodell: 944 -85
Location: sthlm
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#6 Post by aron79 »

hur är det med rs2 motorn då? kan den räknas som porsche är det ju en riktigt trevlig spis
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#7 Post by Pär Hylander »

944norr wrote:Tyvärr så kräver reglementet att vi måste ha samma fabrikat på motor o kaross.. dessutom så har vi begränsning på 2,5L också
Volkswagen R32, och sen shoppa ventilkåpor till Cayenne V6 så har man väl en porschemotor? 250 hk.

Edit. Arrgh, 2.5 liter var det ju...

Fast en vass 2.4-2,5 911 maskin (dvs tidig 70-talare) växer inte på träd, och renoveringskostanden skojjar man inte med.

Om du menar en motor från Boxster, så finns det ju en 2.5:a, den är väl på drygt 200 hk. Ingen aning dock lätt att den är få på plats. Vattenkyld dock, till skillnad från gamla 911-maskiner
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#8 Post by Pär Hylander »

aron79 wrote:hur är det med rs2 motorn då? kan den räknas som porsche är det ju en riktigt trevlig spis
Sannolikt inte, den har väl aldrig suttit i en porsche?

Annars skulle man kunna hävda att volvos aluminummotor som kom med 850 skulle vara ok, för visst var väl Porsche med i utvecklingen av den på ngt sätt?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#9 Post by gegge »

Skulle tro att dett är sjukt mycket arbete plus kostnaden för en fin boxstermotor. Har sett bilderna på 911 motorn i en 944, ska jag lägga upp dem? Lägga Boxstermotorn i baksätet?

Enklast och billigast gissar jag en 944S motor är. Borde inte vara något problem att få en bra bit över 200hk med vettigt insug, avgas och roliga kammar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#10 Post by jerker67 »

Pär Hylander wrote:
aron79 wrote:hur är det med rs2 motorn då? kan den räknas som porsche är det ju en riktigt trevlig spis
Sannolikt inte, den har väl aldrig suttit i en porsche?

Annars skulle man kunna hävda att volvos aluminummotor som kom med 850 skulle vara ok, för visst var väl Porsche med i utvecklingen av den på ngt sätt?
det är väl Audis 2,5 tdi motorn som är grunden till den som volvo licens producerade som sedemera blev en bensinmotor
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#11 Post by gegge »

jerker67 wrote:
Pär Hylander wrote: Sannolikt inte, den har väl aldrig suttit i en porsche?

Annars skulle man kunna hävda att volvos aluminummotor som kom med 850 skulle vara ok, för visst var väl Porsche med i utvecklingen av den på ngt sätt?
det är väl Audis 2,5 tdi motorn som är grunden till den som volvo licens producerade som sedemera blev en bensinmotor
Volvos diesel är densamma som Audis, Volvos modularmotor dvs raka bensinfemma, raka sexa och lilla fyaran har utvecklats med hjälp av Porsche. Men det finns inga delar som passar mellan Volvos bensin och diesel. Däremot är mycket utbytbart mellan Audis och Vovlos diesel. Audis diesel är byggd på Audis bensinare. Dieslen har ett tjockare och högre block och smidd vev med lägre slag som med fördel kan användas i bensinmotorn.

I så fall vill jag minnas att Subaru och Porsche samarbetat på turbomatade boxrar, med det är en annan historia.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#12 Post by Pär Hylander »

gegge wrote: Enklast och billigast gissar jag en 944S motor är. Borde inte vara något problem att få en bra bit över 200hk med vettigt insug, avgas och roliga kammar.
Ett tag så hade ett flertal långloppsserier likartat reglemente, och då var det max 2.5 liter vid 2-ventilsteknik och max 2 liter vid 4-ventilsteknik. Om så, så faller 944S-maskinen, annars borde den ju vara en i sammanhanget utmärkt maskin
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#13 Post by gegge »

Pär Hylander wrote:
gegge wrote: Enklast och billigast gissar jag en 944S motor är. Borde inte vara något problem att få en bra bit över 200hk med vettigt insug, avgas och roliga kammar.
Ett tag så hade ett flertal långloppsserier likartat reglemente, och då var det max 2.5 liter vid 2-ventilsteknik och max 2 liter vid 4-ventilsteknik. Om så, så faller 944S-maskinen, annars borde den ju vara en i sammanhanget utmärkt maskin
Jag tänkte att Boxstern kanske har 4v toppar :wink:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
944norr
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2010-01-19 07:39:29
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#14 Post by 944norr »

Vi åker i MSLS MellanSvenska LångLopp Serien
Där gäller 2,0L flerventil och 2,5L tvåventil... i lägsta klassen (klass 4)
I Vår klass är det fritt med antal ventiler men max 2,5L utan överladdning och motorn måste sitta där den ursprungligen satt...

Vi hade en 944s motor, men den är det inte mycket kvar av nu :evil:
Den gick ganska bra med lite trimm, presterade 1,35,861 på Mantorp med 225/35-17 gatdäck :#944burn:
Nu när vi måste bygga en helt ny motor så konstaterade vi att det inte direkt växer S motorer på träd.....
så då började vi kolla alternativen... dessutom så vill vi ha mer effekt/vrid :twisted:
#92 MSLS JP-Hilke motorsport

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Boxter motor i 944an

#15 Post by gegge »

Kan man inte ta en vanlig 2,5 botten och kladda på en S2/968 topp?

Eller slipa om veven på en S2/968 motor för mindre slag? Puckad lösning är att ta 95 eller 97mm foder från tidiga 928 ( om det överhuvudtaget går?)

Passar inte toppen från 928 S4/GTS, dvs högersidans på ett vanligt 2,5 liters block? Alla 928 med 4v har samma borr som 2,5 liter dvs 100mm.

Annars vore det rätt ballt att lägga in boxersexan vid pedalstället och sitta och styra i baksätet :D Låg tyngdpunkt och mittmotorbil :#944burn:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users