Hjälp med foder 944 turbo
-
- NA-Poster
Hjälp med foder 944 turbo
Nu har det tokat till sig som vanligt.Har varit på jakt efter motor över ett år nu och hittat en som jag köpte men den hade skador i loppet precis som motorn som sitter i så då blev det bara skit med det.Så var jag ute och letade på e-buy och hittade wiseco kolvar till 944 turbo :)Det var bara sex minuter kvar på auktionen så jag slänger iväg ett mejl och frågar om det är overdimention och han svarar på några minuter att det är 105mm.Det borde funka tänker jag och klickar på köp.Sen efter några dagar kom jag att tänka på om kolvarna är coatade för det stog bara 944 turbo i annonsen.Så jag skickade väg en fråga och han svarar att det är till stålfoder :(Det vart en affär på 4300kr innan dom var hemma med postens avgifter tull och moms phu.Nu är frågan går det att sätta i stålfoder då måste dom vara tunna.Tror att aluminium fodret är ungefär 117mm och om man kan köra med 2mm foder så blir det ca 5mm kvar.Skulle det funka eller ska jag använda kolvarna till askoppar istället?Nu röker jag inte heller så det funkar ju inte heller.Finns det topplockspackning för 105mm eller kan man köra med vattenskuren koppar packning?
Det blev en långdragen renovering det här jag som ville gasa i sommar.
Det blev en långdragen renovering det här jag som ville gasa i sommar.
-
- NA-Poster
Re: Hjälp med foder 944 turbo
Fick mej av han nu att han kunde erbjuda ett block.
Är det samma block på tre liter och 2.5?Jag har 2.5 i min bil.Så här skriver han.
"Ok, I think I can help you fix up your motor. I don't know of any liners thin enough that will work for you, and coating the pistons won't work either since you would bore past the nikasil surface in the block to get to 105mm. I do have the block that I was going to use with the pistons you bought. It has Darton sleeves already installed, all it needs to be ready to assemble is the finish hone to size for your new 105mm pistons and the deck checked and possibly finish milled for your deck heigth. Both of these operations can easily be done by a local machine shop for you. You should have a good crankshaft and 4 rods from your motors along with everything else you need to assemble an engine. This will give you close to a 3.1 liter engine and a solid basis for more horsepower if you want in the future."
Vore jätte snällt om någon kunde försöka svara.
Är det samma block på tre liter och 2.5?Jag har 2.5 i min bil.Så här skriver han.
"Ok, I think I can help you fix up your motor. I don't know of any liners thin enough that will work for you, and coating the pistons won't work either since you would bore past the nikasil surface in the block to get to 105mm. I do have the block that I was going to use with the pistons you bought. It has Darton sleeves already installed, all it needs to be ready to assemble is the finish hone to size for your new 105mm pistons and the deck checked and possibly finish milled for your deck heigth. Both of these operations can easily be done by a local machine shop for you. You should have a good crankshaft and 4 rods from your motors along with everything else you need to assemble an engine. This will give you close to a 3.1 liter engine and a solid basis for more horsepower if you want in the future."
Vore jätte snällt om någon kunde försöka svara.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
Dartonfoder är nog bra om dom är riktigt installerade vilket kan vara lite svårt att veta om dom är på e-bay killens motor.
Jag antar att blocket han snackar om är byggt på ett 3 liters S2 eller 968 block,i så fall behöver du även en vevaxel från någon av dessa motorer då dom har längre slag än 2,5 liters motorn.
Turbotoppen passar inte heller utan modifiering av en vattenkanal.
Sen snackar han om "bore past the nikasil surface" vilket är tokigt då dom här motorerna aldrig haft nikasil i cylindrarna utan alusil som är en helt annan sak.
Du kan ju börja med att fråga han vilken typ av block dom använt turbo,S2,968 ?
Fråga även vilken firma som gjort jobbet så kanske det går att kolla om dom är kompetenta att sätta i dartonfoder.
mvh tommy

Jag antar att blocket han snackar om är byggt på ett 3 liters S2 eller 968 block,i så fall behöver du även en vevaxel från någon av dessa motorer då dom har längre slag än 2,5 liters motorn.
Turbotoppen passar inte heller utan modifiering av en vattenkanal.
Sen snackar han om "bore past the nikasil surface" vilket är tokigt då dom här motorerna aldrig haft nikasil i cylindrarna utan alusil som är en helt annan sak.
Du kan ju börja med att fråga han vilken typ av block dom använt turbo,S2,968 ?
Fråga även vilken firma som gjort jobbet så kanske det går att kolla om dom är kompetenta att sätta i dartonfoder.
mvh tommy
-
- NA-Poster
Känns som det blir dyrt och krångligt att ta det från staterna och fattas det endå stakar och vev.
Ska det inte finnas någon i sverige som klarar av att sätta foder i 944 2.5 motorn som jag har så att jag kan använda kolvarna?Ska jag använda toplockspackningen från 3.0 passar den med 105mm kolvar?
Har sett att vissa kör fodrat här i sverige men då kanske dom kör med 100mm borr?
Ska det inte finnas någon i sverige som klarar av att sätta foder i 944 2.5 motorn som jag har så att jag kan använda kolvarna?Ska jag använda toplockspackningen från 3.0 passar den med 105mm kolvar?
Har sett att vissa kör fodrat här i sverige men då kanske dom kör med 100mm borr?
- Corleone
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Ultra Motors i Södertälje har bytt "orginal" foder på ett flertal 944 + 928. De har även installerat mina Darton som funkar kanon. Ring Tomas där.2002tii wrote:Känns som det blir dyrt och krångligt att ta det från staterna och fattas det endå stakar och vev.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- tkgb
- Turbo-Poster
Du kan ju alltid höra med Ultra motors,tror det är en av få firmor som hållt på med dartonfoder till porsche 944 motorerna.Dock är det väldigt kostsamt att sätta i såna foder.
Toppackningen till 3 liters motorerna passar inte till din 2.5 liters motor då en vattenkanal har annan utformning,men det finns nog nån special MLS packning som passar.
Hur mycket repor har dina cylindrar? ibland går det att hona till cylindrarna ganska hyffsat och bara sätta i nya kolvringar.Wallens motor i göteborg har kunskap att göra detta på alusilblock, har gjort detta på en motor jag hade och det blev väldigt bra.
mvh tommy
Toppackningen till 3 liters motorerna passar inte till din 2.5 liters motor då en vattenkanal har annan utformning,men det finns nog nån special MLS packning som passar.
Hur mycket repor har dina cylindrar? ibland går det att hona till cylindrarna ganska hyffsat och bara sätta i nya kolvringar.Wallens motor i göteborg har kunskap att göra detta på alusilblock, har gjort detta på en motor jag hade och det blev väldigt bra.
mvh tommy
-
- NA-Poster
Det ena blocket har stora repor och det andra har dom kört med skuret vavlager så att det har blivit som en vändkant pga att kolven har pressats mot cylinderväggen på en cylinder.
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 968CS
Ang Alusil och Nikasil är det varumärkesnamn på samma legering i blocken, Nikasil= Mahle
Alusil = KS Kolbensmith. Övrigt detsamma
Mvh Lasse
Alusil = KS Kolbensmith. Övrigt detsamma
Mvh Lasse
- tkgb
- Turbo-Poster
Det klart att är det så djupa repor så måste det ju blocket borras.
Att nikasil är mahle och alusil KS stämmer ju men det är inte samma sak.
Nikasil är väl en tunn plättering man tillför cylindrarna medan alusil är en legering som hela blocket är gjutet av.
Man kan ju nikasilbehandla ett alusilblock men tvärtom går inte.
mvh tommy
Att nikasil är mahle och alusil KS stämmer ju men det är inte samma sak.
Nikasil är väl en tunn plättering man tillför cylindrarna medan alusil är en legering som hela blocket är gjutet av.
Man kan ju nikasilbehandla ett alusilblock men tvärtom går inte.
mvh tommy
-
- NA-Poster
Har inte gått att nå någon på Ultra motor i dag.Har varit i kontakt med motorslip i Uppsala och han trodde att det skulle funka att fodra motorn med vanliga foder men ville se blocket först.Topplockspackning med 105mm hål har jag inte hittat bara till 3.0 men den lär väl inte passa? 2.7l motorn har väll även den en annan packning kan jag tänka mig men där ligger borret ganska bra på 104mm.Har ni några erfarenheter av vanliga stålfoder i dessa motorer?
Vet ni var man kan hitta 105mm packning?har googlat på mls men inte hittat något till 2.5l.Är det någon som kört med vattenskuren aluminium eller koppar?Tror att det blir problem att blanda koppar och aluminium/stålfoder brukar kunna uppstå galvaniska strömmar.
Jätte tacksam för all hjälp jag kan få i detta.
Mvh Patrik
Vet ni var man kan hitta 105mm packning?har googlat på mls men inte hittat något till 2.5l.Är det någon som kört med vattenskuren aluminium eller koppar?Tror att det blir problem att blanda koppar och aluminium/stålfoder brukar kunna uppstå galvaniska strömmar.
Jätte tacksam för all hjälp jag kan få i detta.
Mvh Patrik